Marktplaats App

Verder kijken met de Marktplaats app
Bekijken
Je internetbrowser wordt niet (meer) ondersteund. Marktplaats kan daardoor minder goed werken.
Gebruik een nieuwere versie of een andere browser. Meer informatie?
Binnenkort stopt de ondersteuning van Internet Explorer 11 op Marktplaats.
Gebruik een nieuwere versie of een andere browser om van Marktplaats gebruik te blijven maken zoals je gewend bent.
Meer informatie.

Veres Lajos & Tata Mirando Fraaie 2 LP BOX jaren 60 zgst

84 84 x gezien 2 2 x bewaard sinds 12 jan. '21, 12:22

Veres Lajos & Tata Mirando Fraaie 2 LP BOX jaren 60 zgst

€ 14,00
84 84 x gezien 2 2 x bewaard sinds 12 jan. '21, 12:22
Deel deze advertentie via:
Bericht

Beschrijving

Veres Lajos And His Hungarian Orchestra
&
Tata Mirando And His Gipsy Orchestra

Titel BOX : Zigeunermelodieën

2 LP BOX 2x 33 rpm 30 cm vinyl LP in Hardcover box met inlay
Fontana N-72-BH-202 [Fontana 853 004 PFY/Fontana 853 005 PFY]
Complete inhoud en toelichting op inlayvel

Box en platen in goede toestand

De Box is te koop bij een bod vanaf 14 euro
ex kosten verzenden 7,50 euro (NL)

meer Hongarian , Romanian etc muziek te koop
Bij gelijktijdige verzending blijven de verzendkosten gelijk

Bij goede tijdsafspraak af te halen West Betuwe


-------------------------------------------------------
Tracklist plaat 1
Tata Mirando And His Gipsy Orchestra
Fontana 853 004 PFY


Russian Folksongs
Keserü A Borostyamfa - Befordultam A Konyhába - Tagadom, Tagadom - Friss Csárdás
Csak Egy Kislány - Szép A Rozsám
Dobra Dobra
Armenian Folk-songs
Black Eyes
Latzso Daijo - Nem Voltam Én Életemben - Scibmeg Bogár
Le Rossignol
Cserebogáre
Iboyán
Bessarabyanka
--------------------------
Tracklist plaat 2
Veres Lajos And His Hungarian Orchestra
Fontana 853 005 PFY


A1a Megnyito (Friss Csárdás)
A1b Elvesztettem A Legenye Letemet
A2a Nincsis Annak Kétszemnek (Halgató)
A2b Ripegös A Cseresznye (Csárdás)
A3a Anna-Csárdás (Friss Csárdás)
A3b Sinie Platotschic (Russian)
A4a Le Chale Bleu
A4b Briul (Roumanian)
A5 Hora (Roumanian)
A6a A Becsali Csárda (Hungarian)
A6b Csak Egyszer Nézhetnék A Szemébe (Csárdás)
A6c Lakodalom Utan (Friss Csárdás)
B1 Erik A Buzakalász (Andalgó)
B2a Edes Kedves Kis Angyalom (Csárdás)
B2b Csürös-Csárdás (Friss Csárdás)
B3 Ni Sardies (Russian)
B4 Darida (Russian)
B5a Mikor Azt A Kislányt Megismertem (Andalgó)
B5b Ezért A Legènyért (Andalgó)
B6a Várom A Galambom (Vidam/Aldalgó)
B6b Foaie Verde De Aluna (Roumanian)
B6c Doina
B6d Hora


=======================
Informatie ontleend aan internet

Lajos Veres


De zigeunermuzikant Lajos Veres (1912 – 1981) werd in een klein dorpje in Hongarije geboren. Hij stamde uit een muzikale zigeunerfamilie en zei daar zelf van: 'Ik kan me mijn moeder niet anders dan zingend herinneren, mijn vader was een grandioos violist die zijn eigen orkest had'. Zo trok hij van kindsbeen af met de muziek op en zei daarover: 'Onze muziek, de muziek van de zigeuner, komt altijd van binnenuit en heeft het hart op de tong. We winden er geen doekjes om en zijn steeds en overal onszelf: weemoedig of sentimenteel, bruisend of opzwepend. Ik geloof dat door die eerlijkheid in ons spel de zigeunermuziek altijd zo enthousiast wordt ontvangen.'
Hij is de vader Mariska Veres (Shocking Blue)


Op zijn vijfde jaar kreeg hij zijn eerste viool. 'Lessen?' vroeg hij zich later af, 'och, ik keek de kunst van mijn vader af en toen ging de rest vanzelf'. Maar hij ging toch wel naar het conservatorium in Boedapest, want hij wilde niet alleen een uitstekend violist maar ook een uitstekend orkestleider worden. En hij werd dan ook een goed primas, die partijen kon schrijven en een goed oor had voor de harmonische samenhang van de muziek. Hij hoorde tot dat bijzondere slag van orkestleiders dat een nieuw stuk muziek kon voorspelen en al spelend het akkoordenverloop van het stuk aan zijn orkest kon dicteren.

Debuut

Op zijn veertiende stapte hij de wereld van de muziek binnen. Zijn vader was ziek, maar het orkest van Veres moest spelen en er was maar één oplossing: Lajos. De muzikanten van het orkest lachten hem uit toen hij de zaak binnen zagen komen: 'Moet jij voor je vader invallen? Je kunt maar beter meteen weer naar huis gaan'. Maar toen hij één nummer had gespeeld zeiden ze niets meer en vanaf dat moment werd hij door het orkest aanvaard. Twee jaar lang is hij bij het orkest van zijn vader gebleven, daarna ging hij door zijn vaderland zwerven. Op zijn negentiende was hij een bekend primas en leidde zijn eigen orkest in het befaamde café-restaurant OSTENDE in Boedapest. Een jaar later stond hij in de opnamestudio en maakte zijn eerste plaat. Dankzij die plaat, en de vele malen dat die voor de radio gedraaid werd, kreeg hij bekendheid tot ver buiten Hongarije. Met als gevolg een engagement in het buitenland: in 1935 kwam Lajos Veres naar Nederland, met een zes man sterk orkest in Rotterdam. Die kennismaking was zo prettig dat hij besloot in Nederland te blijven. Hij wipte weliswaar steeds de grens over voor enkele maanden engagement in het buitenland, maar kwam altijd weer terug.

Successen in Nederland

Hij trouwde met een Nederlandse vrouw en kreeg drie dochters, waarvan de oudste piano studeerde aan het conservatorium in Den Haag. 'Bij ons thuis werd er altijd muziek gemaakt. Je wist niet anders en zo rolde je er vanzelf in', zei ze later. Zijn andere dochter Mariska werd zangeres en verwierf later wereldbekendheid in de popgroep Shocking Blue. Daarmee zette de volgende generatie de traditie van het muziekmaken voort. 'Muziekmaken is voor mij geen vak, het is een hobby, een liefhebberij' zei Lajos Veres en met die instelling was hij jarenlang een gevierd primas in Nederland. In de jaren vijftig had hij een eigen radioprogramma, waarmee hij tot in de uithoeken van dit land bekend werd en overal waar hij optrad boekte hij grote successen.

Een bewonderaar uit die tijd zei daar later van: "Ik herinner mij dat we in die tijd met een paar studie-vrienden naar Lajos Veres in L'HEURE BLEU gingen luisteren. Je bestelde dan een fles wijn en zat de hele avond op die ene fles. Met een maandgeld van honderd gulden, waar dan nog dertig gulden kamerhuur en het collegegeld af moest, had je niet veel te verteren. Maar het restaurant nam dat en het orkest nam dat, je warme bijval was ook welkom en er waren genoeg rijkere lieden die de avond wel weer goed maakten. Je hoorde de ene zigeunermelodie na de ander en je neuriede mee, of trommelde met de vingers, al naargelang de stemming van de muziek van dat moment. Een levenslange verslaving - niet aan de wijn maar aan de zigeunermuziek - was daarvan het gevolg."

Waarom Nederland?

Veres was oorspronkelijk van plan om na één seizoen weer naar Hongarije terug te keren. Maar Nederland was goed bevallen, de verhouding met het publiek was veel persoonlijker dan in andere landen. Vaak kwamen dezelfde mensen regelmatig terug om te luisteren en er ontstond een band met de gasten. Er was in Nederland een belangstelling voor zigeunermuziek die veel hartelijker was dan in Duitsland, Frankrijk of Engeland. Waarom? Dat kon hij ook niet zeggen, maar de Nederlanders hadden in het algemeen een warm hart voor muziek. Wel was die belangstelling elitair, het waren vooral de betere kringen en bovenal de academische kringen die van zigeunermuziek hielden. Zigeunerorkesten werden vaak op studentensociëteiten uitgenodigd. Als hun werk in het restaurant erop zat gingen ze naar Delft, Utrecht of Rotterdam en speelden daar de hele nacht door. Dat waren daverende feesten, waar de basis voor de populariteit van de zigeunermuziek onder academici werd gelegd. Veres herinnerde zich nog dat hij daar de eerste keer tijdens de groentijd kwam. De groenen werden zo afgetuigd dat hij er bang van werd en weer weg wilde gaan. Maar hij werd gerustgesteld: 'Dat hoort er in Nederland zo bij.' Hij kon gerust blijven.

Repertoire

Lajos Veres speelde, zoals de meeste gevestigde zigeunermuzikanten, veel Hongaarse muziek. Hij was daarmee de tegenhanger van Gregor Serban die met zijn Roemeense repertoire zijn eigen stempel op de zigeunermuziek in Nederland drukte. Als we op hun grammofoonplaten afgaan speelde Veres voor ongeveer 70% van zijn programma Hongaars en daarnaast zowel Roemeens als Russisch. Serban speelde juist 70% Roemeens en voor het overige alleen Russisch. Zo vertegenwoordigden zij de twee stromingen die de zigeunermuziek in Nederland lange tijd beheerst hebben. Lajos Veres was bekend om zijn enorm grote repertoire. Onder de vele melodieën uit zijn Hongaarse repertoire komen we oude bekende tegen zoals Széretnek, de IJsbloemen en het bekende Erik a hajlik a. Uit het Roemeense repertoire speelde hij bijvoorbeeld Sarba pompierilor gevolgd door een doïna, bijvoorbeeld uit het bekende Pe ulita armeneasca en hij kende veel briuls en hora's. Het Russische repertoire omvatte onder andere Tschik tschik babousjka en Ni sardies en zo speelde hij nog veel meer.

De mens

Lajos Veres was een gevoelvolle violist. Hij was ook, zoals een tijdgenoot dat zei, een 'lieve man' en die tijdgenoot voegde eraan toe: 'Als hij Széretnek majus voor je speelde kwamen de tranen in de ogen'. Een collega - een cellist - ontmoette hem eens bij de vioolbouwer Bouman op de Hofsingel. Veres zei toen: 'Pajtas, gaan we een beetje bachaf, voor Mijnheer Bouman en die leute hier?' (Bachaf was een woord voor het voorspelen of improviseren van muziek.) De cellist speelde toen - tussen de violen, de altviolen, de strijkstokken en de andere accessoires van het atelier - een gloedvolle lassan, Veres speelde daar een tweede stem bij. Die tweede stem was zo mooi dat die collega-cellist jaren later nog zei: 'Ik ging die middag als een gelukkig mens naar huis'.

De laatste jaren

De laatste jaren van Lajos Veres waren minder stralend dan die van het begin. Toen de zigeunermuziek minder populair werd, zocht hij niet, zoals zovele van zijn collega's, andere wegen op. Hij bleef doorgaan met de zigeunermuziek, maar niet meer in de grote bezettingen van weleer. Hij vormde een duo met zijn dochter Ilonka en speelde zijn indrukwekkende repertoire voortaan met alleen maar pianobegeleiding. Dat hield hij - tegen de verdrukking in - vol tot een jaar voor zijn dood. In 1981 is hij aan de gevolgen van kanker overleden. Lajos ligt begraven op de katholieke Begraafplaats Sint Petrus Banden in Den Haag.

-----------
Tata Mirando

------------------------------------------------
Tata Mirando (Zwitserland, 6 maart 1895 – Dieren, 1 januari 1967) was een musicus, leider en oprichter van het zigeunerorkest Tata Mirando.


Jeugd en opleiding

Tata Mirando werd geboren als Josef Weiss, zijn artiestenvoornaam Tata betekent 'vader'. Zijn vader was musicus en vormde met zijn zonen een orkest waarin Josef bas speelde. Ze trokken met woonwagens door Europa en speelden dan hier, dan daar. Zo kwamen ze allengs in Duitsland terecht waar veel belangstelling bestond voor zigeunermuziek. In die jaren werd aan het orkest het predicaat 'koninklijk' verleend door groothertogin Louise van Baden en Keizer Wilhelm II; het orkest trad daar aan het hof op. Na de opkomst van Adolf Hitler zochten de Mirando's een beschermde plek en vonden die in het circus van Toni Boltini, waar ze zich bij aansloten als circusorkest met de naam de Zwarte Raven. Ook waren een aantal ondergedoken in Amsterdam.[bron?]

Nederland

Tijdens zijn tournee deed het circus Nederland aan. Dit was de eerste kennismaking van Josef met Nederland en die beviel hem goed: 'Nederland is voor mij het beste land van Europa,' zoals hij later zei. Toen het circus bij zijn laatste optreden in Amersfoort stond, wachtte Josef tot hij zijn gage kreeg en zei toen tegen de directeur dat hij niet mee terugging naar Duitsland. De vervolging van joden, zigeuners en andere groepen nam steeds ergere vormen aan. Hij vestigde zich in het dorpje Cruquius in de Haarlemmermeer en verdiende zijn brood als vioolbouwer – dat vak had hij van zijn vader geleerd – en met hier en daar muziek maken. Het circus speelde voor de Wehrmacht en was daardoor voor vervolging gevrijwaard. Josefs broers overleefden de zigeunervervolging niet, zijn hele familie werd uitgemoord.

Orkestbezetting

Het orkest bestond uit vier violen, een altviool, piano, bas en twee dubbelarmige gitaren: negen man sterk.[bron?] Het was een grote bezetting en ook een ongebruikelijke bezetting met zijn vier violen en geen cimbaal. De bas werd door Tata Josef zelf gespeeld. Tata speelde in Amsterdam met de oudere zonen onder de naam "Tata Mirando en zijn zonen". Morschi, Meizel Roma, Krishan en Nello. De jongeren bleven bij hun moeder in Coevorden met enkele dochters.[bron?]

Bloeitijd

In de tweede helft van de jaren vijftig begon in Coevorden de glorietijd van de Mirando's, optredens en contracten. Er volgde al snel een grammofoonplaat, een 78 toeren plaat.[bron?] Er was namelijk een Pools/Litouwse zangeres naar hen toegekomen Monica Witkiewiczowna, ook wel bekend als Monica Witkowna (5 januari 1924 – 6 februari 2012) die bij Columbia een plaat zou opnemen en naar een begeleidend zigeunerorkest zocht. Na een radio-uitzending met de studentenkapel Tzigane uit Utrecht, had ze voor de opname een professioneel orkest nodig. Ze deden Zwarte ogen en Les deux guitares en andere klassieke melodieën.

Daarna kwam een langspeelplaat van Philips, met op de hoes de foto van de Mirando's. De plaat is, met dezelfde hoes, ook als cd uitgegeven. Ook kwamen er meer platen uit en speelden ze regelmatig voor de radio en voor de televisie.

Repertoire

het repertoir bevatte Hongaarse muziek zoals Cserebogar, Egy cica, Csak egy kiszlany, Befordultam konihara, Trauriger Sonntag. Dat nam ongeveer de helft van hun repertoire in beslag. De rest van het programma was verdeeld over Roemeens (bijvoorbeeld de Ciocirlia), Russisch (Les deux guitares, Zwarte ogen e.d.) en stukken van eigen hand. In het verlengde daarvan speelden ze ook 'swing': er werd soms een mooi stuk zigeunerjazz neergezet. Ze waren ook de eersten die vrij met de verschillende genres uit de zigeunermuziek omgingen. Ze mengden bijvoorbeeld Hongaars en Roemeens door op het Hongaarse Széparosam een improvisatie als Roemeense doïna te laten volgen en daarna weer naar de oorspronkelijke csardas terug te keren. Het was een werkwijze die niet door alle liefhebbers werd gewaardeerd, maar wel tot de oorsprong van de zigeunermuziek terugging door een eigen interpretatie aan bestaande muziek te geven.

Latere jaren

Eind jaren zestig waren de gouden tijden voorbij; Josef werd ouder, ging minder spelen en droeg de bas steeds vaker over aan zijn oudste zoon Meizel Weiss, een traditie bij de Sinti. Josef overleed in 1967. Hij kreeg een zigeunerbegrafenis met bijbehorende muziek zoals dat bij een groot muzikant gebruikelijk was.

Josef liet een bloeiend zigeunerorkest na dat de Nederlandse muziekwereld heeft geconfronteerd met een andere manier van zigeunermuziek maken dan die van de klassieke zigeunerorkesten zoals die van Gregor Serban of Lakatos. Zoals traditie is binnen de Sinticultuur nam zijn oudste zoon Meizel Weiss in 1967 de leiding over en zette met zijn broers Morchie, Moro, Loeila, Loepa, Nello en de neven Krishan en Adolf de traditie en bekendheid binnen en buiten de grenzen van Nederland voort.

De 'Zonen van Tata Mirando' gaven in 1970 ook een optreden op het hippiefestival Stamping Ground te Kralingen. In 1974 speelden zij[1] een rol in de film Help, de dokter verzuipt! Johann Meissel Weiss overleed op 76-jarige leeftijd in Arnhem en is aldaar begraven. Zijn zoon Djangela Weiss, al vanaf zijn zestiende jaar als pianist actief in dit orkest, heeft momenteel de leiding.

Discografie (selectie)
1977 - Zigeuner romance
1980 - Sinto Gilia's
1981 - Een avond in Budapest en Boekarest
1988 - A gipsy played...
1994 - Tata Mirando en zijn zigeunerorkest
1994 - The royal Tata Mirando Gipsy Orchestra
1994 - Gipsy Christmas
1995 - Zigeunerorkest Tata Mirando Sr.
2001 - Gipsy festival
2004 - Dadesko wazst - live at Amsterdam
2017 - Tata Mirando and Monica
Lees volledige beschrijving Beschrijving inklappen
Advertentienummer: m1652186034
Advertenties door Google

Meld aan Marktplaats

Dagelijks behandelen wij duizenden gemelde advertenties. We geven hierbij prioriteit aan advertenties die door meerdere bezoekers zijn gemeld. Lees hier de regels en voorwaarden die gelden voor het plaatsen van een advertentie.

Wat klopt er niet?

Inloggen