Beschrijving

Icoon: De Opdracht van de Moeder Gods in de Tempel, Rusland, circa 1800–1840.

Deze icoon toont een van de twaalf grote feesten van de Orthodoxe Kerk: de jonge Maria wordt door haar ouders Joachim en Anna naar de tempel gebracht, waar de hogepriester Zacharias haar ontvangt. De voorstelling symboliseert Maria’s toewijding aan God en haar voorbereiding op de komst van Christus.

De compositie is evenwichtig opgebouwd rond de tempeltrap en uitgevoerd in warme rood- en groentinten, met contrasterende gouden aureolen. De architectonische achtergrond schept diepte, terwijl de rijke sierrand met geometrisch vlechtwerk in rood, groen en goud extra nadruk geeft aan het heilige tafereel.

Het paneel (30,5 × 35,5 × 2,8 cm) is uitgevoerd in tempera op hout met kovcheg (verdiept middenveld) en vergulde achtergrond. Aan de achterzijde bevindt zich een van de oorspronkelijk twee houten dwarslatten (sponki). De icoon verkeert in goede, authentieke staat met lichte craquelé, slijtage van de vergulding en sporen van ouderdom, maar zonder overschilderingen of latere toevoegingen.

Een karakteristieke Russische icoon uit de eerste helft van de 19e eeuw, afkomstig uit een particuliere verzameling. De combinatie van oorspronkelijke polychromie, een naar het zich laat aanzien ongerestaureerde conditie en rijke randdecoratie maakt dit werk bijzonder geschikt voor zowel verzamelaars als kenners van orthodoxe kunst.

Herkomst: Rusland, vermoedelijk Jaroslavl- of Kostroma-regio
Techniek: tempera op hout, vergulding, polychrome rand
Datering: ca. 1800–1840
Conditie: goed, stabiel, met patina en ouderdomssporen

English

Icon: The Presentation of the Mother of God in the Temple, Russia, circa 1800–1840.

This finely painted icon represents one of the Twelve Great Feasts of the Orthodox liturgical year: the young Virgin Mary being presented to the Temple by her parents, Joachim and Anna, where she is received by the high priest Zacharias. The scene symbolizes her dedication to God and foreshadows her role as the Mother of Christ.

The composition is harmoniously arranged around the temple steps and painted in warm reds and greens, set against a gilded background. The delicately drawn architecture adds spatial depth, while the ornamental border with interlaced geometric motifs in red, green, and gold frames the sacred event.

Painted in tempera on wooden panel with a kovcheg (recessed centre) and gilded ground. One of the original two wooden battens (sponki) is fitted on the reverse. The panel (30.5 × 35.5 × 2.8 cm) remains in good, authentic condition, showing natural craquelure, minor wear and traces of age, but no visible later repainting.

A characteristic Russian icon from the first half of the 19th century, from a private collection. Its preserved gilding, uncleaned surface and richly coloured border make it a desirable example for collectors of Orthodox iconography.

Origin: Russia, probably Yaroslavl or Kostroma region
Technique: egg tempera on wood, partial gilding, polychrome border
Date: circa 1800–1840
Condition: good, stable, with age patina

Deutsch

Ikone: Darstellung der Gottesmutter im Tempel, Russland, um 1800–1840.

Diese Ikone zeigt eines der zwölf großen Feste der orthodoxen Kirche: die junge Maria wird von ihren Eltern Joachim und Anna in den Tempel gebracht, wo der Hohepriester Zacharias sie empfängt. Das Ereignis steht für ihre Weihe an Gott und kündigt ihre Rolle als Mutter Christi an.

Die Komposition ist harmonisch um die Tempeltreppe aufgebaut, in warmen Rot- und Grüntönen gehalten und mit goldenen Aureolen versehen. Der architektonische Hintergrund verleiht Tiefe, während der reich verzierte Rahmen mit polychromen Flechtmustern in Rot, Grün und Gold den heiligen Charakter betont.

Tempera auf Holztafel mit Kovcheg (vertieftes Mittelfeld) und vergoldetem Grund. Ein von ursprünglich zwei Querleisten (Sponki) auf der Rückseite. Die Tafel (30,5 × 35,5 × 2,8 cm) befindet sich in gutem, stabilem Originalzustand mit feinem Craquelé, geringem Vergoldungsverlust und altersbedingter Patina, jedoch ohne sichtbare Übermalungen.

Eine typische russische Ikone aus der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts, aus privater Sammlung. Die sorgfältige Ausführung und der dekorative Rahmen machen sie zu einem attraktiven Stück für Sammler und Liebhaber orthodoxer Kunst.

Herkunft: Russland, vermutlich Jaroslawl- oder Kostroma-Region
Technik: Tempera auf Holz, Vergoldung, polychromer Rahmen
Datierung: ca. 1800–1840
Zustand: gut, mit Alters- und Gebrauchsspuren

Russische icoon ca. 1800–1840: De Opdracht van de Moeder Gods in de Tempel. Tempera op hout met vergulding, fraaie randdecoratie, authentieke staat.

icoon, Russische icoon, Maria, Moeder Gods, Ingang in de Tempel, Opdracht van Maria, Orthodoxe icoon, Russische iconen 19e eeuw, tempera op hout, verguld paneel, kovcheg, Byzantijnse stijl, feesticoon, Presentation of the Virgin, Orthodox art, antique icon, Russian religious art, antieke icoon, religieuze kunst, 1700, 1800, 18e eeuw,19e eeuw, Mariafeest, Orthodox painting
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Leeuwarden
54x bekeken
0x bewaard
Sinds 25 okt '25
Advertentienummer: m2326188733