Marktplaats App

Verder kijken met de Marktplaats app
Bekijken
Je internetbrowser wordt niet (meer) ondersteund. Marktplaats kan daardoor minder goed werken.
Gebruik een nieuwere versie of een andere browser. Meer informatie?
Binnenkort stopt de ondersteuning van Internet Explorer 11 op Marktplaats.
Gebruik een nieuwere versie of een andere browser om van Marktplaats gebruik te blijven maken zoals je gewend bent.
Meer informatie.

Gezocht_Potterij Rembrandt_Köhler_Utrecht_Nijmegen_Gouda

472 472 x gezien 10 10 x bewaard sinds 22 jul. '20, 14:54

Gezocht_Potterij Rembrandt_Köhler_Utrecht_Nijmegen_Gouda

N.o.t.k.
472 472 x gezien 10 10 x bewaard sinds 22 jul. '20, 14:54
Deel deze advertentie via:
Bericht

Beschrijving

Goed nieuws - het Keramisch Museum Goedewaagen is vanaf 21 november weer open op 7 dagen in de week. Anders dan voor maart 2020 is het museum op werkdagen alleen open van 12 tot 16 uur en op zaterdag- en zondagmiddag van 13 tot 17 uur.

Per dag mogen wij gelet op het museumoppervlak 30 bezoekers ontvangen. Voorwaarde is verder dat het bezoek bijtijds moet worden aangemeld via mail@keramischmuseumgoedewaagen.nl.

Het verhaal van de Potterij Rembrandt is dat van veel nieuwe plateelfabrieken aan het begin van de 20e eeuw. Goede vakmensen werden door investeerders ingehuurd om een nieuwe fabriek op te zetten, want Nederlands aardewerk had niet alleen nationaal, maar zeker ook internationaal het tij mee. En dat gold zeker ook voor de bij Brantjes en de Plateelbakkerij Zuid-Holland geschoolde kunstenaar P. C. Köhler. Een vakman die in Utrecht in het Rembrandt-jaar 1906 van de Tegelfabriek Voorheen Gebroeders Ravesteijn de kans kreeg om sier- en gebruiksaardewerk te gaan maken.


Köhler pakte het voortvarend aan. Hij moet ontwerpen voor Art Nouveau inlegwerk in roodbakkende klei - dé klei van de Oude Rijn - van Chris van der Hoef ingekocht hebben. Een serie bijzondere spreukenborden, zoals we die ook kennen van de Amstelhoek, ontstond. En Köhler begon ook het motief van de toen razend populaire streekdrachttegels uit te werken. In het Keramisch Museum Goedewaagen wordt in de semi-permanente expositie aan de hand van bruiklenen uit de collectie van Bert-Jan Baas dat tegelverhaal treffend geïllustreerd.

Miep Singelenberg-van der Meer schrijft in haar catalogus van 1981 voor het Nijmeegs Museum Commanderie van St.Jan dat het bedrijfsmatig niet goed ging met de nieuwe Ravesteijn-afdeling. Dat is de vraag. Köhler zal om verdere investeringen van de toenmalige vennoten gevraagd hebben en toen die in 1907 uit elkaar gingen, moet hij naar betere mogelijkheden uitgekeken hebben.

Dat de Purmerendse gebroeders Vet in 1907 in Arnhem gretige beleggers vonden voor hun nieuwe Arnhemsche Fayencefabriek, heeft hem ongetwijfeld op het idee gebracht hebben om ook zijn heil in Gelderland - immers vlakbij de Duitse afzetmarkt - te zoeken. Het werd voor hem de vestigingsplaats Nijmegen en getuige de goed ontvangen exposities van de Rembrandt - in 1910 bekroond bijvoorbeeld met een zilveren medaille op de Wereldexpositie van Brussel - boekte de kunstenaar-ondernemer wel degelijk succes.

De productie van de Rembrandt werd heel verscheiden. De Van der Hoef-productie werd voortgezet, evenals die van de streekdrachttegels. Gelet op de prijslijst van 1912 die op de cover een typische grote Delft-dekselvaas kreeg, durfde Köhler ook de internationaal gevraagde 'Delft'-markt op.

In 1912 bracht hij ook het door de PZH uit Gouda en door de Amphora uit Oegstgeest bekend geworden NP (Nieuw Porselein)-aardewerk met vogeldecors uit. Het succes van de PZH met het nieuwe Rhodian matplateel leidde ook tot navolging bij Köhler en met de decors Azurea en Palmyra. In 1913 werd de Rembrandt op een expositie in Gent met goud onderscheiden.

In datzelfde jaar moeten er wel spanningen zijn ontstaan tussen Köhler en zijn vennoten. Köhler ging door met zijn eigen potterij. Onder de nieuwe investeerder Korteweg werd de Rembrandt voortgezet. Klein was de fabriek niet. In 1914 moet er gewerkt zijn met 283 verschillende moedermodellen. Miep Singelenberg beschrijft in haar catalogus uitvoerig dat Korteweg tevergeefs probeerde de Rembrandt te laten fuseren met Rozenburg.
Van een verhuizing van Rozenburg naar Nijmegen kwam het niet. En het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog betekende ook het wegvallen van belangrijke, Belgische exportmarkt en daarmee de tijdelijke ondergang van de Potterij Rembrandt in 1916. Van een totale liquidatie van de fabriek was zelfs sprake.

Köhler probeerde het later weer, maar toen zonder veel succes. De bedrijfsnaam Rembrandt werd halverwege de jaren 20 door de PZH gekocht, maar van eigen Nijmeegse modellen en decors was geen sprake meer.


Een inmiddels gevormde museumwerkgroep van het Keramisch Museum Goedewaagen wil graag het modellenboek van de Potterij Rembrandt gaan reconstrueren met goede afbeeldingen van de betrokken modellen. Het museum roept verzamelaars daarom op foto's van hun collectie toe te sturen.

Wat de decors betreft, ziet het museum graag de NP-productie nader toegelicht. Foto's van aangezichten van een vaas en van de afgemerkte onderkanten zijn van harte welkom. Reacties graag via het mailadres van het museum of via gerson_visser20@hotmail.com. Zie, Keramisch Museum Goedewaagen, Glaslaan 29, 9521 GG Nieuw-Buinen.
Lees volledige beschrijving Beschrijving inklappen
Advertentienummer: m1579061624
Advertenties door Google

Meld aan Marktplaats

Dagelijks behandelen wij duizenden gemelde advertenties. We geven hierbij prioriteit aan advertenties die door meerdere bezoekers zijn gemeld. Lees hier de regels en voorwaarden die gelden voor het plaatsen van een advertentie.

Wat klopt er niet?

Inloggen