Persoonlijk contact en heldere communicatie

  • Zoek naar producten bij je in de buurt en haal deze zelf op bij de verkoper. Lees meer
  • Maak contact via de telefoon, bij voorkeur via een vaste lijn.
  • Maak duidelijke afspraken met de verkoper, over de prijs, levering en garantie.
  • Als koper kun je eventuele teleurstellingen voorkomen door duidelijk te informeren naar het aangeboden product, zoals relevante productspecificaties (inclusief eventuele tekortkomingen) en duidelijke (hoge resolutie) foto's.
  • Laat je gezonde verstand spreken en vertrouw op je gevoel: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Bekijk hier de tip
  • Spreek liever niet af op een afgelegen plek en neem geen grote sommen geld mee.
  • Niet in persoon kunnen handelen? Check hier onze veiligheidsmaatregelen

 

Omhoog

Weet met wie je zaken doet

  • Bekijk hoe lang de verkoper actief is op Marktplaats. Lees meer 
  • Bekijk ook andere advertenties van de verkoper.
  • Biedt de verkoper veel gewilde producten aan tegen zeer lage prijzen, wees dan alert.
  • Zoek de gebruiker via internet, controleer bij de Kamer van Koophandel en diverse internet fora. Lees meer 
  • Wees alert bij verkopers uit het buitenland. Lees meer
  • Lees de ervaringen van andere Marktplaats gebruikers over adverteerders in de groep Diensten en Vakmensen (Beoordelingen)
  • Veilig kopen via een webshop? Bekijk hier onze tips.
  • Voordat je overgaat tot betalen, check de (bank)gegevens van de gebruiker via Meldpunt Internetoplichting. 

 

Omhoog

Weet wat je koopt

  • Win zoveel mogelijk informatie over het product in door zelf vragen te stellen bij de verkoper. Lees meer
  • Ga niet in op te mooie aanbiedingen. Bekijk hier de tip
  • Vergelijk de prijzen van soortgelijke producten of diensten op Marktplaats om te beoordelen of een prijs realistisch is. Lees meer
  • Vraag om exacte eigenschappen van het artikel en bewaar alle informatie. Bewaar ook het eventuele e-mailcontact, de betalingsbewijzen en een kopie van de advertentie (met foto’s). Lees meer
  • Ga na of het is toegestaan om de betreffende producten of diensten te verkopen. Het is de verantwoordelijkheid van gebruikers om te controleren of de producten of diensten mogen worden verhandeld op basis van wet- en regelgeving en de spelregels van Marktplaats. Lees meer
  • Controleer het serienummer van het artikel. Lees meer

 

Omhoog

Veilige betaling en verzending

  • Contante betaling – Door contant te betalen kun je gelijk oversteken. Stuur echter nooit contant geld per post op. In alle eurobiljetten zijn echtheidskenmerken verwerkt waarmee je eenvoudig echt van vals kunt onderscheiden. Tips voor een snelle en goede controle tref je aan via de webapplicatie http://www.dnb.nl/echtofvals/nl/portal/ of smartphone app Android, Apple, Mobiele website van De Nederlandsche Bank.

  • Giro/Bank - Een bankoverschrijving is een veilig manier van betalen. Het risico van deze betaalmethode is wel dat je betaalt voor een product dat je niet vooraf hebt geïnspecteerd en nog niet in je bezit hebt. Gebruik deze methode dan ook alleen als je de verkoper vertrouwt. je geld kan later niet meer worden teruggestort op je rekening (storneren). Controleer hier vooraf of de (bank) gegevens bekend zijn bij de politie.
  • PayPal - Met PayPal kun je direct online betalen of betaald worden via je eigen bankrekening of creditcard. Wanneer je verzendbare producten betaalt via PayPal, zijn je aankopen in veel gevallen onbeperkt beschermd.  Wanneer je het PayPal-logo in de advertentie ziet staan kun je met PayPal betalen. Ook kun je de verkoper zelf vragen om met PayPal te betalen. Lees hier meer informatie over PayPal en de Kopersbescherming.
  • Wees alert bij betalingen via de prepaid creditcards zoals 3vcard en Paysafecard. Op de betreffende sites is veel informatie te vinden over veiligheidstips.
  • Rembours - Bij een rembourszending wordt er bij aflevering van het product aan de deur betaald aan de postbode. Het nadeel van rembours is dat pas na betaling aan de postbode het ontvangen product kan worden bekeken. Dit kan dus een baksteen zijn in plaats van een laptop. Gebruik rembours daarom alleen als je de verkoper vertrouwt. Twijfel je aan de authenticiteit van de postbode, vraag dan naar zijn of haar legitimatie. Mocht de postbode deze niet kunnen overleggen, betaal dan niet.
  • Indien bij handelen op Marktplaats wordt gevraagd om geld over te maken naar een bitcoin adres, adviseren wij je extra alert te zijn. Lees meer
  • Wees alert bij internationale betalingen. Bekijk de tip
  • Laat de producten veilig verzenden. Lees meer

 

Omhoog

Transactieproblemen

  • Probeer altijd eerst met de verkoper in contact te treden en met elkaar tot een oplossing te komen. Lees meer
  • Als je niet tot een oplossing kunt komen, kun je ervoor kiezen om juridische hulp in te schakelen.
  • Doe in geval van oplichting altijd melding bij de Politie en Marktplaats via het Meldpunt Internetoplichting van de Politie.
  • Neem contact op met de daartoe bevoegde overheidsinstanties in geval van specifieke problemen, bijvoorbeeld met financiële producten of dieren. Lees meer
  • Neem contact op met PayPal indien je met PayPal hebt betaald en in aanmerking wilt komen voor Kopersbescherming. Lees meer en bekijk de tip

 

Omhoog