Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Sorteer op

Oldtimers BMW Aanbod - Tweedehands en nieuw te koop | pagina 2

Informatie

BMW oldtimer

BMW-oldtimers blijven in waarde stijgen en zijn dus goede investeringsobjecten. Topscorer is de 507, die gemakkelijk de 2 miljoen aantikt. Als je van plan bent om een begeerd BMW-oldtimermodel te kopen, mag je in veel gevallen dus ook rekening houden met een hogere aanschafwaarde. Zelfs de 3 Serie uit de jaren 70 kan al gauw meer dan 10.000 euro kosten. Daarom zijn ze vooral bestemd voor de échte liefhebber die de auto voornamelijk gebruikt voor plezierritjes. Omdat veel BMW-modellen al toegetreden zijn tot de oldtimer-league, houden we ons bij de modellen die sinds eind jaren 60 op de markt zijn gebracht.

Veiligheid

De meeste oldtimers voldoen niet aan de huidige veiligheidseisen. Euro NCAP testte in 1997 onder andere de 316i, de vernieuwde versie van het allereerste E21-model. Deze kreeg amper 1,5 sterren. Toch probeerde BMW de nodige aandacht aan veiligheid te schenken:

  • De E23 uit de 7 Serie was een van de eerste auto's met een antiblokkeersysteem (ABS) als optie
  • De E12 uit de 5 Serie had een veiligheidskooi, kreukelzones voor en achter, een geïntegreerde rolbeugel en rondom aangebrachte versterkingen

Kenmerken

Ruwweg kunnen we stellen dat de meeste oldtimermodellen van BMW te vinden zijn in de 3 Serie en 5 Serie, de BMW E9, E6 en E3 en de BMW 2500 binnen de 7 Serie. Houd er wel rekening mee dat de wegenbelasting en de verzekeringen er andere oldtimercriteria op nahouden. Voor de wegenbelasting is het simpel: je wagen is belastingvrij als hij minstens 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. De autoverzekeringen stellen daar nog wat extra eisen bovenop. Je mag je auto alleen voor privédoeleinden gebruiken en er niet meer dan 6.000 à 7.500 km per jaar mee rijden. Van alle bovengenoemde modellen nemen we de belangrijkste kenmerken met je door:

  • BMW 3 Serie: op de markt sinds 1975. De 3 Serie bestond aanvankelijk alleen met benzinemotoren en de oudere modellen werden opgevolgd door de E30, die net buiten het oldtimersegment valt.
  • BMW 5 Serie: een vierdeursmodel dat vanaf 1972 op de markt kwam met de iconische E12.
  • BMW E9: een erg populaire sportcoupé uit eind jaren 60 en begin jaren 70 die voor zijn tijd uitgerust was met topmotoren. Dit was de voorloper van de BMW 6 Serie, waarvan de eerste E24-versie nog net als oldtimer beschouwd kan worden.
  • BMW E3: leverbaar sinds 1968 in de versies 2500 en 2800. Bedoeld als luxe-sedan met zescilindermotor.

Comfort

BMW hecht veel waarde aan comfort. Bij een oldtimer moet je uiteraard rekening houden met de mogelijkheden en de comforteisen van die tijd. Zo bood de E12 uit de 5 Serie al een stalen schuifdak als optie aan, al dan niet elektrisch bediend. Het stuur was met schuim bekleed, maar je kon ook kiezen voor leren bekleding of voor een sportstuur. Met de luxe sedan met zescilindermotor uit de E3-reeks wilde BMW met de eerste modellen uit de Mercedes-Benz S-Klasse concurreren. Daarnaast had dit model een automatische versnellingsbak. Manuele transmissie was optioneel. Ook de E23 uit de BMW 7 Serie is een interessant oldtimermodel. Deze ruime wagen beschikt onder andere over: