×

Marktplaats App

Verder kijken met de Marktplaats app
Bekijken

Barkmeijer Skûtsje 'Deo Volente'

16390 x gezien 118 x bewaard sinds 27 sep. '16, 23:45
Bewaar
€ 35.000,00

Levering

Ophalen
Bericht

Kenmerken

Conditie : Gebruikt
Lengte : 12 meter of meer
Materiaal : Staal

Beschrijving

Te koop aangeboden: Skûtsje Deo Volente

Specificaties
Bouwjaar: 1910
Werf: Gerrit Douwes Barkmeijer te Aalzum (Dokkum)Lengte: 15,66 m
Breedte: 3,41 m
Diepgang: 0,45 m
Waterverplaatsing:16 t
Doorvaarthoogte: variabel 13.8 - 2,16 m
Zeiloppervlak: Fok 22m2 , Grootzeil: 47m2


Beschrijving
Na een periode van 40 jaar bieden wij ons originele Skûtsje Deo Volente -met de mooiste zeeg van heel Friesland- te koop aan. We kochten het schip vrijwel kaal, ongetuigd en zwaar verwaarloosd in Sloten. In de loop van decennia heen hebben we er zelf een fantastische  vakantie- en zeilend vrachtschip van gemaakt, zoals een Skûtsje hoort te zijn.

Deo Volente is uitermate geschikt voor zeilers die een pure zeilervaring zonder poespas willen op een stoer schip dat wel tegen een stootje kan. Denk hierbij ook aan groepsverbanden, zoals een vereniging of stichting. Van droogvallen op het wad, zeilen over een stormachtig IJsselmeer, stomend binnendoor over de kanalen naar Berlijn met op de terugweg een 4t stuk Berlijnse Muur aan boord, een zeilende vrachtdienst van Den Helder naar Amsterdam met 10t rummelasse, koffie en chocolade van rederij Fair Transport in het ruim, tot zeilend door de smalste slootjes van Friesland. Binnen een zee aan ruimte en comfort en aan dek een snelzeilend, stoer en veilig schip. Het is de ultieme platbodem ervaring; een veelzijdiger schip bestaat eigenlijk niet.

Deo Volente is eenvoudig ingericht -vooronder en roef grotendeels nog met originele betimmering aanwezig-, prima onderhouden en bovendien makkelijk te zeilen Skûtsje. We hebben het zo getuigd en gedimensioneerd dat het makkelijk met z'n tweeën te zeilen is en het schip altijd klaar is om een veelzijdige en veeleisende zeilwedstrijd zoals de Strontrace te kunnen varen. Dit betekent bijvoorbeeld dat het hijsen en strijken van de zeilen en het middels een contragewicht strijken van de mast in een hand omdraai is geklaard. Dit maakt zeilen met een relatief groot schip op klein vaarwater - de vele meertjes, kanalen en rivieren die Nederland rijk is - een stuk veiliger en aantrekkelijker. Ook de verrassend soepele manoeuvreerbaarheid onder zeil draagt hier aan bij.

Tuigage en Appendage
De mast en giek zijn in 1995 gemaakt door he Berghout in Koudum, van massief Larix en verkeren in goede staat. Het roer is in 2000 uit grenen gemaakt en heeft een verzinkt stalen helmhout. De eiken zwaarden zijn in 2014 door Jachtwerf Brandsma gemaakt.. Staand en lopend wand zijn uitgevoerd in Dyform en 7x19 RVS kabels, afgezien van de gevlochten polyester voorlopers van de zwaardtalies, de schoten en de overige trimlijnen. Fokkeval, klauwval en piekeval worden bediend door een originele hijslier, gemaakt door Machinefabriek B.Roorda (van de Pijp!); de voorstag en kraanlijn elk 4x vertraagd met de hand.

Casco
Opstaande randen, zoals de den en het boeisel en halfronden ijzers op de berghouten zijn door de jaren heen volledig dan wel grotendeels vervangen. De roef is in de jaren tachtig vervangen bij Rein van den Berg in Lemmer. In 2014 is op de werf van Piet ten Wouden in IJlst vanaf het voorschot tot halverwege de lengte het vlak volledig vernieuwd. De kimmen zijn gedubbeld. Het vlak en de kimmen zijn in 2014 binnen volledig kaal geweest en resp. in het vet en de verf gezet. De zwaarden zijn verstelbaar.

Motor en Elektra 
In het vrachtruim geplaatste DAF DA475 80pk, vaste schroef, 200 liter dieseltank. De Paragon P22 keerkoppeling is gereviseerd in 2015. Dit is een forse motor voor dit schip, dus u hoeft zich ook bij zwaar weer geen zorgen te maken over uw aankomsttijd of manoeuvreerbaarheid in de haven. Elektrische installatie: Gescheiden licht en startaccu (Cytrix accuscheider) resp. 125 en 250 Ah. Aangesloten op de lichtaccu zijn de navigatieverlichting, vijf spaarlampen en twee autostekker/usb-laders.

Interieur
Naast de motor is een handpomptoilet geinstalleerd. In het verder lege vrachtruim - u kunt uw qua ruimte uw boodschappenauto nog mee nemen op vakantie - staat één 250 liter watertank. Voor de mast achter het voorschot zijn twee éénpersoonsbedden ingetimmerd. Het vooronder heeft nog het originele knechtenverblijf met aan weerszijde twee kooien. De roef heeft grotendeels nog de originele betimmering met aan weerszijden veel opbergruimte in de kastjes, een fraaie schouw met tegeltjes en een lachertje. In het achteronder vindt u de knusse schipperskooi met slaapruimte voor de schipper en zijn partner,  welke is voorzien van 2 "kerkraampoorten".

Geschiedenis Een beknopte geschiedenis van Deo Volente - ooit als De Jonge Feije gedoopt -  vind u op de website www.skutsjehistorie.nl. Van de familie Keizer, de laatste beroepsschipper uit Nes, zijn een paar jaar geleden nog op het schip geboren kinderen aan boord geweest.

Video Hier ziet u een aantal bewegende beelden die we hebben gemaakt de afgelopen jaren.  link ==>  https:youtu.be/CV3tD5w7wrs

Ligplaats
Eventueel bestaat de mogelijkheid tot een gratis ligplaats gedurende 3 jaar in een rustige haven nabij het Tjeukemeer.

FotomateriaalVeel van de foto's die u hier ziet zijn geschoten door Watersportfotograaf Klaas Wiersma in opdracht van het maandblad Zeilen
Lees volledige beschrijving Beschrijving inklappen
Deel deze advertentie via:
Bewaar
Advertentienummer: m1091872635
Rapporteer deze advertentie
Advertenties door Google

Rapporteer deze advertentie

Dagelijks behandelen wij duizenden gemelde advertenties. We geven hierbij prioriteit aan advertenties die door meerdere bezoekers zijn gemeld. Lees hier de regels en voorwaarden die gelden voor het plaatsen van een advertentie.

Wat klopt er niet?

Inloggen