Gezocht_Zenith_Gouda_tegels_tegeltableaus_Aart Stolk

N.o.t.k.
Ophalen of Verzenden
Afhaalpunt voor € 3,99 of thuis voor € 3,95
Thuisbezorgd voor € 4,25
800sinds 22 jul. '20, 09:57
Deel via
of

Beschrijving

Onderzoek naar tegels en tableaus van de Zenith, Gouda

Ter herinnering: op maandagavond 24 september 2018 presenteerde de Zenith-werkgroep in de Societeit Concordia aan de Westavond in Gouda de eerste publicatie van het Zenith-boekenproject. Uitgebracht werd een A5 grote paperback met een kunsthistorisch verslag over 9 jaar jaar onderzoek. De prijs is € 29,95. De paperback is verkrijgbaar in de museumwinkel.Het Keramisch Museum Goedewaagen bracht sinds 2013 nu zes exposities over de productie van de Plateelbakkerij Zenith. De vierde was gewijd aan de nooit eerder museaal belichte tegelkunst met maar liefst 200 tegels van deze Goudse aardewerkfabriek uit de periode 1934-1942; de vorig jaar afgesloten 'Topografische expositie' bevatte ook een uniek aandeel aan Zenith-werk. Nooit eerder werd, zoals nu, in deze tentoonstelling aan de driedimensionale plateelschilderkunst met de motieven van Nederlandse monumenten aandacht besteed.

In het museum is idaarnaast één permanente vitrine ingeruimd voor de Zenith-productie in de breedte. De werkgroep die de tentoonstelling samenstelde zoekt nog steeds tegels en ook tegeltableaus. Zij houdt zich aanbevolen voor meldingen. In de denkbaar slechtste omstandigheden voor de omzet van een Goudse plateelfabriek - handgeschilderd plateel was immers luxe - kwam de Plateelbakkerij Zenith in 1934, het crisisjaar bij uitstek, met een nieuw marktconcept. Voor het eigen netwerk van honderden sigarenwinkels, vaak ook de souvenirshops van toen in heel Nederland, liet directeur Aart van der Want, zelf het prototype van een buitengewoon goed vertegenwoordiger, vuistgrote tegels maken met daarop een raak geschilderde afbeelding van een plaatselijk monument.Na een reeks doorgaans vierkante of rechthoekige, meerkleurige plateeltegels vanaf ca 1930 werden vanaf 1934 in sepia en vanaf 1935 in Delfts Blauw markante, historische gebouwen of locaties geschilderd. Deze tegels waren aan de achterzijde van een met tape vastgezet haakje voorzien. De meeste tegels meten 7,5 bij 15 cm, maar grotere formaten waren ook gangbaar. Het tegelbiscuit van de halve tegels werd in 1935 bij de Porceleyne Fles besteld en nadien bij de Sphinx.

Tegelverzamelaar Bert Schrage maakte inmiddels een inventarislijst op van meer dan 600 verschillende tegels. Al bij al een topografische atlas van Nederland met soms ook voor goed verdwenen monumenten. Wat dat laatste betreft, direct na het bombardement op Rotterdam van 14 mei en dat op Middelburg van 17 mei 1940 zette Aart van der Want zijn schilders bijvoorbeeld aan het werk om de herinnering aan de oude binnensteden vast te houden.Aan deze kwalitatief hoogwaardige werkverschaffing in de crisistijd en eerste oorlogsjaren werd museaal nooit eerder aandacht besteed. De enige publicatie van belang was tot dusverre die in 'Nederlandse tegels, 1900-2000' van Jan Pluis uit 2008 (uitgeverij Primavera, Leiden). Vanuit het perspectief van de tegelkunst is ook heel interessant dat de Zenith voor haar tegels uitgebreid in Delfts Blauw ging experimenteren.Het Keramisch Museum Goedewaagen is op werkdagen van woensdag tot en met vrijdag open van 12 tot 16 uur en daarnaast in de weekends van 13 tot 17 uur.
Advertentienummer: m1578893073