×

Marktplaats App

Verder kijken met de Marktplaats app
Bekijken

Kajuitzeiljacht / Kajuit Zeilboot Carter Dingbat 25 ft

Deze advertentie is populair!
12001 mensen hebben dit bekeken en 76 hebben het bewaard!
Bewaar
€ 6.200,00
Bericht

Kenmerken

Conditie : Gebruikt
Type : Tour-wedstrijdjacht
Materiaal : Polyester
Lengte : 6 tot 9 meter

Beschrijving

Carter 25 Dingbat, bouwjaar 1978

Omschrijving
Goed onderhouden en in goede staat verkerende Carter 25, type Dingbat. Ontworpen door Dick Carter en gebouwd in 1978 bij Camper & Nicholson in Southampton, Engeland. Carter staat bekend om zijn zeer goede ontwerpen en door het gebruik van stringers door de gehele boot is deze zeer stijf en gebouwd volgens de hand lay-up methode.

In de loop der jaren zijn veel onderdelen vervangen waardoor er een bijna complete refit is ontstaan. Het is een zeer goede zeiler, zowel in toer als in wedstrijd verband. De Carter 25 was ingedeeld in de ¼ ton klasse waarmee vroeger hoge ogen werden gegooid. In de originele folder staat o.a. dat u verbaast zult staan van de zeileigenschappen en de ruimte benedendeks. Dit is absoluut niet gelogen!

Indeling en Interieur:
2 persoons kooi in voorpunt
1 persoon kooi Stuurboord achter
1 persoons kooi Bakboord achter
De kooien hebben een lengte van 1.90m.

De betimmering bestaat uit teak en mahonie met witte meubelplaten.

Voorste hut
In de voorpunt bevindt zich een tweepersoon kooi en daarachter aan bakboordzijde een onderwatertoilet met daarboven kastjes. Aan stuurboordzijde bevinden zich kastjes en een bak voor zeilkleding.

Kajuit
Aan bakboord voorin bevindt zich het instrumentenpaneel met marifoon en een boekenkast en doorlopend naar achteren(onderdeks) nog 3 zeer ruime kasten. Ook een lange bank met daaronder over de volledige lengte veel bergruimte. De bank gaat over in een hondekooi.

Aan stuurboord bevindt zich de kombuis met spoelbak en stromend koud water en een 2 pits cardanisch kooktoestel op gas (thermisch beveiligd) met daaronder zeer veel kastruimte. Daarachter een iets kortere bank met daaronder veel bergruimte over de gehele lengte van de bank welke overloopt in een tweede hondekooi. Onderdeks bevinden zich nog 3 ruime kasten. Achter de beide hondenkooien kom je in de achterpiek waar nog zeer veel bergruimte over is.

Schip afmetingen:
Lengte: 7.62m
Breedte: 2.98m
Diepgang: 1.49m (vaste loden kiel 658 Kg.)
Doorvaarthoogte: 10.6m
Gewicht: 1788 Kg

Tuigage:
Proctor Mast.
Grootzeil (Tri-radiaal), 14 m2
Genua I, 21 m2
Genua II (Tri-radiaal), 17.5 m2
Genua III / Hi-aspect, 9.7 m2
Genua IV / heavy air jib, 7.1 m2
Stormfok, 4 m2

Motor & elektra:
Lister Petter AC1W mini six 6.5 PK diesel inboard.
Dieseltank 20 ltr.
Verbruik 1 ltr / uur. Kruissnelheid 5 knopen
Directe koeling.
Mechanische keerkoppeling.
Vetgesmeerde schroefas.
Max-Prop 12 automatische vaanstand schroef
Sterlin 20A automatische acculader.
1x Accu 40 Ah (start accu) (is niet meer aanwezig, moet een nieuwe voor komen) 
1x Accu 90 Ah (licht accu, nieuw 2011) (is niet meer aanwezig, moet een nieuwe voor komen)
Walstroom aansluiting met 2x 220V aansluiting in de boot.

Instrumenten:
GPS Furano GP32 + NASA Clipper GPS repeater in de kuip
Marifoon met ATIS/DSC, Icom M411
Wind snelheid & richting (NASA Clipper)
Diepte en Log (NASA Clipper)
Contest 101 schotkompas.
Stuurautomaat Raytheon ST1000+
Sony Radio CD speler met buitenspeakers.

Diversen:
Sprayhood, spatzeilen en zeilhuik uit
Valstoppers Spinlock (2x 4)
2x vallieren barlow.
2x Schootlieren Barlow 2 speed.
2 Lierhandels.
Waterduk systeem, electrisch, gewoon water uit de kraan dus. Tankinhoud 100 ltr
Gasfles in RVS houder in de ankerbak, roodkoper leiding naar kooktoestel met hoofdkraan.
1 Zeer ruime bakskist achter in de kuip met 2 luiken.
Anker met 25 mtr verzwaarde lijn.
Hoefijzerboei met licht.
Radar reflector
Brandblusser
Zwemtrap (RVS)
Complete navigatie verlichting en 3 kleuren toplicht.
Moonlight vluchtluik met verduistering/muggenhor casette.
Kuiptent
Wintertent

Ligplaats:
Lemmer

Vernieuwingen sinds 2004:
2004 - Nieuwe Sprayhood, spatzeilen en zeilhuik
2005 - Complete motorrevisie
(Koprevisie, nieuwe zuiger met veren, nieuwe cilindervoering en alle lagers vervangen alsmede de fundatie rubbers)
2006 - Electra opnieuw aangelegd
2007 Nieuwe vaste watertank
2007 - Nieuw onderwatertoilet (RM69)
2007 - Interieur opnieuw ge-refit
(o.a nieuwe kussens, nieuwe kussen bekleding, nieuwe bekleding binnenkant romp)
2007 - Nieuw RM69 onderwater toilet.
2008 - Alle afsluiters & slangen vervangen
2009 - Buitenlager schroefas vervangen
2009 - Staand wand vervangen. Lopend wand in de loop der jaren.
2011 Nieuwe verbruikersaccu 90 Ah
2011 - Antifouling vernieuwd.

Een zeer goede en complete zeiler waar je alle wateren mee kan bevaren, er is op de Friese meren, Randmeren, IJsselmeer, Waddenzee, Zeelandse wateren en de Noordzee mee gevaren. Elke winter heeft hij op de kant gestaan en momenteel staat hij alweer sinds December 2012 op het droge omdat ik hem aan de binnenzijde in een nieuw jasje wilde steken en een aantal kleine reparaties wilde uitvoeren.

De motor heb ik eruit gehaald en opgeslagen in de garage, alle losse onderdelen, kussens en tuigage van het schip staan droog opgeslagen in de loods. Het schip heeft in de afgelopen drie jaar voornamelijk binnen in de winterstalling gestaan en een aantal maandjes buiten onder een winterzeil.

Nadat ik de binnenzijde kaal gemaakt had en ontdaan van alle binnenbekleding, ben ik er door omstandigheden niet meer aan toegekomen om het project af te maken en zal hiervoor de komende jaren ook geen tijd meer hebben. Daarom moet ik helaas de keuze maken om er afstand van te doen, het zou jammer zijn om haar in deze toestand te laten, voor de handige klusser is het maximaal twee weekjes werk om hem weer helemaal vaarklaar te maken en in topstaat te brengen, daarna kan er weer gevaren worden.

Ik hoop dat ik er een liefhebber van klassieke kwarttonners een plezier meer kan doen, van dit type varen er slechts 5 in Nederland. Het is een snelle en stabiele zeiler met unieke zeileigenschappen. Toen ik hem in Oktober 2012 op het droge bracht heb ik hem grondig laten inspecteren om er die winter mee aan de slag te gaan, keuringsrapport hiervan is aanwezig.

Wat moet er allemaal gedaan worden:

- Vloerplaten kajuit en slaapcabine bekleden (bijv. Nautifloor Teak & Ebony PVC bekleding) of vervangen
- Inspectieluik bij toilet gangbaar maken, aanvullend inspectieluik in kajuitvloer aanbrengen.
- Nieuwe wand- en plafondbekleding (bijv. Viva Cover Wit, oude wandbekleding is reeds verwijderd)
- Motorruimte schilderen (motor is al eruit gehaald, je kunt ter goed bij)
- Scheur in bevestiging van het roerblad aan de roerkoning, herstellen met glasweefsel en epoxy. Roerblad is reeds ontdaan van de oude antifoulinglaag.
- Afwerking van de aanhechting van de kiel, lokaal bijwerken met kit of epoxy.
- Water in motorruim door de schroefasafdichting. Vetpers aandraaien, droogmaken van het motorruim en omgeving en controleren op lekkage.
- Gasinstallatie laten afpersen en controleren door erkend gaskeuringsbedrijf, of verwijderen en vervangen door een kooktoestel op andere brandstof, bijvoorbeeld Origo kooktoestel.
- Motorfundatie verstevigen, met name aan de bakboord voorzijde.
- Diverse gebruikssporen aan de romp en dek. Gel coat bijwerken.
- Overwegen om een stootlijst rondom aan te brengen. (niet noodzakelijk)
- Inwatering van het dek aan stuurboordzijde achter, bij de oude schroefgaten. Openmaken, nat kernhout verwijderen. Na droging op vullen met epoxy en afwerken met gelcoat.
- Motor, slangen, bekabeling etc. controleren op schavielen. Met name brandstofslangen preventief vervangen.
- Motor ontvetten en schoonmaken, kleine onderhoudsbeurt.
- Het kunststof-slangetje aan de brandstof (retour) leiding vervangen door gewapende brandstofslang.
- Lopend want. Takelingen etc. nazien. Diverse sleetse vallen en schoten.
- Blokken en geleide blokken, schijven gangbaar maken.
- Aanbrengen van een rvs boeg bescherming tot op ca. 15 cm boven de waterlijn
- Kielbouten schoonmaken, corrosie aan moeren en contraplaten.
- Corrosie aan contraplaten in de ankerbak
- Bevestiging van de giek aan het lummelbeslag nazien.
- Verstaging, schoonmaken, nazien, borgingen goed afschermen met tape.
- Elektra bedrading nazien
- Lekkage via de stuurboord speaker in de kuip verhelpen.
- Bevestiging van dekbeslag nazien. (i.v.m. eventuele uitdroging van kit, zo ja dan nieuwe kitafdichtingen aanbrengen).
- Antifouling vernieuwen
- Nieuwe accu's nodig
- Nieuwe buitenspeakers nodig

Bovenstaande lijst is samengesteld uit hetgeen ikzelf wilde veranderen en de conclusies uit het keuringsrapport, het lijkt veel maar dit valt enorm mee, na twee weekjes sleutelen kun je heerlijk gaan zeilen. De volledige historie van het schip is aanwezig.

Vraagprijs €6200,-

Voor verdere informatie of fotos kun je me bellen of mailen, telefoon 06-42561062
Lees volledige beschrijving Beschrijving inklappen
Deel deze advertentie via:
Bewaar
Advertentienummer: m1034021653
Rapporteer deze advertentie
Advertenties door Google

Kaart

Let op: de aanduiding op de kaart geeft niet het exacte adres van de adverteerder weer. De aanduiding is namelijk gebaseerd op de postcode en geeft het centrum van het betreffende postcodegebied weer. Advertenties van adverteerders in hetzelfde postcodegebied worden gegroepeerd weergegeven.

Grote foto's

Rapporteer deze advertentie

Dagelijks behandelen wij duizenden gemelde advertenties. We geven hierbij prioriteit aan advertenties die door meerdere bezoekers zijn gemeld. Lees hier de regels en voorwaarden die gelden voor het plaatsen van een advertentie.

Wat klopt er niet?

Inloggen