Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Sorteer op

    Toyota Celica Aanbod - Tweedehands en nieuw te koop | pagina 2

    Informatie

    Toyota Celica

    Wil je een Toyota occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Toyota modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:

    De Toyota Celica is een coupé (en een enkele cabriolet) met eerst achterwiel, en later voor- en vierwielaandrijving. Het model is van 1970 tot 2005 geproduceerd in zeven verschillende generaties en in 2012 opgevolgd door de Toyota GT86. Door de jaren heen heeft de Celica geconcurreerd met auto's als de Nissan 200 SX (en 240SX en 300 ZX), Honda Prelude en Mazda RX7.

    Van achter- naar voorwielaandrijving

    De Toyota Celica was een van de iconen van het Japanse merk. In de eerste helft van de jaren zeventig kwam de Celica al naar ons land. Dat model was technisch gebaserd op de Toyota Carina uit dezelfde periode. Alle generaties Celica kenmerken zich door hetzelfde concept: een 2+2 sportieve coupé met een viercilinder benzinemotor en voorwielaandrijving. Toyota heeft alle Celica's geproduceerd met zowel een handgeschakelde versnellingsbak als een automaat. Tijdens de totale levenscyclus van de Celica vond de grootste verandering plaats in 1986 toen Toyota met de vierde generatie omschakelde naar voorwielaandrijving. Datzelfde model werd twee jaar later voor het eerst optioneel aangeboden met vierwielaandrijving. Dit naar aanleiding van de deelname van Toyota aan het Wereld Rally Kampioenschap.

    Vijfversnellingsbak standaard

    De oorspronkelijke Toyota Celica had een aggressief ogende carrosserie met dubbele koplampen, opvallend vormgegeven achterlichten en veel chroom. De ontwerpers hadden duidelijk gekeken naar de Amerikaanse muscle- en ponycars uit de jaren zestig. Bijzonder was dat Toyota dit model standaard al voorzag van een vijfversnellingsbak. De tweede generatie (vanaf 1978) was met zijn hoekige vormgeving een stuk beedaagder en een voorbode van de meer rechtoe rechtaan vormentaal van de jaren tachtig. Dit model was ook als cabrio leverbaar.

    Klapkoplampen

    De derde Celica (vanaf 1982) was zo mogelijk nog hoekiger dan zijn voorganger. Eighties in optima forma waren bij dit model de klapkoplampen. Kopers konden kiezen uit een driedeurs Fastback of een tweedeurs coupé. Dit model kreeg een facelift in 1983. Met de vierde generatie Celica (vanaf 1985) bereikte Toyota een steeds groter publiek. Dit model had nog steeds klapkoplampen, maar zachte, afgeronde vormen zonder aan sportiviteit in te boeten. Het topmodel was vanaf 1987 de Celica GT-Four voorzien van een 186 pk sterke 2,0-litermotor en 4WD. Het basismodel had een 1,6-litermotor en kopers konden ook kiezen voor een 2,0-litermotor met 140 pk.

    Actieve wielophanging

    In 1989 introduceerde Toyota de vijfde generatie. Het ontwerp was een evolutie van het design van zijn voorganger; nog ronder, maar doordoor verloor het ook iets aan kracht. De klapkoplampen haalden met dit model de jaren negentig. Bijzonder aan deze Ccelica was het eerste computergestuurde actieve onderstel ter wereld. De conventionele wielophanging had plaats gemaakt voor hydraulische schokdempers die door sensoren werden aangestuurd. Het systeem werkte subliem en zorgde voor een aangenaam rijgedrag met nauwelijks rolneiging om de lengteas. Mercedes voerde met het zogenaamde Active Body Control pas tien jaar later een soortgelijk systeem in. Het topmodel was vanaf 1990 de Celica Turbo AWD. Dit model kwam twee jaar later uit als celica Carlos Sainz, naar de gelijknamige Spaanse rallyrijder die dat jaar voor Toyota het Wereld Rally kampioenschap had binnengesleept.

    Radicaal ander design

    De zesde Toyota Celica kwam in 1993 op de markt (facelift in 1996). Dit model was standaard voorzien van ABS en een airbag voor de bestuurder. Voor de laatste Celica (vanaf 1999) kwam Toyota met een radicaal ander design dat zich kenmerkte door scherpe vouwen en rechte lijnen. Het motorenaanbod beperkte zich tot een 1,8-liter viercilinder die echter in verschillende vermogensvarianten (143- en 192 pk) werd aangeboden. De ultieme Celica kreeg eind 2002 een facelift. Anderhalf jaar daarna maakte Toyota bekend dat het vanwege de toenemende concurrentie en teruglopende verkoopaantallen de Celica en de MR2 uit productie zou nemen.

    Tweedehands

    Als u een tweedehands Toyota Celica zoekt kunt u op Marktplaats uw hart ophalen. Van de exclusieve sportcoupé zijn hier tientallen gebruikte exemplaren beschikbaar.

    Heeft de Toyota Celica achterwielaandrijving?

    De generaties van voor 1985 hebben achterwielaandrijving. De recentere versies van de Toyota Celica hebben voorwielaandrijving.

    Hoeveel kost een Toyota Celica?

    De laatste nieuwprijs bedroeg in februari 2005 ongeveer € 27.500. Tegenwoordig vindt u een tweedehands model vanaf € 2.500, afhankelijk van het onderhoud, de afgelegde kilometers enzovoort.

    Is de Toyota Celica een sportauto?

    Ja, de Toyota Celica is een sportieve auto. De populariteit van Toyota groeide enorm door de dominantie tijdens het wereldkampioenschap rally in de eerste helft van de jaren negentig.

    Hoeveel zitplaatsen heeft de Toyota Celica?

    De Toyota Celica kan tot 5 personen vervoeren.

    Heeft de Toyota Celica een turbomotor?

    De Toyota Celica is beschikbaar met een turbomotor.

    Hoeveel kost een Toyota Celica GT4?

    Je koopt al een tweedehands Toyota Celica GT4 vanaf € 3000.

    Is de Toyota Celica GT4 een goede auto?

    De Toyota Celica GT4, enkel beschikbaar als benzinemotor, levert uitstekende prestaties dankzij de innovatieve hulpmiddelen voor het beschermen van de motor. Deze auto was niet voor niets een van de favoriete rally-auto's van Toyota.

    Waar wordt de Toyota Celica GT4 geproduceerd?

    De Toyota Celica GT4 werd geproduceerd in de Tahara-fabriek van Toyota in Japan.

    Welke autoverzekering is nodig voor de Toyota Celica GT4?

    De totale kostprijs van een autoverzekering voor de Toyota Celica GT4 is afhankelijk van het bouwjaar en de gekozen opties.

    Is de Toyota Celica GT4 een betrouwbare auto?

    De Toyota Celica GT4 is een betrouwbare auto onder alle weersomstandigheden en relatief weinig onderhoud is nodig. Dankzij de vierwielaandrijving heeft de auto een goede grip op het wegdek.