7 luks Naga Raja keris Draken koning kris afk Java Indonesie
Naga Raja Keris
Speciale 7 luks keris met een heilige draak, Naga Raja genaamd (Koning der draken) in de wilah (het blad) verwerkt.
Deze keris is afkomstig van het mystieke Java, gelegen in de Indische archipel.
Deze keris heeft een erg mooi gesmeed blad met 7 luks (bochten) welke de spirituele diepte en tijdloze elegantie van deze buitengewone keris benadrukken. Een keris met 7 luk wordt traditioneel geassocieerd met eerlijkheid, geluk en bescherming tegen onheil (tolak balak).
Het blad/lemmet (de wilah) van deze keris is gevormd met 7 luk, wat een zeer diepe spirituele betekenis heeft. De luk staan voor verandering, beweging en het vermogen om zich aan te passen aan nieuwe situaties. Ze symboliseren ook de verbinding tussen de spirituele en materiële wereld en de noodzaak om een evenwicht tussen beide te vinden.
De zeven bochten worden in de Javaanse filosofie zeven "pitu" genoemd, wat staat voor advies, onderwijs en hulp. Dit kan ook opgevat worden als goed onderwijs, goede begeleiding en goede hulp. Het cijfer zeven valt onder de heilige getallen in vele culturen. In Java vallen heilige cijfers onder de term 'pitulungan'. Dit betekent dat je altijd overal hulp krijgt van God en anderen, maar ook mededogen. Het getal kan worden gelijkgesteld met de zeven lagen waaruit de hemel bestaat en de zeven dagen in de week.
Vanuit de Kejawen (Javaanse filosofie) wordt het cijfer zeven gekoppeld aan Neptunus, dat gerelateerd is aan water. Het getal zeven wordt geacht de betekenis van waarzeggerij te hebben en degenen die onder deze invloed geboren worden hebben vaak een sterke filosofische of spirituele kijk. Hun intuïtie is hoog, zelfs als ze een zesde zintuig hebben. Het getal zeven heeft meestal een mysterieuze invloed op anderen. Meestal zijn ze niet geïnteresseerd in materie en streven spiritualiteit na. Een luk 7 is om die reden meestal eigendom van de koning of familie van de koning die psychologisch volwassen genoeg zijn geworden om mensen te leiden. Ook priesters en leiders van de mensen in de gemeenschap passen bij een luk 7. Gevaar van deze mensen is dat ze vaak conservatief kunnen zijn. Daarom is stilstaan van wat geleerd is en verbeteren een belangrijk onderdeel. Advies hierbij is dat men terug dient te kijken naar alle lessen die geleerd zijn om na te denken over het gedane werk, net zoals God keek naar Zijn creatie en zag dat het heel goed was.
In ‘ensiklopedi keris’ (2004) wordt aangegeven dat een luk 7 een verzoek aan God symboliseert. De eigenaar van de kris heeft zodanig gezag bij het spreken dat bevelen gehoorzaamd worden en zijn woorden de gesprekspartner beïnvloeden.
De conclusie van bovenstaande is dat een luk 7 helpt geliefd te worden bij anderen en goed te doen voor anderen. Het brengt mensen tot elkaar en stimuleert het contact, het geluk en spirituele ontwikkelingen
Het blad is met pamor/damast gesmeed waardoor er een pamorpatroon zichtbaar wordt.
Het pamorpatroon (de tekening in het blad (de wilah) ontstaat door het gelaagd smeden met verschillende soorten metaal, dit is een smeedkunst die alleen de traditionele Javaanse Keris-smeden (Mpu's genaamd) beheersen. Aan deze pamor worden in Indonesie magische eigenschappen (vaak spirituele hulp en bescherming) toegekend welke ten dienste staan van de eigenaar van de keris. Daarnaast benadrukken de betekenis en symboliek van de pamor het unieke karakter van deze Keris.
De pamor van deze keris patroon wordt in Java Ngulit (kulit) Semangka genoemd en heeft positieve magische eigenschappen:
-de voornaamste magische kracht van pamor Kulit Semangka is het versoepelen van de omgang met mensen uit allerlei kringen. Daarnaast draagt de magische kracht ertoe bij dat men op een eenvoudige wijze aan de kost komt.
Pamor Kulit Semangka is een vorm van pamor Mlumah en Tiban. Het behoort tot de niet gekozen pamormotieven en is voor iederen geschikt.
Quote - oorspronkelijke tekst van Tammens:
Dit pamor wordt gezien als goed in de ruimste zin. Een vredig pamor.
De Naga: Een Symbool van Koninklijke Macht
De Naga (slang of draak) op de gandik (het deel van het lemmet bij het handvat) van deze keris is een opvallend detail, welke rijkdom, voorspoed en koninklijke macht symboliseert. De Naga is een symbool van kracht, bescherming en spirituele wijsheid.
De dapur van deze keris is Naga Raja, wat "Koning der Draken" betekent, vertegenwoordigt koninklijke waardigheid, macht en bescherming. Het symboliseert de hoogste autoriteit en het vermogen om bovennatuurlijke krachten te beheersen. Een keris met de dapur van Naga Raja zou de eigenaar helpen leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen en zijn doelen te bereiken.
Bijzonder detail is de levensboom die aan beide zijden van de Keris te ontdekken is, schuin onder het hoofd de Naga Raja. Net onder de Ganja, welke een golvende vorm heeft (Ganja Wilut genoemd in Java).
Deze keris heeft een mooie, bijpassende Javaanse greep, gesneden uit mooi hardhout, met daarin de traditionele, symbolische maskers erin verwerkt (Patra's genoemd in Java). Deze greep biedt een veilige en comfortabele grip en benadrukt de verbinding met de Indonesische cultuur en traditie.
Tussen de greep en het blad zit een mooi bewerkte ring (mendak genaamd),welke typerend is voor een traditionele Javaanse keris. .
De keris is gehuisd in een Javaanse houten schede in niervorm (Gayaman genaamd). Deze is gesneden uit een het zeer kostbare en magische Timaha pelet hout (kayu pelet genoemd). Deze schitterende hardhoutsoort heeft als kenmerk dat er op natuurlijke wijze een magisch vlekkenpatroon in zit waarin soms ook dingen te herkennen zijn. In dit geval zou je er, met een beetje fantasie, de bek en gedeelte van het hoofd van de Naga (draak) in kunnen herkennen welke lijkt op de Naga Raja van de keris.
De schede en de greep hebben een erg mooie pantina en geleefde uitstraling, welke de hoge leeftijd en het gebruik benadrukken. De schede is aan de onderzijde voorzien van een zeer rijk gedecoreerde overschede (pendok bunton genoemd in Java), waarin diep uitgehouden traditionele Javaanse motieven te ontdekken zijn.