Kenmerken
Beschrijving
BESTELLEN KAN ALLEEN DOOR TE KLIKKEN OP DE LINK RECHTS IN DE ADVERTENTIE VIA MIJN WEBSHOP. PLAATS UW BESTELLING IN HET WINKELMANDJE. VERZENDEN EN AFHALEN ZIJN MOGELIJK (IN HET KEUZE-MENU ) EN BIJ MEERDERE PRODUCTEN WORDEN AUTOMATISCH SLECHTS 1X VERZENDKOSTEN BEREKEND.
BETALING VIA IDEAL OF PAYPAL.
OOK VERZENDING NAAR BELGIË IS MOGELIJK (BETALING VIA PAYPAL). UW BESTELLING WORDT UITERLIJK 2 WERKDAGEN NA BESTELLING VERZONDEN. EEN TRACK EN TRACE CODE KRIJGT U VAN MIJ DOOR.
KIJK OOK EENS NAAR MIJN ANDERE ADVERTENTIES. VAAK HEB IK VAN EEN BEPAALD ONDERWERP DIVERSE BOEKEN OP VOORRAAD – SCHEELT IN VERZENDKOSTEN.
IN MIJN WEBSHOP BOEKENHOBBY.NL STAAN VELE ANDERE VERZAMELAARS-ITEMS, GESCHIEDENIS-, HOBBY- NATUUR- EN KUNSTBOEKEN TEGEN REDELIJKE PRIJZEN.
Hardcover in nieuwstaat, zonder inschrijvingen.
Auteur: Henk Rienks
- Nederlands
- Hardcover
- 9789073647398
- 112 pagina's
Overal waar scheepvaartroutes bij het land komen is behoefte aan lichten om ook in het donker veilig te kunnen doorvaren en de haven te bereiken. De Grieken en de Romeinen onderhielden al lichten voor dat doel. Op het eilandje Pharos bij Alexandrië bouwden ze een reusachtige vuurtoren, die meer dan 100 meter hoog geweest schijnt te zijn. Dit wereldwonder was zeer bekend en in veel talen heet een vuurtoren nu nog altijd naar Pharos. In Nederland kwamen de eerste goed onder-houden vuren voor de scheepvaart in de tijd van de Hanze, de late middeleeuwen. Er werden houten en stenen bouwwerkjes op de duinen geplaatst. Ook werden er kerktorens voor gebruikt. De oudste vuurtoren die nu nog in Nederland staat, is de Brandaris op Terschelling. Hij is gebouwd in 1594 en werkt nog steeds. De vuurtoren van Katwijk uit 1605 en de Stenen Baak bij Oostvoorne uit 1630 staan er ook nog, maar die twee zijn al lang buiten werking.
Dankzij de moderne navigatiehulpmiddelen heeft de stuurman van een zeeschip de vuurtorens niet meer nodig. Toch vindt hij het fijn om nog een extra bevestiging te krijgen en bij het naar buiten kijken de vuurtoren te zien. Dan weet hij pas echt zeker dat zijn apparaten hem de waarheid hebben verteld. Daarom blijft een aantal vuurtorens toch nog werken. Door kostenbesparing wordt de instandhouding steeds meer een zaak van monumentenzorg in plaats van rijkswaterstaat. Veel torens zijn inmiddels een beschermd monument en een toeristische attractie. Dat zal hun toekomst zijn.