Koga tandem twin traveller Twintraveller

N.o.t.k.
Ophalen of Verzenden
125030sinds 17 aug. '22, 14:26
Deel via
of

Kenmerken

ConditieZo goed als nieuw
Aantal versnellingenMeer dan 20 versnellingen
Framehoogte voor53 tot 57 cm
Framehoogte achter51 tot 55 cm
MerkKoga
EigenschappenOpvouwbaar, Vering

Beschrijving

VOORWOORD
Ik ga eerst het koren van het kaft scheiden, door goede informatie te verstrekken ter voorkoming dat men uit onwetendheid en/of door mooie marketingpraatjes een (Koga) tandem koopt terwijl men niet alle voordelen dan wel eventuele nadelen en/of risico’s kent van de Koga tandem.


Dit doe ik door de navolgende indeling:
•INLEIDING/WAARSCHUWING
  • Inzake oude Koga Tandem
  • Waarom niet/wel electrische (tandem)fiets

•ALGEMENE TECHNISCHE INFORMATIE
Zodat men zelf kan beoordelen of hetgene wat wordt aangeboden wel de prijs waard is. Zodat men zelf kan bekijken of er geen gebakken lucht wordt verkocht alsmede er geen appels
met peren wordt vergeleken.


•DE AANGEBODEN KOGA TWIN TRAVELLER EN SICH


•ALGEMENE INFORMATIE OMTRENT KOGA TWINT RAVELLER
  • Algemene informatie omtrent Koga
  • Technische specificaties

•WAAROM EEN KOGA TWIN TRAVELLER TANDEM


INLEIDING/WAARSCHUWING
  • Inzake oude Koga Tandem

De eerdere modellen (2004 tot en met 2009) waren paars/blauw/zwart-achtig. Deze komt men nu veel tegen op MP,
al dan niet vervangen met nieuwe vering.


De Koga Twin Travellers tandem had bij de modellen tot en met 2009, door een productiefout bij deze modellen, risico dat de vering niet goed was (doorzakking/breking van de as/vering).


Als gevolg hiervan konden mensen
(uiteraard mits zij hiervan op de hoogte waren)
hun vering laten vervangen; maar of daarmede
ook de framehaarscheuren weg zijn…


Of dit destijds ook gebeurd is, bij het model die u wenst te kopen, is de vraag.


Let dus hierop bij een eventuele aankoop.


Koga heeft dan ook een tijdje Koga Tandem Twin Travellers geproduceerd zonder een geveerde achtervork. Totdat zij, na onderzoek wisten wat de oorzaak was geweest van de productiefout. Waarna Koga weer Koga Twin Traveller leverde
met geveerde achtervork alsmede) met verbeterde olievering
(ipv, de rode veervering).


Ouder type Koga Twin Traveller tandems zijn, naast de kleur, ook veelal te herkennen aan hun afmontering, zoals (indien :
-Kleur frame: paars-, blauw- dan wel zwartachtig (tenzij de frame is vervangen);


-Een rode achterveer-vering
(in plaats van de betere zwarte luchtvering);


-Aria trommelremmen;


-Hebben een oude model voorlamp.


Nb. Men kan dergelijke afmontering tegenkomen,
maar met een andere kleur frame => frame is dus vervangen, maar men heeft nog steeds te maken met een oud model tandem.


  • Waarom niet/wel electrische (tandem)fiets

Een electrische fiets/tandem is mooi, maar de vraag is hoe oud
dan wel hoe vaak de accu al reeds is opgeladen.


Hoe ouder, hoe sneller de capaciteit van de accu afneemt = vaker opgeladen moet worden + het bereik wordt steeds kleiner.


Zo ook: een accu kan maar een bepaalde hoeveelheid worden opgeladen (meestal 500 maal en sommige zelfs maar 250 maal).


Alsmede hoe zwaar (voltage/watt) de accu is: hoe zwaar hoe grotere bereik met de accu kan worden gereden.


Ook al wordt een accu niet vaak gebruikt, maar door het tijdsverloop en bij niet goed bewaren (in de kou bewaren),
leidt er tevens toe dat de accu snel afneemt in kwaliteit.


Een optimale accu neemt na 3 jaar al snel af!
En dan dient men veelal een nieuwe (dure) accu aan te schaffen.


Vraag u zelf dan ook goed af: wat is de meerwaarde voor u
van een electrische tandem,ook al zou u hem niet vaak gebruiken/minder dan een normale fiets voor dagelijkse gebruik.


ALGEMENE TECHNISCHE INFORMATIE
  • Versnelling/schakeling

Shimano kent meerdere bekroonde top-schakelonderdelen.
Waarbij de top 2 de XTR en de SRAM X-9 series zijn.


SRAM X-9: Shimano Deore X, meestal gewoon Shimano X genoemd, is een uitermate goede versnellingsgroep.


Deze groep doet qua schakelprestaties weinig onder voor XTR
(de best presterende versnellingsgroep van Shimano),
maar is een stuk beter te betalen.


Bijna alle technieken vanuit de XTR groep worden meegenomen,
alleen is het materiaal dat gebruikt wordt iets goedkoper.


Hierdoor is het gewicht iets hoger en zien de onderdelen
er iets minder gelikt uit.


De X groep is de perfecte keus voor veeleisende fietsers
die het maximale van hun materiaal vragen, maar niet persé
met het allerduurste en mooiste materiaal hoeven te hebben.


  • Remmen

Men heeft de gewone/goedkopere/oude type-remmen
met velgremblokjes aan kabel, de trommelrem, de schijfrem
en de hydraulische velgremmen.


Traditioneel worden remmen bediend met een kabel. Kabels hebben als nadeel dat de bediening schokkeriger is dan bij hydraulische remmen.


Ander nadeel van kabelremmen is dat de rem vast kan vriezen omdat er water tussen binnen- en buitenkabel kan komen. Vooral verraderlijk als men vanuit een warme schuur naar buiten gaat.


Kabels slijten bovendien en hebben meer onderhoud nodig.
Daarentegen is vervangen is dan weer vrij makkelijk.


Hydraulische systemen zijn vooral te vinden op de betere/luxere
e-bikes en luxe trekkingfietsen.


Hydraulische velgremmen zijn de meest luxe velgremmen
en voelen dan ook meteen erg krachtig aan.


Deze remmen hebben net als schijfremmen met remolie gevulde remleidingen en geven ook een prima feedback waardoor doseren als vanzelf gaat.


Op het slijten van de remblokken na, heeft u geen omkijken naar deze remmen. Het remsysteem is bijna vrijwel onderhoudsvrij: enkel af en toe een beetje vuil verwijderen,
indien deze tussen de velg en de remblokjes zitten.


Het verschil tussen de hydraulische en mechanische systemen
is dat de hydraulische systemen lichter zijn en nog mooier doseerbaar remmen mogelijk maken.


Ook wordt bij hydraulische systemen automatisch de slijtage aan de blokjes gecompenseerd zodat men niet steeds telkens de remblokjes moet gaan afstellen. Het gaat geheel automatisch.


In tegenstelling tot de mechanische systemen: men dient het remsysteem steeds bij iedere slijtage van de remblokjes opnieuw handmatig af te stemmen.


Pluspunten van een hydraulische remsysteem is dat de remkracht goed is te doseren dankzij het hydraulische systeem. Met weinig kracht (indrukken van de remhandvaten) kan een grote remkracht worden gerealiseerd.


De Koga Twin Traveller is uitgerust met hydraulische remmen van (het topmerk) Magura. Ze zijn uitgerust met hydraulische Magura HS (33 of 11) velgremmen.


De hydraulische remmen zijn beter geschikt dan normale velgremmen indien langdurig moet worden geremd (zoals bij lange afdalingen). Aangezien normale remmen zodanig (o)verhit kunnen raken.


De Magura HS33 remmen hebben handvaten welke van metaal zijn itt. de Magura HS11 remmen (dus beter; want ze zijn steviger en duurzamer).


Magura HS33 remmen hebben ook grotere kabeldiameter (18mm) = meer remvloeistof = meer remkracht met minder knijpkracht. itt. Magura HS11 remmen (16 mm).


De metalen remhendels van de HS33 zijn kleiner dan de plastic remhendels van de HS11,zodat men maar met twee vingers kan remmen, omdat anders teveel remkracht wordt uitgeoefend bij het remmen.


Ook heeft de HS33 een TPA systeem (Turbo Pad Adjuster) waarmee je het drukpunt van de rem kan verstellen of eventuele slijtage (wat vrijwel niet vaak voorkomt) kan compenseren.


De Koga Twin Traveller tandem is tevens op de achterwiel voorzien van een sleeprem (niet alle tandems hebben deze extra rem). Die bij lange afdalingen (extra) gebruikt kan worden om te remmen om de vaart te verminderen. Zodat men de snelheid in de hand kan houden.


Waarbij een schijfrem niet alleen enkel op de nieuwere modelen van Koga Twin Traveller tandem gemonteerd zitten maar ook veel beter presteren dan een Aria trommelsleeprem.


  • Spaken

Normaal aantal spaken zijn (bij een volwassenfiets): 28 danwel 32.


Het aantal spaken bepaald (mede) wat de fiets kan dragen.
Dus hoe meer spaken hoe sterker en meer gewicht een fiets
kan dragen.


Hieronder een globale verdeling:
< 45 kg pp 20 spaken
> 45 - 75 kg pp 20/24 spaken
> 75 - 85 kg pp 24/28 spaken
> 85 - 95 kg pp 28/32 spaken
> 95 - 110 kg pp 28/32 spaken
> 110 kg pp 32/36 spaken.


Let wel dit is een richtlijn. Ook de keuze van de soort velg
(laag of hoog) heeft invloed op de keuze van het aantal spaken.


Bij een lage relatief flexibele velg is het aan te bevelen
om een paar spakenmeer te kiezen dan bij een stijve hoge velg.


Een hoge carbon velg met 20/24 is nagenoeg geschikt voor alle rijders ongeacht het gewicht.


De Koga Twin Traveller is dan ook uitermate sterk en duurzaam gebouwd, met KOGA KM21-622X Strong alloy velg met 48 spaken.


  • Bagagedrager en/of lowrider

Origineel werd op de Koga Twin Traveller tandem (al dan niet tegen een meerprijs) een bagagedrager en lowrider gemonteerd van het topmerk Tubus.


Tubus is een topkwaliteit reisbagagedrager merk.
Robuust en oerdegelijk gemaakt van (dikkere) materialen.
Ook kent zowel de Tubus achterbagagedrager en de Tubus lowrider een extra T-tube, zodat dit niet alleen de stijfheid ten goede komt maar ook ten goede komt aan het fietsen met voorbepakking.


Tubus achterbagagedrager kunnen max. 40kg. dragen.
Tubus lowrider kunnen ieder 15kg. (sommige doen 20kg.) dragen.


  • Sonnaafdynamo

Is één van de beste (danwel de beste) kwaliteitsdynamo.
Zonder haperingen/slip van een dynamowiel op de zijkant
van het wiel aangezien de dynamo in de as zelf zit wordt er voldoende stroom geleverd.


Het kan zelfs het achterlicht voorzien van licht
(indien er kabels vanaf de dynamonaaf wordt doorgetrokken
naar het achterlicht).


Ook kan het gebruikt worden om een GPS/navigatiesysteem te laten werken zonder dat deze in de pauze stand/uitgaat als de fiets stilstaat (indien gewerkt wordt met een accu) en/of een mobiele telefoon (tegelijkertijd) op te laden.


  • Slot

Sommige Koga Twin Travellers tandem (de nieuwere versie) zijn standaard afgemonteerd met een DCP (AXA SL7/SL9) ringslot met mogelijkheid om een ketting/kabel in te steken, zodat men de tandem ergens aan vast kan leggen.


Let op: niet iedere insteekkabel past zomaar in ieder ringslot!


Door de insteekkabelmogelijkheid kunt u uw fiets nog beter beveiligen tegen diefstal. Met een ringslot zet u namelijk uw fiets wel op slot, maar eigenlijk zet u alleen het achterwiel vast.


Met een insteekketting erbij kunt u de fiets ook aan een object vastzetten, zodat dieven uw fiets niet zomaar mee kunnen nemen.


Of dit ook aanbevelenswaardig is in plaats van een losse slot/ketting, kan men afvragen. Aangezien, indien men het ringslot open heeft gemaakt daarmede ook de ketting uit het slot kan verkrijgen.


Het advies is altijd om zowel de voorkant van de fiets als de achterkant van het fiets aan een object vast te maken. Ter voorkoming dat men door te draaien aan de ketting en door de torsie-werking de ketting kan open laten knappen.


Een DCH slot, is een slot met een chip, die uit te lezen is
door de Politie indien deze wordt gevonden. Aan de hand hiervan kan worden vastgesteld dat het uw fiets is… (mits deze door u is geregistreerd; mi. heeft het weinig nut omdat veelal men zijn DCH code niet kent)


  • Lamp

Koga Twin Traveller tandem kent 2 standaard vooraf-gemonteerde type voorlampen.


De oude hoge (minder mooie) voorlamp:
Minder lichtopbrengst.


Nieuwe:
Kleinere design voorlamp met meer lichtopbrengst alsmede voorzien van 3 ledlampjes onder de voorlamp.


Deze kan men al dan niet (afzonderlijk van de hoofdvoorlamp) aanzetten dan wel laten knipperen,
als een soort dag-rijlicht.


  • Bidons

Er kunnen 6 bidons worden geplaatst; De bidons kunnen op diverse plaatsen, naar eigen behoefte worden bevestigd. Aangezien op diverse plaatsen voorgeboorde bidongaten zijn
en voorzien van bidonschroeven.


DE AANGEBODEN KOGA TWIN TRAVELLER EN SICH
  • Koga Twin Traveller / Koga twintraveller tandem uit 2014.

 Met nieuwe buitenband, zodat men zeker weet dat men geen   
 verdroogde buitenband heeft.


  • Vouwbaar frame.

  • SON-dynamo: zonder haperingen/slip van een dynamowiel op de zijkant van het wiel, aangezien de dynamo in de as zelf zit en daardoor ook beschermd is.

  • Nieuwste voorlamp en multi sensor achterlamp op batterijen.

  • Dubbelgeveerde voorvork oliegeveerde vorkkroon-vering

   die af te stellen is naar behoefte voor een optimale rijcomfort.


  • Hoogwaardige schakelonderdelen SRAM X9.

  • Maguro Hydraulische HS11 velgremmen plus een schijfsleeprem   op het achterwiel.

  • Ergonomische multi-positie riser voorstuur en ergonomische

 multi-positie bull achterstuur, beiden met leer bekleed
 (in plaats minder duurzame foam).


  • Verhoogde voorstuur zodat men comfortabelere zit heeft.

  • Tubus bagagedrager (voor en achter om trekking te kunnen doen).

  • Tubus bagagedrager en Tubus lowrider

  • Kilometerteller van CatEye.

  • Pedalen: vrijwel nieuw.

  • DCP AXA SL9 slot.

  • Met Rohloffnaaf.

Voordelen van Rohloffnaaf (google Rohlofnaaf en klik dan op de website van de vakantiefietser; MP laat geen website toe in de advertentie).


Samengevat:
-Onderhoudsarm itt. de gebruikelijke derailleurversnelling;


-Ondanks 9 versnellingen even grote versnellingsbereik
 als met 27 derailleurversnelling;


-Fijnere versnellingstrede onderling tussen de tussenliggende
 versnellingen itt. derailleurversnelling;


-Geen/minder slijtage aan tandwielen en ketting
  itt. derailleurversnellingen;


-Vanuit stilstand kan men kracht zetten op de trappers
 zonder doortrappen (wat het risico op beschadiging van de ketting   en cassettes voorkomt), zoals dat het geval is bij 
 derailleurversnelling.


Vanwege Rohloffnaaf is geen vering in het frame mogelijk;
opgelost door een T-buster zadelpenvering. Dus eveneens comfortabeler zit.


Tandem staat in de buurt van Assen.


Eveneens met (oud model) fietsendrager te koop.


ALGEMENE INFORMATIE OMTRENT KOGA TWINT RAVELLER
  • Algemene informatie omtrent Koga

Koga is topkwaliteit van Nederlandse bodem!
Koga maakt fietsen met de allerhoogste kwaliteitsnormen
en wordt over de gehele wereld verkocht.


Opgericht in 1974 door de fam. Kowalik en Gaastra.
Vandaar destijds de naam Koga.


De frames werden bij de beste framebouwer ter wereld
Miyata geproduceerd.


Tegenwoordig staat de naam Koga Miyata niet meer op de frame's, alleen nog Koga .


In Heerenveen worden de fietsen met de hand geassembleerd. Waardoor men alle eventuele oneffenheden opmerkt. Door het met de hand assembleren van de fiets waarbij enkel producten worden gebruikt die voldoen aan de allerhoogste kwaliteitsnormen, ontstaat een echte top fiets! Duurzaam, kwaliteit
en een zeer goede fiets.


  • Algemene Technische specificaties

Gewicht
29.1kg


Type fietsSportieve hybride- & trekking/tour tandem.


Type aandrijvingKetting


Frame/-type-Framemaat Voor: 53 tot 57 cm,
 framemaat achter: 51 tot 55 cm;


-Completely hand-built;


-Super Smooth TIG-welded;


-Full-suspension aluminium Y-tech vouwframe met super oversized
 buizen voor extra stabiliteit van 7005 Alloy Aluminium frame: 3 dubbelwandige buizenframe; extra stevig/stijf.


Vering
Een loeistijve verende voorvork met dubbele oliegeveerde vorkkroon-vering die af te stellen is naar behoefte voor een optimale rijcomfort.


Achtervering:
(Slechtere) Rode veervering dan wel de afstelbare luchtdrukvering.


Lengte (uitgevouwen):+/- 250 cm


Wielmaat:28 inch


VelgenKOGA KM21-622 XStrong alloy met 48 spaken.


Standaard
De Koga Twin Traveller heeft de mogelijkheid om 3 st. standaards te monteren.;


-1 bij het voorwiel (zodat fiets niet omvalt bij bepakking),
-1 dubbelstandaard,
-1 bij het achterwiel.


Het voorwiel staat dan rechtop. Dit is een extra standaard, zodat voorkomen wordt dat de fiets omvalt en/of het voorwiel omklapt. Wel zo handig indien ook met voorwielbagage wordt gereden.


De dubbelstandaard, in het midden van de tandem.
Indien deze standaard gebruikt wordt, komen de beide wielen vrij van de grond; en komt de fiets geheel rechtop te staan. Zodoende hoeven de andere standaards niet gebruikt te worden.


Een standaard bij het achterwiel. Deze kan eventueel zonder het voorwiel en/of het dubbelstandaard worden gebruikt. De fiets leunt dan enigszins naar links opzij.


WAAROM EEN KOGA TWIN TRAVELLER TANDEM
(ondermeer afkomstig van diverse -Koga- websites)
De Koga Twin Traveller is een sportieve hybride- & trekking/tour tandem. De Koga Twin Traveller tandem is heel sportief.


Dankzij de vering kan men op veel type wegen en met een flinke snelheid mee fietsen indien men dit wenst.


In combinatie met de 48 spaken en de loeisterke Alloy-aluminium frame (3 dubbelwandige buizenframe; extra stevig/stijf) is de fiets stabiel en zeer sterk. En daardoor ook zeer geschikt als duurzame comfortabele trekking-/toerfiets.


Het frame van de Koga Twin traveller is gemaakt van lichtgewicht aluminium Alloy-frame dat (bij sommige modellen vouwbaar is, maar desondanks toch) geweldige stijfheid en stabiliteit kent.


Het frame is een (full-suspension) aluminium Y-tech (vouwframe) met super oversized buizen van 7005 Alloy Aluminium voor extra stijfheid en stabiliteit.


Het extreem sterke frame met zijn grote stabiliteit wordt gekenmerkt met gladde lasnaden: Super Smooth TIG-welded.
Wat het vakmanschap aantoont van Koga.


Helemaal volbeladen met 4 of 5 tassen en zelfs met een fietsaanhanger, geeft deze stijve tandem geen krimp.


Koga Twin Traveller tandem is een topkwaliteit reistandem voor mensen die samen willen of moeten fietsen.


De perfecte fiets voor mensen die een sterke, duurzame en goede vakantietandem en/of graag samen willen fietsen, welke is voorzien van alle gemakken en luxe met superieure accessoires afgemonteerd/uitgerust!


Aangezien Koga Twin Traveller is uitgerust met alleen maar hoogwaardige onderdelen:
  • De robuuste loeistijve verende afstelbare Fastrax double bridge voorvering (van het robuuste voorvork) met dubbel oliegeveerde vorkkroon-vering maakt elk wegdek begaanbaar, die af te stellen is naar behoefte voor een optimale rijcomfort;

  • Afgemonteerd met kwalitatief hoogwaardig Shimano

  schakelmateriaal;


  • Voorzien van Magura hydraulische velgremmen

 (welke op luxere fietsmodellen worden uitgerust
 vanwege hun grote remkracht);


  • Voorzien van een extra sleeprem voor de (lange) afdalingen

 om de snelheid makkelijk onder controle te houden
 en te beheersen.


Nieuwere modellen: schijfrem = betere remwerking;
vanwege meer remkracht door het systeem van remklauwen
alsmede de externe luchtkoeling van de remschijf zodat de remmen niet kunnen blokkeren.


Oudere modellen: Aria-trommelrem = slechtere remwerking dan een schijfrem; doordat er minder remkracht is doordat er remblokken, aan de binnenkant van de behuizing
-waardoor deze minder goed kan worden gekoeld-,
tegen de trommel wordt gedrukt.


  • Deze is afgemonteerd met bagagedragers en (T-)lowriders.

Sommige Koga’s zijn uitgerust met het top-merk: Tubus;
anderen zijn uitgerust met goedkopere bagagedragers
en andere (non-merk) lowriders.


De volgeveerde tweepersoons Koga Twin Traveller is wel zo’n beetje de ultieme tandem: Degelijk, duurzaam, sterk en voorzien met vele gemakken plus enkel voorzien van kwaliteitsmaterialen!


Deze stretched limo zorgt ervoor dat u samen een geweldige fietstocht kunt maken, op een fiets die bovengemiddeld presteert. De Koga Twin Traveller tandem is dan ook de meest hoogwaardige tandemfiets die u zult tegenkomen. Perfect voor echte avonturiers!


Koga Twin Traveller tandem is wellicht de beste tandem ter wereld
dan wel in ieder geval tenminste één van de beste van de wereld.


De eerdere versie van deze tandem van KOGA kwam als beste uit de test van het Algemeen Dagblad in 2004.


De Koga Twin Traveller tandem, is bij sommige modellen ook vouwbaar.


Een vouwbare tandem vergemakkelijkt het transport op een fietsendrager en/of in de auto of zelfs met de trein dan wel stalling vergemakkelijkt.


Inzake de fietsendrager zijn er 2 speciaal door/voor Koga Twin Traveller gemaakt.


Een robuuste oud model van verzinkt/RVS-metaal en een nieuw model welke van aluminium is.


Het nieuwe model vergt wel wat handigheid en geprutst om de tandem opgevouwen te kunnen plaatsen.


Op het oude model kan men de tandem met groot gemak op de fietsendrager plaatsen. Echter deze is dan wel weer zwaarder dan het nieuwe model.


De Koga Twin traveller tandem en zijn fietsendragers wordt al geruime tijd niet meer gebouwd. Aangezien vanwege de hoge kwaliteitseisen enkel met de beste producten werden gebouwd waardoor de tandem eigenlijk meer kostte dan het opbracht.


In soortgelijke zin is dit ook de reden waarom op een gegeven moment geen tandems meer met Rohloffnaaf (+ > €1.200)
en/of Sondynamo (+ > € 500) werden gebouwd, tenzij hiervoor
een meerprijs voor werd betaald.


Desondanks bleef Koga een lange tijd deze tandems bouwen, aangezien de Koga Twin Traveller tandem blijk gaf waarvoor Koga stond en staat: kwaliteit en duurzaamheid op het hoogste niveau!
Advertentienummer: m1875146175