Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Informatie

Mazda RX-7

Wil je een Mazda occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Mazda modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:

De Mazda RX-7 (1978-2002) is een achterwielaangedreven sportauto die het merk in drie modelgeneraties als coupé en als cabriolet heeft geleverd. In ons land is de RX-7 vanwege tegenvallende verkopen slechts verkocht van 1981 tot 1996. De RX-7 volgde de RX-3 op en werd zelf in 2003 opgevolgd door de Mazda RX-8. De RX-7 concurreerde met de Nissan 300ZX, de Toyota Supra en de Porsche 924/944.

Wankelmotor

Net als bij zijn concurrenten wordt de vormgeving van de Mazda RX-7 gekenmerkt door een slank model met een lange motorkap getooid met klapkoplampen. Alle drie de modelgeneraties zijn hieraan herkenbaar. Een ander kenmerk dat de verschillende modellen bindt is de exotische techniek. Met de RX-7 was Mazda een van de laatste autofabrikanten die een zogenaamde wankel- of rotatiemotor toepaste (naar zijn uitvinder Felix Wankel, net zoals de uitvinder van de dieselmotor, Rudolf Diesel). Bij een traditionele motor worden de aandrijfkrachten opgewekt middels zuigers die in cilinders op en neer bewegen, bij een wankelmotor gebeurt dit door ronddraaiende schijven. De exotische techniek stond succes echter niet in de weg. Van de eerste generatie RX-7 verkocht Mazda wereldwijd 471.000 exemplaren. Daarmee was het de meest succesvolle auto met wankelmotor ooit.

Mazda RX-7 cabriolet

De eerste Mazda RX-7 had een motorinhoud van 1,2-liter en een vermogen van 115 pk. Leuk designkenmerk bij dit model waren de aluminium wielen waarvan het hart de vorm had van een draaischijf zoals die in de wankelmotor wordt toegepast. Typerend vor dit model was verder zijn lage gewicht (vanaf 1.005 kg) en de relatief lage nieuwprijs. Bij ons kostte de eerste generatie halverwege de jaren tachtig iets meer dan 50.000 gulden terwijl een Porsche 924 S 20.000 gulden meer moest opbrengen. De opvolgers van de eerste Mazda RX-7 werden tegelijk met de heersende trend luxer, zwaarder en duurder. Maar ook krachtiger om met het hoge gewicht nog tot aansprekende prestaties te komen. Zo had de tweede Mazda RX-7 (1985-1991) een wankelmotor met dezelfde inhoud als het vorige model (nu met 150 pk), maar was er ook een versie voorzien van een turbo. Hierdoor steeg het vermogen tot 180 pk. In de Mazda RX-7 facelift (van 1986 tot 1991) steeg dit door naar 200 pk. Daar tussenin verscheen in 1989, tegelijk met opnieuw een kleine facelift, de eerste Mazda RX-7 cabriolet.

Twinturbo

Mazda introduceerde de laatste RX-7 in 1992. Uit dezelfde motorinhoud haalde de fabrikant, deze keer met een dubbele turbo, echter een vermogen van 280 pk. Inmiddels was ook de aanvankelijk zo concurrerende nieuwprijs echter gestegen tot zo'n 155.000 gulden, bijna 20.000 gulden meer dan de Porsche 968. De auto prijsde zichzelf uit de markt, de verkopen liepen terug en de importeur zag zich genoodzaakt het karakteristieke model in 1996 te schrappen.

Tweedehands Mazda RX-7

Wie een tweedehands Mazda RX-7 zoekt, zit vast aan een handbak, want het model is bij ons alleen met een handgeschakelde versnellingsbak geleverd. Vanwege de lage verkoopaantallen is het model zeer zeldzaam. Mazda-RX-7 occasions zijn dan ook moeilijk te vinden.