×

Marktplaats App

Verder kijken met de Marktplaats app
Bekijken

Spoorwegen in Nederland van 1834 tot nu door Guus Veenendaal

7 x gezien 0 x bewaard sinds 09 okt. '17, 20:45
Bewaar
€ 17,50
Bericht

Kenmerken

Conditie : Zo goed als nieuw

Beschrijving

Grootformaat gebonden boek voorzien van de papieren omslag in bijna nieuwstaat(22 bij 28 cm)
Spoorwegen in Nederland van 1834 tot nu door Guus Veenendaal
604 bladzijden vol met foto's, feiten en wetenswaardigheden
Uitgave Boom in Amsterdam in 2004
Prijs 17,50 euro exclusief verzendkosten
Op lagere biedingen wordt niet gereageerd

Al verschijnen er de laatste jaren in Nederland talloze boeken over spoorwegen, een allesomvattende geschiedenis van de spoorwegen in Nederland is er nog steeds niet. Dit boek maakt het gemis goed.

In september 2004 is het 165 jaar geleden dat in Nederland de eerste stoomtrein reed. Dit boek beschrijft de geschiedenis van de spoorwegen in Nederland van 1834 tot nu. We zien hoe grimmige arbeiders en vastberaden ingenieurs op de slappe Hollandse bodem de eerste ijzeren verbindingen tot stand brachten, tegen een decor dat meer aan het land van Rembrandt deed denken dan aan de hedendaagse samenleving van staal en beton. Pas na lange jaren en vele ingrijpende gebeurtenissen - de Spoorwegwet van 1860, de stakingen van 1903, de zwarte jaren van de Tweede Wereldoorlog - kregen de spoorwegen de huidige vertrouwde vorm.

Guus Veenendaal is erin geslaagd deze gecompliceerde en vaak aangrijpende ontwikkelingsgang, die tegelijk een geschiedenis is van het in rap tempo moderner wordende Nederland, helder en overzichtelijk samen te brengen. Hij is daarbij niet voorbijgegaan aan enkele pijnlijke onderdelen van de geschiedenis der Nederlandse Spoorwegen, waarbij in de eerste plaats moet worden gedacht aan de jaren 1940-'45, een periode die gekenmerkt werd door grote opofferingen van het spoorwegpersoneel, maar ook door de deportatie ' per trein ' van vele duizenden joden. Veenendaal gaat de discussie over mogelijke collaboratie met de vijand niet uit de weg. Ook besteedt de auteur aandacht aan de veranderde positie van de NS in een geliberaliseerd en gedereguleerd openbaar vervoer.

Met dit werk is er, na het in 1938 verschenen boek van J.H. Jonckers Nieboer* (herdrukt in 1988), ten slotte weer een officiele Nederlandse spoorweggeschiedenis verschenen. De auteur, o.m. bekend van de beknopte geschiedschrijving 'De ijzeren weg in een land vol water', die slechts tot 1959 liep, heeft in deze uitgave geen aspect verwaarloosd. Enige titels van de in 4 delen gevatte hoofdstukken geven dit aan: 'Plannen, concessies en buitenlanders', 'Werken bij het spoor: een vaste baan en vaste armoe?', 'De spoorwegen in het defensief: concurrentie van water en weg' en 'De laatste jaren van de oude NS'. Als hoofdstuk 25 volgt een epiloog die een persoonlijke beschouwing geeft van de huidige situatie. Aan het slot zijn de noten opgenomen, vaak voorzien van beknopte biografieen, een tabel 'spoorwegen in cijfers', een uitgebreide literatuurlijst met verantwoording, en een register. Mede door het grote aantal - ook minder bekende - illustraties (een aantal in kleur en paginagroot), kaarten, tabellen en citaten is deze kloeke uitgave een waardevolle en onmisbare bijdrage tot de Nederlandse Spoorweggeschiedenis.
Lees volledige beschrijving Beschrijving inklappen
Deel deze advertentie via:
Bewaar
Advertentienummer: m1212551319
Rapporteer deze advertentie
Advertenties door Google

Rapporteer deze advertentie

Dagelijks behandelen wij duizenden gemelde advertenties. We geven hierbij prioriteit aan advertenties die door meerdere bezoekers zijn gemeld. Lees hier de regels en voorwaarden die gelden voor het plaatsen van een advertentie.

Wat klopt er niet?

Inloggen