Kenmerken

Conditie
Zo goed als nieuw
Soort
Trein
Type
Boek of Tijdschrift

Beschrijving

Titel: Elektrische locomotieven NS-serie 1000
Auteur: H. Bouman
Aantal bladzijden: 119
Jaar: 1992
Conditie: zeer goed
Bijzonderheden: zeldzame eerste druk. Op het schutblad is een naam geschreven.

In dit boek beschrijft Henk Bouman de geschiedenis van de NS serie 1000. Deze locomotieven waren niet alleen de eerste elektrische locomotieven van NS, het waren ook heel bijzondere machines. Ontworpen voor een maximumsnelheid van 160 km/h reden zij het grootste deel van hun leven niet sneller dan 80 km/h. Het gestroomlijnde uiterlijk en de ranke spaakwielen gaven de locomotief het aanzien van een volbloed sneltreinlocomotief, terwijl de 1000 jarenlang voornamelijk als werkpaard in de goederendienst actief was.

Niettemin kent de 1000 een rijke historie. In het begin van de Tweede Wereldoorlog was Werkspoor nauw betrokken bij het ontwerp van een universele elektrische locomotief voor NS. In 1942 brachten de Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM) en de Maschinenfabrik Oerlikon een offerte uit aan NS op basis van de Zwitserse Ar 4/6 10801 - 10812.

Er volgde een bestelling van 10 locomotieven, maar deze raakte in het slop als gevolg van de oorlogsomstandigheden. Kort na de oorlog werd het ontwerp aangepast om met een maximumsnelheid van 160 km/h te kunnen rijden. Hiervoor werd het vermogen van de locomotief met 40% vergroot, en kreeg de locomotief een gestroomlijnd uiterlijk.

In 1948/1949 werden ze afgeleverd, en ze reden al spoedig met sneltreinen en zware goederentreinen door het land. Het universele karakter van de 1000’en kwam zo goed tot zijn recht. Maar er kwamen ook enkele gebreken van de locomotieven aan het licht: warmlopers, slechte loopeigenschappen en later zelfs asbreuken. Twee keer werd bijna de gehele serie buiten dienst gesteld om de mankementen te herstellen.

Vanaf 1952 reed de 1000 alleen nog maar in de goederendienst en had de serie een tamelijk anoniem bestaan. Eveneens twee keer zag het ernaar uit dat de 1000 voortijdig afgevoerd zal worden, maar “spoorslag 70“ en een dreigend locomotieftekort halverwege de jaren 70 bracht redding voor de 1000. Het instromen van de serie 1600 zorgde er eindelijk voor dat de 1000’en tot oud ijzer verwerkt konden worden. Dankzij de inspanningen van de Stibans wist de 1010 de dans te ontspringen, en staat zij nu waar ze thuis hoort: in het spoorwegmuseum.

Verzendkosten € 4,25 (PostNL)

Een kenner weet de waarde van dit boek. Graag een bod naar waarde. Niet vragen wat ik ervoor wil hebben. Alleen bieden via de advertentie.


Kijk ook eens bij mijn andere advertenties voor vergelijkbare artikelen.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Kampen
172x bekeken
16x bewaard
Sinds 9 nov '25
Advertentienummer: m2331756732