BMW Z4 [E89] sDrive23i Aut Design Pure White l Stuurverwarmi€ 19.950,00
Merk & Model, uitvoering
Maserati Merak, 3000 V6
Bouwjaar
1973
Kilometerstand
19.396 km
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Motorinhoud
3.0 liter
Vermogen
190 pk
Beschrijving
Een unieke kans om een stuk iconisch Maserati-erfgoed te bemachtigen. Begin 1975 was dít exemplaar te bewonderen op de Autosalon van Brussel. De officiële show-auto trok de aandacht met een exotisch ontwerp van Giorgetto Giugiaro en het verfijnde vakmanschap van Modena. Een strak gelijnde 2+2 coupé, met verborgen koplampen, een snelle fastback-daklijn en die typische jaren ’70 wig-vorm. Futuristisch én elegant tegelijk. In tegenstelling tot de Bora wordt de Merak aangedreven door een lichte V6, wat resulteert in dynamischer weggedrag. De afgelopen 10 jaar is deze Merak 'body-off' gerestaureerd, met behoud van originele elementen. De auto is matching numbers, direct rijdbaar en verkeert in absolute concours-staat. De documentatie is thans uitzonderlijk compleet.
Het is onmogelijk naar de carrosserie te kijken zonder in extase te raken. De Italiaanse designmeester gaf zijn visitekaartje af met deze briljante, haast buitenaardse creatie. De zwevende, horizontale spijlen boven de motorkap zorgen ervoor dat de Merak lichter en moderner oogt. Het front is messcherp en de achterkant juist opvallend markant. De carrosserie is gespoten in de originele 'Argento' lak-kleur en het chroom- en staalwerk zijn rondom vernieuwd. De originele badges, zijruiten en verlichting zijn teruggeplaatst. De karakteristieke, dubbele uitlaten creëren een diepe, grommende symfonie die u kippenvel bezorgt. De motor ligt direct achter de achterste passagiers, waardoor de cabine relatief ver naar voren is geplaatst. De Campagnolo magnesium-wielen zijn een kunstwerk op zich.
In het interieur zijn de Citroën-invloeden duidelijk zichtbaar: het dashboard heeft een opvallende futuristische vorm met een ovaal instrumentencluster en hydraulische bedieningselementen. Zo zijn de remmen hydraulisch bekrachtigd [extreem krachtig en minimale pedaaldruk] en klappen de koplampen vloeiend open en dicht. Initieel had deze Merak donkergrijs stoffen bekleding, maar bij de restauratie is het interieur maniakaal afgewerkt met hoogwaardige zijdenappa leder, fijne stiksels, velours tapijten, aluminium dashboard-inleg en suède dashboard-bekleding. Handwerk van topniveau, waar Italië bekend om staat. Moderne gemakken zoals airconditioning, elektrische ramen en een Pioneer-radio zijn aanwezig, maar waarschijnlijk heeft u weinig nodig om te kunnen genieten van deze klassieker.
Uit het Maserati-archief hebben wij de originele Delivery Note, End of Line data sheet, Car Technical and Aesthetic characteristics document en het Certificate of Origin kunnen bemachtigen, wat zeer waardevol is voor de documentatie. Dit geldt evengoed voor de originele kentekenbewijzen, brochures, folders, originele gereedschapstas met inhoud, de werkplaats handleiding, het onderhouds- en instructieboekje. Onder het kopje 'documenten' op onze website treft u gedetailleerde foto's. Na de gereedmelding vanuit de fabriek in Modena op 7 november 1973 werd de Merak pas in september 1974 verkocht aan de Belgische importeur [ETS Staumont], als voorbereiding op de Autosalon in januari 1975. Een Fransman uit Dijon kocht de auto nadien, waarna de auto in Frankrijk nog twee maal van eigenaar wisselde [22 juli 1981 en 22 oktober 1982].
Laatstgenoemde betrof een bekend advocaat uit Bourgondië en liet de auto goed onderhouden door specialisten. Via een veilinghuis [Stanislas Machoïr] verkocht hij de Merak in november 2014 aan een Engelse verzamelaar. Via het Brooklands Museum kwam de auto vervolgens al snel bij de restaurateur [gepensioneerd auto-spuiter] in het Nederlandse Voorschoten terecht. Ten slotte hebben wij de Maserati voor een vaste klant / verzamelaar ingekocht en zijn we nu verheugd om hem aan te kunnen bieden. De historie is volledig in kaart gebracht met een gedetailleerd Excel-overzicht [op aanvraag i.v.m. privacy]. De Maserati heeft nog Franse papieren, maar wij leveren de auto graag met Nederlands kenteken of Duitse brief. Technisch is de auto onlangs uitvoerig gecheckt, inclusief het reviseren van de carburateurs, een onderhoudsbeurt met bougies, het afstellen van de koppeling en vervanging van de brandstofslangen.
Dan nog enkele wetenswaardigheden: deze versie is in een beperkte oplage van 650 stuks geproduceerd tussen 1972 en 1975, vóór de overname door Alejandro de Tomaso. Het vermogen is vastgesteld op 190pk bij 6.000rpm, 255Nm koppel met een topsnelheid van 240km/h. De overbrenging geschiedt middels een handgeschakelde 5-bak naar de achterwielen. De 3-liter V6 met dubbele bovenliggende nokkenassen per cilinderbank zorgt voor een soepele vermogensafgifte en een karakteristieke Italiaanse klank. De ophanging is rondom onafhankelijk, met zorgvuldig afgestelde geometrie voor een optimale combinatie van comfort en wegligging. Schijfremmen op alle wielen, gevoed door het hydraulische systeem, zorgen voor een krachtige en goed doseerbare vertraging.
Bent u geïnteresseerd of heeft u vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact op via nr. +31623707569 of ruben@rubzautomotive.nl. Een bezichtiging is mogelijk in Staphorst. Wij zijn gespecialiseerd in BMW Z4’s en Porsche 911’s en hebben er circa 30 op voorraad. Inruil is welkom en een onafhankelijke aankoopkeuring is altijd mogelijk.
-----------
English translation
A unique opportunity to acquire a piece of iconic Maserati heritage. This very example was on display at the Brussels Motor Show in early 1975. The official show car attracted attention with an exotic design by Giorgetto Giugiaro and the refined craftsmanship of Modena. A sleek 2+2 coupé, with hidden headlights, a sweeping fastback roofline, and that typical 1970s wedge shape. Futuristic and elegant at the same time. Unlike the Bora, the Merak is powered by a lightweight V6, resulting in more dynamic handling. Over the past 10 years, this Merak has undergone a body-off restoration, retaining original features. The car is matching numbers, immediately driveable, and in absolute concours condition. The documentation is now exceptionally complete.
It's impossible to look at the bodywork without being ecstatic. The Italian design master presented his calling card with this brilliant, almost otherworldly creation. The floating horizontal bars above the hood give the Merak a lighter, more modern look. The front is razor-sharp, while the rear is strikingly distinctive. The bodywork is painted in the original 'Argento' paint color, and the chrome and steelwork have been renewed all around. The original badges, side windows, and lights have been reinstated. The characteristic dual exhausts create a deep, growling symphony that gives you goosebumps. The engine is located directly behind the rear passengers, placing the cabin relatively far forward. The Campagnolo magnesium wheels are a work of art in themselves.
In the interior, the Citroën influences are clearly visible: the dashboard has a striking, futuristic shape with an oval instrument cluster and hydraulic controls. For example, the brakes are hydraulically assisted (extremely powerful with minimal pedal pressure), and the headlights open and close smoothly. This Merak initially had dark gray fabric upholstery, but during the restoration, the interior was meticulously finished with high-quality silkappa leather, fine stitching, velour carpets, aluminum dashboard inserts, and suede dashboard upholstery. The craftsmanship is top-notch, for which Italy is renowned. Modern conveniences such as air conditioning, power windows, and a Pioneer radio are included, but you probably won't need much to enjoy this classic.
From the Maserati archives, we were able to obtain the original Delivery Note, End of Line data sheet, Car Technical and Aesthetic Characteristics document, and the Certificate of Origin, which are invaluable for documentation. This also applies to the original registration certificates, brochures, folders, original tool bag with contents, the workshop manual, the maintenance and instruction booklet. You can find detailed photos under the "Documents" section on our website. After the factory in Modena announced its completion on November 7, 1973, the Merak wasn't sold to the Belgian importer [ETS Staumont] until September 1974, in preparation for the January 1975 Motor Show. A Frenchman from Dijon subsequently purchased the car, after which it changed hands twice more in France [July 22, 1981, and October 22, 1982].
The latter, a well-known lawyer from Burgundy, had the car meticulously maintained by specialists. Through an auction house [Stanislas Machoïr], he sold the Merak to an English collector in November 2014. Via the Brooklands Museum, the car soon ended up with the restorer [a retired car painter] in Voorschoten, the Netherlands. Finally, we purchased the Maserati for a regular customer/collector and are now delighted to offer it for sale. The history has been fully documented, including a detailed Excel sheet [available upon request due to privacy concerns]. The Maserati still has French registration, but we are happy to deliver the car with a Dutch registration or a German brief. The car has recently undergone a thorough mechanical inspection, including an overhaul of the carburetors, a service with spark plugs, clutch adjustment, and replacement of the fuel lines.
Some other interesting facts: this version was produced in a limited edition of 650 units between 1972 and 1975, before Alejandro de Tomaso took over. The power output is rated at 190 hp at 6,000 rpm, 255 Nm of torque, and a top speed of 240 km/h. Power is transmitted to the rear wheels via an 5-speed manual transmission. The 3-liter V6 with double overhead camshafts per cylinder bank ensures smooth power delivery and a characteristic Italian sound. The suspension is independent all around, with carefully tuned geometry for an optimal combination of comfort and handling. Disc brakes on all wheels, powered by the hydraulic system, provide powerful and easily controllable deceleration.
Interested or have any questions or comments? Please contact us at +31623707569 or ruben@rubzautomotive.nl. A viewing is possible in Staphorst. We specialize in BMW Z4's and Porsche 911's and have approximately 30 in stock. Trade-ins are welcome, and an independent pre-purchase inspection is always available.
Option list
- Air conditioning
- Electric windows
- Tinted glass
- Heated rear window
- Leather seats
- Metallic paint
- High power radio stereo set Autovox 754
Maserati Merak 3000 V6 l Fully restored l Official show-car 1975
Algemene gegevens
Tellerstand: 19.396 km
Carrosserievorm: Coupé
Aantal deuren: 2
Brandstofsoort: Benzine
Bouwjaar: nov. 1973
Nieuw: Nee
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Kleur: 106E1 - Argento Silver (zilver metallic)
Bekleding: Leder
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Technische gegevens
Motorinhoud: 2.965 cc
Aantal cilinders: 6
Vermogen: 140 kW (190 PK)
Topsnelheid: 240 km/u
Acceleratie (0-100): 7,0 s
Ledig gewicht: 1.160 kg
Functionaliteit
Financiële gegevens
Motorrijtuigenbelasting: geen
BTW/Marge: Marge (Bedrijven kunnen geen BTW terugvorderen van de belasting)
Het is onmogelijk naar de carrosserie te kijken zonder in extase te raken. De Italiaanse designmeester gaf zijn visitekaartje af met deze briljante, haast buitenaardse creatie. De zwevende, horizontale spijlen boven de motorkap zorgen ervoor dat de Merak lichter en moderner oogt. Het front is messcherp en de achterkant juist opvallend markant. De carrosserie is gespoten in de originele 'Argento' lak-kleur en het chroom- en staalwerk zijn rondom vernieuwd. De originele badges, zijruiten en verlichting zijn teruggeplaatst. De karakteristieke, dubbele uitlaten creëren een diepe, grommende symfonie die u kippenvel bezorgt. De motor ligt direct achter de achterste passagiers, waardoor de cabine relatief ver naar voren is geplaatst. De Campagnolo magnesium-wielen zijn een kunstwerk op zich.
In het interieur zijn de Citroën-invloeden duidelijk zichtbaar: het dashboard heeft een opvallende futuristische vorm met een ovaal instrumentencluster en hydraulische bedieningselementen. Zo zijn de remmen hydraulisch bekrachtigd [extreem krachtig en minimale pedaaldruk] en klappen de koplampen vloeiend open en dicht. Initieel had deze Merak donkergrijs stoffen bekleding, maar bij de restauratie is het interieur maniakaal afgewerkt met hoogwaardige zijdenappa leder, fijne stiksels, velours tapijten, aluminium dashboard-inleg en suède dashboard-bekleding. Handwerk van topniveau, waar Italië bekend om staat. Moderne gemakken zoals airconditioning, elektrische ramen en een Pioneer-radio zijn aanwezig, maar waarschijnlijk heeft u weinig nodig om te kunnen genieten van deze klassieker.
Uit het Maserati-archief hebben wij de originele Delivery Note, End of Line data sheet, Car Technical and Aesthetic characteristics document en het Certificate of Origin kunnen bemachtigen, wat zeer waardevol is voor de documentatie. Dit geldt evengoed voor de originele kentekenbewijzen, brochures, folders, originele gereedschapstas met inhoud, de werkplaats handleiding, het onderhouds- en instructieboekje. Onder het kopje 'documenten' op onze website treft u gedetailleerde foto's. Na de gereedmelding vanuit de fabriek in Modena op 7 november 1973 werd de Merak pas in september 1974 verkocht aan de Belgische importeur [ETS Staumont], als voorbereiding op de Autosalon in januari 1975. Een Fransman uit Dijon kocht de auto nadien, waarna de auto in Frankrijk nog twee maal van eigenaar wisselde [22 juli 1981 en 22 oktober 1982].
Laatstgenoemde betrof een bekend advocaat uit Bourgondië en liet de auto goed onderhouden door specialisten. Via een veilinghuis [Stanislas Machoïr] verkocht hij de Merak in november 2014 aan een Engelse verzamelaar. Via het Brooklands Museum kwam de auto vervolgens al snel bij de restaurateur [gepensioneerd auto-spuiter] in het Nederlandse Voorschoten terecht. Ten slotte hebben wij de Maserati voor een vaste klant / verzamelaar ingekocht en zijn we nu verheugd om hem aan te kunnen bieden. De historie is volledig in kaart gebracht met een gedetailleerd Excel-overzicht [op aanvraag i.v.m. privacy]. De Maserati heeft nog Franse papieren, maar wij leveren de auto graag met Nederlands kenteken of Duitse brief. Technisch is de auto onlangs uitvoerig gecheckt, inclusief het reviseren van de carburateurs, een onderhoudsbeurt met bougies, het afstellen van de koppeling en vervanging van de brandstofslangen.
Dan nog enkele wetenswaardigheden: deze versie is in een beperkte oplage van 650 stuks geproduceerd tussen 1972 en 1975, vóór de overname door Alejandro de Tomaso. Het vermogen is vastgesteld op 190pk bij 6.000rpm, 255Nm koppel met een topsnelheid van 240km/h. De overbrenging geschiedt middels een handgeschakelde 5-bak naar de achterwielen. De 3-liter V6 met dubbele bovenliggende nokkenassen per cilinderbank zorgt voor een soepele vermogensafgifte en een karakteristieke Italiaanse klank. De ophanging is rondom onafhankelijk, met zorgvuldig afgestelde geometrie voor een optimale combinatie van comfort en wegligging. Schijfremmen op alle wielen, gevoed door het hydraulische systeem, zorgen voor een krachtige en goed doseerbare vertraging.
Bent u geïnteresseerd of heeft u vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact op via nr. +31623707569 of ruben@rubzautomotive.nl. Een bezichtiging is mogelijk in Staphorst. Wij zijn gespecialiseerd in BMW Z4’s en Porsche 911’s en hebben er circa 30 op voorraad. Inruil is welkom en een onafhankelijke aankoopkeuring is altijd mogelijk.
-----------
English translation
A unique opportunity to acquire a piece of iconic Maserati heritage. This very example was on display at the Brussels Motor Show in early 1975. The official show car attracted attention with an exotic design by Giorgetto Giugiaro and the refined craftsmanship of Modena. A sleek 2+2 coupé, with hidden headlights, a sweeping fastback roofline, and that typical 1970s wedge shape. Futuristic and elegant at the same time. Unlike the Bora, the Merak is powered by a lightweight V6, resulting in more dynamic handling. Over the past 10 years, this Merak has undergone a body-off restoration, retaining original features. The car is matching numbers, immediately driveable, and in absolute concours condition. The documentation is now exceptionally complete.
It's impossible to look at the bodywork without being ecstatic. The Italian design master presented his calling card with this brilliant, almost otherworldly creation. The floating horizontal bars above the hood give the Merak a lighter, more modern look. The front is razor-sharp, while the rear is strikingly distinctive. The bodywork is painted in the original 'Argento' paint color, and the chrome and steelwork have been renewed all around. The original badges, side windows, and lights have been reinstated. The characteristic dual exhausts create a deep, growling symphony that gives you goosebumps. The engine is located directly behind the rear passengers, placing the cabin relatively far forward. The Campagnolo magnesium wheels are a work of art in themselves.
In the interior, the Citroën influences are clearly visible: the dashboard has a striking, futuristic shape with an oval instrument cluster and hydraulic controls. For example, the brakes are hydraulically assisted (extremely powerful with minimal pedal pressure), and the headlights open and close smoothly. This Merak initially had dark gray fabric upholstery, but during the restoration, the interior was meticulously finished with high-quality silkappa leather, fine stitching, velour carpets, aluminum dashboard inserts, and suede dashboard upholstery. The craftsmanship is top-notch, for which Italy is renowned. Modern conveniences such as air conditioning, power windows, and a Pioneer radio are included, but you probably won't need much to enjoy this classic.
From the Maserati archives, we were able to obtain the original Delivery Note, End of Line data sheet, Car Technical and Aesthetic Characteristics document, and the Certificate of Origin, which are invaluable for documentation. This also applies to the original registration certificates, brochures, folders, original tool bag with contents, the workshop manual, the maintenance and instruction booklet. You can find detailed photos under the "Documents" section on our website. After the factory in Modena announced its completion on November 7, 1973, the Merak wasn't sold to the Belgian importer [ETS Staumont] until September 1974, in preparation for the January 1975 Motor Show. A Frenchman from Dijon subsequently purchased the car, after which it changed hands twice more in France [July 22, 1981, and October 22, 1982].
The latter, a well-known lawyer from Burgundy, had the car meticulously maintained by specialists. Through an auction house [Stanislas Machoïr], he sold the Merak to an English collector in November 2014. Via the Brooklands Museum, the car soon ended up with the restorer [a retired car painter] in Voorschoten, the Netherlands. Finally, we purchased the Maserati for a regular customer/collector and are now delighted to offer it for sale. The history has been fully documented, including a detailed Excel sheet [available upon request due to privacy concerns]. The Maserati still has French registration, but we are happy to deliver the car with a Dutch registration or a German brief. The car has recently undergone a thorough mechanical inspection, including an overhaul of the carburetors, a service with spark plugs, clutch adjustment, and replacement of the fuel lines.
Some other interesting facts: this version was produced in a limited edition of 650 units between 1972 and 1975, before Alejandro de Tomaso took over. The power output is rated at 190 hp at 6,000 rpm, 255 Nm of torque, and a top speed of 240 km/h. Power is transmitted to the rear wheels via an 5-speed manual transmission. The 3-liter V6 with double overhead camshafts per cylinder bank ensures smooth power delivery and a characteristic Italian sound. The suspension is independent all around, with carefully tuned geometry for an optimal combination of comfort and handling. Disc brakes on all wheels, powered by the hydraulic system, provide powerful and easily controllable deceleration.
Interested or have any questions or comments? Please contact us at +31623707569 or ruben@rubzautomotive.nl. A viewing is possible in Staphorst. We specialize in BMW Z4's and Porsche 911's and have approximately 30 in stock. Trade-ins are welcome, and an independent pre-purchase inspection is always available.
Option list
- Air conditioning
- Electric windows
- Tinted glass
- Heated rear window
- Leather seats
- Metallic paint
- High power radio stereo set Autovox 754
Maserati Merak 3000 V6 l Fully restored l Official show-car 1975
Algemene gegevens
Tellerstand: 19.396 km
Carrosserievorm: Coupé
Aantal deuren: 2
Brandstofsoort: Benzine
Bouwjaar: nov. 1973
Nieuw: Nee
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Kleur: 106E1 - Argento Silver (zilver metallic)
Bekleding: Leder
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Technische gegevens
Motorinhoud: 2.965 cc
Aantal cilinders: 6
Vermogen: 140 kW (190 PK)
Topsnelheid: 240 km/u
Acceleratie (0-100): 7,0 s
Ledig gewicht: 1.160 kg
Functionaliteit
Financiële gegevens
Motorrijtuigenbelasting: geen
BTW/Marge: Marge (Bedrijven kunnen geen BTW terugvorderen van de belasting)
Website
www.rubzautomotive.nl/Zekerheden van deze auto
Onderhoudsboekje
Inzicht in het onderhoudsverleden
Highlights
Financiering mogelijk bij aanbieder
Onderhoudsboekje
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Staphorst
Kopen zonder zorgen?
100% onafhankelijk
Keuringsrapport met advies
Nu aanvragen is morgen in de buurt keuren
Een aankoopkeuring kan al vanaf €179.
Meer informatie488x bekeken
20x bewaard
Sinds 28 okt '25
Advertentienummer: m2327528549
Populaire zoektermen
Oldtimersusa oldtimersmuscle carrenault 4 oldtimersOldtimers miniOldtimers land roverOldtimers porscheOldtimers jaguarfiat 500 oldtimersoldtimersOldtimers dafOldtimers mgaustin healey 3000Oldtimers saablepeltjes met letter in Antiek | Bestekkammenbakje in Antiek | Keramiek en Aardewerkgessi kraan in Sanitairhoorn instrument in Blaasinstrumenten | Hoornssmappee in Laadpalenhk living servies in Keuken | Servieskinder tuingereedschap in Hand-tuingereedschapmdf 38 mm in Woonaccessoires | Lijstenmartin mac 250 krypton in Licht en Laserquadral ascent base in Luidsprekers