Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Sorteer op
Je hebt gezocht in

Transmissie en Toebehoren

.
Informatie

Informatie over transmissies

De transmissie of versnellingsbak brengt de kracht van de motor op de wielen over. Er zijn meerdere typen; de handgeschakelde versnellingsbak, de automaat, de CVT (continu variabele transmissie) en sinds een jaar of tien is de versnellingsbak met dubbele koppeling in opkomst.

De meest voorkomende transmissie is de handgeschakelde versnellingsbak. Deze bestaat uit een set tandwielen die het motortoerental vertraagt (als je opschakelt zakt dit immers), net zoals de set tandwielen op een racefiets het toerental (het aantal omwentelingen per minuut) van de trapas vertraagt. In die zin zou de versnellingsbak eigenlijk beter vertragingsbak kunnen heten, maar omdat we het voertuig ermee versnellen is de term versnellingsbak in zwang geraakt.

Koppeling

Schakelen gebeurt met behulp van de koppeling. Die onderbreekt de aandrijfkracht, waardoor de auto bijvoorbeeld met draaiende motor stil kan staan. Als het koppelingspedaal wordt ingetrapt kies je met de versnellingspook een set tandwielen met een lagere overbrengingsverhouding waardoor je opnieuw kunt accelereren.

Automaat

Een automaat is een transmissie die zelf schakelt. Dit gebeurt met behulp van een zogenaamde koppelomvormer, een met olie gevulde bak. Deze heeft een hogere wrijvingsweerstand dan een set tandwielen, waardoor een automaat meer brandstof verbruikt dan een handbak.

Halfautomaat

Tenslotte is er ook nog de halfautomaat; een geautomatiseerde handbak, zoals de Selespeed die Alfa in de Alfa 156 heeft toegepast.

DSG

De versnellingsbak met dubbele koppeling wordt sinds een jaar of tien langzaam steeds populairder. Dit komt omdat dit type transmissie de voordelen van een handbak en een automaat combineert. Technisch is het een conventionele handgeschakelde bak, maar door toepassing van twee koppelingsplaten die door elektronica worden aangestuurd, is het mogelijk de volgende versnelling alvast klaar te zetten als nog in een andere versnelling gereden wordt. Dit maakt vliegensvlug en automatisch schakelen mogelijk zonder de wrijvingsverliezen van de koppelomvormer. Een voordeel is bovendien dat je als bestuurder met dit type bak meer gevoel met de techniek houdt, opnieuw omdat die koppelomvormer ontbreekt. Het Volkswagen-concern doet vooral veel met dit door hen DSG Doppel Kupplungs Getriebe gedoopte type versnellingsbak.

CVT

Het vierde type versnellingsbak kennen we nog van onze eigen Hub van Doorne, de oprichter van het personenautomerk van weleer, Daf. Van Doorne ontwikkelde de continu variabele transmissie, een versnellingsbak die traploos schakelt en daardoor bijzonder comfortabel rijdt.

Reparatie

Reparatie of revisie van een versnellingsbak is altijd een zeer kostbare aangelegenheid. Dit komt omdat de bak hiervoor gedemonteerd moet worden en omdat montage/reparatie van de hoogtechnische onderdelen (tandwielen, lagers) zeer specialistisch en nauwkeurig werk is.