Ben Viegers schilderijen gezocht #viegers #benviegers

Zie omschrijving
Ophalen of Verzenden
Afhaalpunt voor € 5,99 of thuis voor € 8,75
Thuisbezorgd voor € 13,90
Thuisbezorgd door Brenger vanaf € 42,-
4904sinds 9 sep. '24, 01:46
Deel via
of

Beschrijving

Team Ben Viegers zoekt ‘nieuw’ werk van deze Hollandse meester van kleur, licht en vrolijkheid.

We zijn met name geinteresseerd in werken van Den Haag en omstreken.

🖤 Maar ook zeker van Bretagne waar hij 2x geweest is in zijn leven en daar prachtige werken vandaan toverde.

🌞 Strandgezichten zoeken we eveneens en kleurige bollenvelden. 🌷 Maar ook bijvoorbeeld van de bloemenverkoop in Delft, Leiden etc.

🖼️ Ben Viegers maakte veel schilderijen. De inschatting is rond de 3000 werken vanaf zijn 15e tot aan zijn sterfleeftijd van 60 aan toe!

We kijken uit naar uw aanbod.
Hoe kunt u ons bereiken?
📫
Stuurt u ons vrijblijvend een paar foto’s van de voorkant, achterkant en handtekening; dat is genoeg. Het formaat meet u aan de achterkant: namelijk de maximale maat van het doek/spieraam. LxB in cm.

Vervolgens stuurt u de foto’s en aanvullende informatie naar: benviegers@gmail.com

📤 U ontvangt snel een reactie met aanbod.
We kijken uit naar leuk, goed en mooi werk.

🟧 Ongerestaureerd werk is ook prima.
Daar kijken we graag doorheen 🎨😄🟣

Waar kunt u ons nog meer vinden?
📱 Instagram: Ben Viegers Impressionist
💙 Facebook: Ben Viegers Impressionist

Met kleurrijke groeten,
Team Ben Viegers.


🔶🔶 Over Ben Viegers 🔶🔶

Schilder Ben Viegers: Leven en Werk.
Door Paul | Team Ben Viegers.

Kunstschilder en ras Hagenees Ben Viegers is geboren op 17 december 1886 in Den Haag en is overleden op 8 oktober 1947 te Nunspeet. Zijn volledige naam was Bernardus Petrus Viegers.

Naast kunstschilder was hij ook tekenaar en pastellist. Zijn geboorte in het Haagse kader van een artistieke omgeving zou zijn toekomst als kunstenaar vormgeven. Hij groeide op in een tijd waarin de schilderkunst bezig was met significante veranderingen, en de Haagse School zijn stempel op de kunstgeschiedenis drukte.

Van jongs af aan toonde Viegers een talent voor tekenen en schilderen dat al vroeg startte als leerling in de koetsenmakerij van opa Hulzing (de vader van zijn moeder), wat hem uiteindelijk naar de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag leidde. Hier ontwikkelde hij zijn vaardigheden en leerde hij de technieken die hem zouden helpen om zijn eigen stijl te vinden. Echter stond hij slechts ingeschreven voor het eerste jaar op de Haagsche Academie, maar bleek een talent dat hij, ook zonder verdere schoolgangen op de academie, autodidactisch verder ontplooide zoals we hem nu kennen.

In de vroege jaren van zijn carrière trok Viegers inspiratie uit zowel het impressionisme als de Haagse School. Zijn werk kenmerkte zich door een sterke aandacht voor het gebruik van licht en kleur, waarbij de invloed van zijn leermeesters, zoals Charles Dankmeijer, zichtbaar is.

Ben Viegers was vooral bekend om zijn landschappen en stadsgezichten, die de prachtige architectuur en natuur van Den Haag en omstreken vastlegden. Zijn schilderijen stralen een gevoel van rust en harmonie uit, vaak met een melancholische ondertoon.

In de jaren ’20 en ’30 van de 20e eeuw vond Viegers een eigen stem in de kunstwereld. Hij was een frequente deelnemer aan tentoonstellingen en kreeg erkenning door zijn innovatieve benadering van compositie en kleurgebruik.

Een belangrijk aspect van het leven van Ben Viegers was zijn betrokkenheid bij de kunstenaarsgemeenschap in Den Haag. Oa De Haagsche Kunstkring. Zijn huwelijk met de Haagse Josina Maria Jacobs in 1938 speelde een belangrijke rol in zijn creativiteit. Na hun huwelijk vertrokken zij samen naar Nunspeet om daar aansluiting te vinden bij de Nunspeetse schildersgemeenschap. Zij poseerde al jaren regelmatig als zijn muze en is terug te vinden op menig van Ben’s schilderijen.

Het kunstenaarsleven was echter niet altijd eenvoudig; de economische crisis van de jaren ’30 had ook gevolgen voor het kunstenaarschap. Veel kunstenaars verloren hun inkomsten, en Viegers was geen uitzondering. Ondanks deze uitdagingen bleef hij trouw aan zijn passie voor schilderen en ging zelfs naar België en Frankrijk (Bretagne).

In de jaren voor de Tweede Wereldoorlog veranderde het artistieke landschap in Nederland. De opkomst van moderne stromingen zoals het surrealisme en abstracte kunst bedreigde de traditionele schilderkunst. Toch bleef Viegers trouw aan zijn stijl en principe van het vastleggen van werkelijkheid en sfeer. Zijn werken werden steeds herkenbaarder en zijn reputatie als kunstenaar groeide, zelfs in een tijd waarin traditionele technieken vaak terzijde werden geschoven.

De Tweede Wereldoorlog bracht grote uitdagingen voor kunstenaars in Nederland. De bezetting en de gevolgen daarvan hadden een diepe impact op het dagelijks leven en de creativiteit van vele kunstenaars, inclusief Ben Viegers. Zijn werk weerspiegelde een sterke hoop en verzet. Hij vond manieren om zijn creativiteit te uiten, vaak door te focussen op de schoonheid van het alledaagse leven, wat een troost en escapisme bood in een moeilijke periode. De manier waarop hij alles krachtiger in kleur kon uitdrukken tekent zijn creatieve zin om vrolijkheid te scheppen. Een kenmerkende uitspraak van Ben was: ‘Als het buiten somber is, mag het binnen toch gezellig zijn?’. Doelende op zijn eigen vrolijk gekleurde schilderijen.

Na de oorlog hervond de kunstwereld zich en Ben Viegers werd opnieuw gewaardeerd als kunstenaar. Zijn werken werden tentoongesteld en veel verzamelaars zochten naar zijn schilderijen, (bij leven, kort na zijn sterven en ruim daarna), wat resulteerde in een hernieuwde belangstelling voor zijn kunst. Helaas overleed Ben Viegers op 8 oktober 1947 te Nunspeet, maar zijn erfgoed leeft voort. Zijn schilderijen blijven tot op de dag van vandaag gewaardeerd en zijn bijdragen aan de Haagse kunstgemeenschap worden nog steeds erkend.

De impact van Ben Viegers op de Nederlandse schilderkunst is niet te onderschatten. Hij droeg bij aan de artistieke ontwikkeling van zijn tijdgenoten en inspireerde toekomstige generaties om de schoonheid van de wereld om hen heen vast te leggen. Zijn aandacht voor detail, gebruik van veel kleur, mooi licht, hetkenbare luchten, weergaloze waterspiegelingen en zijn vermogen om in impressionistische toets zijn schilderijen tot leven te brengen, maken hem tot een onmiskenbare figuur in de kunstgeschiedenis.

In de hedendaagse kunstwereld zijn zijn schilderijen nog steeds te zien in verschillende musea en galeries, wat getuigt van zijn blijvende relevantie en de blijvende waardering voor zijn werk. Zijn leven en kunst blijven een bron van inspiratie voor zowel kunstliefhebbers als kunstenaars, en zijn erfenis leeft voort in de schoonheid en de kracht van zijn schilderijen.

Heden te dagen verbazen we ons nog steeds over zijn kundige toets en de vele werken die jaarlijks de markt overspoelen. De tentoonstellingen die we organiseren en het enthousiasme van de bezoekers tonen zijn relevantie nog steeds aan, en die is groeiende. Ben was zijn levenlang actief als kunstschilder en werkte van zijn ongeveer zijn 15e tot zijn 60e levensjaar (tot zijn dood). In 45 jaar tijd maakte hij naar inschatting ruim 3000 werken. Dat is te doen. Ikzelf was Art Director en ontwerper. Ook schilderde en tekende ik vaak snel, dat lukt met ervaring en een impressionistische toets. Ik durf daarom echt te beweren dat het niet 2000 maar ruim 3000 werken zijn geweest die Viegers ooit schilderde. Het feit dat er wekelijks weer een nieuwe Viegers op de markt komt is daarvan wellicht ook een bewijs.:)

🖼️

‘Wanneer het buiten regent,
mag het binnen toch vrolijk zijn?’
- Ben Viegers -

Paul | Team Ben Viegers
Tekst: copyright Ben Viegers Impressionist 2017-2024.
Advertentienummer: m2155991144
Bekijk ook deze
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...