Informatie over uitlaatsystemen
De uitlaat heeft als taak de uitlaatgassen en de warmte die de motor produceert af te voeren.
De uitlaatgassen komen via het uitlaatspruitstuk in de uitlaat terecht. Daar worden ze via een of meerdere uitlaatdempers (om het geluid te dempen) en tegenwoordig ook een katalysator (om schadelijke gassen om te zetten in minder schadelijke) naar buiten geleid. Veel moderne diesels hebben ook nog een roetfilter om de deze zwarte deeltjes uit de gassen te filteren.
Einddemper
Net als bijvoorbeeld de remmen, de wielophanging en de ruitenwissers is de uitlaat een slijtagedeel. Met het gebruik van de auto en de tijd gaat de uitlaat roesten. Meestal als eerste aan de achterkant waar de uitlaat het minst warm wordt en waar als gevolg daarvan vocht meer kans krijgt zijn corroderende werking te doen. Gelukkig kan de achterste uitlaatdemper (ook wel: einddemper) vaak als los onderdeel worden vervangen. Een uitlaat van RVS (roestvrij staal) is duurder dan een gewone uitlaat, maar gaat ook veel langer mee. Als je een klassieker hebt of een andere auto waarvan je zeker weet dat je hem langere tijd wilt houden, is een RVS uitlaat een goede optie.
Kapotte uitlaat
De levensduur van een uitlaat hangt sterk af van het gebruik. Bij een auto die alleen maar korte ritten maakt, krijgt het vocht in de uitlaat geen kans om te verdampen, waardoor de roestduivel eerder zijn werk kan doen. Een kapotte of lekke uitlaat verraadt zich doordat de auto meer lawaai gaat produceren. Lawaai dat bovendien met het stijgen van het toerental toeneemt.
Sportuitlaat
Een sportuitlaat heeft vaak een grotere diameter en produceert meer geluid. Daarnaast kan een sportuitlaat voor wat betere prestaties zorgen als hij minder tegendruk geeft.