Je internetbrowser wordt niet (meer) ondersteund. Marktplaats kan daardoor minder goed werken.
Gebruik een nieuwere versie of een andere browser. Meer informatie?
Home Auto-onderdelenMotor en Toebehoren
70 resultaten voor 'porsche panamera'

Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Je zocht naar 'porsche panamera'
in Auto-onderdelen | Motor en Toebehoren

Sorteer op
Advertenties door Admarkt
Advertenties gerelateerd aan porsche panamera

Informatie

Informatie over motoren

De motor drijft via de versnellingsbak en de aandrijfas de wielen aan. Motoren kunnen op verschillende brandstoffen rijden (benzine, diesel en gas) en er zijn meerdere typen: lijnmotoren, V-motoren, W-motoren, boxermotoren en zelfs rotatiemotoren.

De brandstofmotor mag dan concurrentie van de elektromotor hebben gekregen en een verre van optimaal rendement van 25 (benzine) tot 40 procent (diesel) hebben, het blijft een wonder van techniek. Op de rotatiemotor na, bestaan alle bovengenoemde typen uit een motorblok waarin zuigers in cilinders op en neer (of heen en weer, in het geval van een boxermotor) bewegen. Dit gebeurt met een ongelooflijke snelheid: bij 3.000 toeren (per minuut gaan de zuigers 3.000 keer per minuut op en neer. Metaal op metaal, met behulp van een zuigerveer slechts gescheiden door een dunne oliefilm. En dat vele jaren en honderdduizenden kilometers lang.

Porsche 911

De verschillende motortypen onderscheiden zich van elkaar door de manier waarop de cilinders in het motorblok zijn opgesteld. Staan ze allemaal naast elkaar dan spreken we van een lijnmotor, staan er twee rijen om en om tegenover elkaar, dan spreken we van een V-motor en een W-motor (heel zeldzaam, vooral door Volkswagen en Bugatti toegepast) bestaat uit drie cilinderrijen. Bij een boxermotor hebben twee cilinderrijen een blokhoek (de hoek waaronder de twee cilinderrijen staan) van 180 graden; ze liggen dus plat tegenover elkaar. Dit type motor heeft een kenmerkend roffelend geluid, bekend van de Volkswagen Kever, de Porsche 911 en veel motoren van Subaru.

Mazda RX-7

De rotatie of Wankelmotor (naar zijn uitvinder, de heer Wankel) bestaat niet uit een motorblok met cilinders, maar uit een motor met een of meerdere draaischijven (vandaar de naam rotatiemotor). In de jaren zestig van de vorige eeuw werd dit motortype toegepast door het Duitse NSU (dat later overging in Audi) en vanaf de jaren zeventig was Mazda de enige fabrikant die dit motortype nog op grote schaal produceerde voor zijn sportauto's, de Mazda RX-7 en de Mazda RX-8.