Peter Krusche - Klassentreffen€ 1,00
Een bronzen beeldhouwwerk - Mambila - Nigeria (Zonder
60sinds 8 aug. '25, 05:01
€ 100,00
Beschrijving
Een Mambila-bronzen vat, Nigeria, waarschijnlijk een ritueel of ceremoniëel voorwerp, met zoomorfe en antropomorfe elementen. Donkere patina, tekenen van elementaire blootstelling en ritueel gebruik.
Bronzen vazen in de vorm van hanen of vogels maken deel uit van een kenmerkende beeldhouwtraditie die verbonden is met de Mambila-bevolking, die langs de bergachtige grens tussen Nigeria en Kameroen woont. Deze vazen, uitgevoerd in koperen legering via de giettechniek met wasmodel, zijn zeldzaam en weerspiegelen zowel rituele functies als symbolische uitdrukking. Hoewel de Mambila vooral bekend staan om hun antropomorfe houten figuren en maskers, neemt een kleine maar belangrijke groep zoomorfe bronzen—vooral die in de vorm van vogels—een belangrijke plaats in hun rituele materiële cultuur in.
De vaartuigen nemen meestal de vorm aan van gestileerde vogels, vaak geïnterpreteerd als huiselijke hanen, gekenmerkt door overdreven staartveren, rechtopstaande kammen en opgeheven hoofden. Het modelleren is abstract maar herkenbaar, met oppervlaktedetails die lineaire insnijdingen en geperforeerde patronen omvatten om verenkleed of decoratieve oppervlaktetexturen aan te duiden. In veel voorbeelden is de rug van de vogel uitgehold, waardoor een ondiepe of dekselbare container ontstaat, en in sommige gevallen kan de staart dienen als handvat of tuit. Deze structurele kenmerken wijzen op hun gebruik als containers voor rituele stoffen, zoals waarzeggerijpoeder, medicijnen of offers.
Symbolisch wordt de vorm van de haan nauw verbonden met ritueel offer, dageraad en mannelijke autoriteit. In veel West-Afrikaanse kosmologieën functioneren vogels—vooral hanen—als bemiddelaars tussen de aardse en spirituele werelden. Het gekraai van de haan wordt vaak geassocieerd met de aankondiging van de dageraad en de aanwezigheid van vooroudergeesten, waardoor het een geschikte vorm is voor objecten die bedoeld zijn voor communicatie met de onzichtbare wereld. In de Mambila-context hebben deze vogelvormige bronzen waarschijnlijk gefunctioneerd binnen heiligdommen, hetzij als offervaten of als beschermende en symbolische iconen zelf.
De aanwezigheid van zulke uitgebreide dierenvormige bronzen vazen in een grotendeels niet-stedelijke en relatief gedecentraliseerde samenleving zoals de Mambila daagt de lang bestaande associatie uit tussen verfijnde metaalgietkunst en gecentraliseerde koninkrijken zoals Benin of Ife. Deze Mambila-stukken lijken lokale elitepatronage te weerspiegelen, waarbij prestigeobjecten werden besteld door waarzeggers, clansleiders of rituele specialisten voor specifieke ceremoniële of spirituele rollen.
Datings- en herkomstgegevens voor deze werken blijven onduidelijk vanwege de schaarste aan gedocumenteerde veldcollecties en het beperkte archeologische onderzoek in de regio. Echter, stijlanalyses en patinering suggereren dat de meeste van deze vazen tussen eind 19e en begin 20e eeuw zijn gemaakt. Het is mogelijk dat sommige nog eerder dateren, maar er is onvoldoende bewijs om definitieve chronologische uitspraken te doen.
Hoewel voorbeelden van deze haanvormige vazen in een aantal openbare en privécollecties worden bewaard, onderscheiden ze zich door hun relatieve zeldzaamheid en de complexiteit van hun vorm binnen het corpus van West-Afrikaanse bronzen beeldhouwkunst. Ze tonen niet alleen technische vaardigheid, maar ook een rijke symbolische betrokkenheid bij dierlijke beeldspraak die diep verankerd is in Mambila-ritueeldenken.
Verwijzingen
Nicklin, Keith. Traditioneel Metaalbewerking van de Smeden van Nigeria. Museum van de Mensheid, Londen, 1977.
Berns, Marla C. De materiële cultuur van de Mambila: kunst en performance. Promotieonderzoek, UCLA, 1983.
LaGamma, Alisa, ed. Heldhaftige Afrikanen: Legendarische leiders, iconische sculpturen. Het Metropolitan Museum of Art, 2011.
Willett, Frank. Afrikaanse kunst: Een inleiding. Thames & Hudson, 2002.
Lembezat, Bertrand. De bergbewoners van Kameroen. Parijs: Éditions Berger-Levrault, 1950.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1516631545
Populaire zoektermen
indonesische kunstbronzen boedhaaboriginal kunsttribale kunstreligieuze kunstaboriginal kunstjapanse kunstperzische kunstindische kunstKunst | Niet-Westerse kunstbronzen ganeshaafrikaanse kunstmaori kunstafrikaanse kunstdynaudio contour in Luidsprekersgb klok in Antiek | Klokkenvespa ciao kappen in Brommeronderdelen | Algemeenrenault clio 1.4 in Renaultkast vlechtwerk in Kasten | Dressoirsaudio cabine in Bestelauto'sboss gt10 in Effectenlaminaat krono in Stoffering | Vloerbedekkingbosch 400 in Fietsaccessoires | Fietsaccu'sbotticelli sleehak in Schoenen