Gereviseerde zetgroep voor Siemens, Bosch (inruil mogelijk)

€ 45,00
Ophalen of Verzenden
Afhaalpunt voor € 3,99 of thuis voor € 5,95
Thuisbezorgd voor € 6,95
109433sinds 5 jan. '22, 17:19
Deel via
of

Kenmerken

ConditieZo goed als nieuw
ModelCombi
TypeGemalen koffie, Koffiebonen

Beschrijving

Ben jij op zoek naar een vervangende zetgroep? Geeft jouw machine aan ‘zetgroep reinigen’ of lekt jouw zetgroep of zit je machine helemaal onder de koffieprut? Dan is deze wellicht iets voor jou.

Als hobby repareer en reviseer ik koffiemachines, waaronder ook de zetgroepen.

Deze zetgroep voor Siemens (EQ5, EQ6, EQ7, EQ8, TK76K571/2/3, ct636les1), Bosch (VeroCafe, VeroBar, VeroAroma, VeroProfessional, VeroSelection, inbouwmachines), Gaggenau, NEFF heb ik gereviseerd.

Wat is een gereviseerde zetgroep?
De zetgroep wordt:

✔️ volledig uit elkaar gehaald;
✔️ schoongemaakt;
✔️ voorzien van nieuwe siliconen o-ringen
✔️, inclusief een nieuwe siliconen U-ring in de zetkamer (kwalitatief beter dan de originele NBR U-ring);
✔️
 en alle 'bewegende delen' ingevet met speciale dunne (niet plakkende) vet.

Ik ben overigens de enige in Nederland die de beschikking heeft over deze (rode) siliconen u-ring (tenzij deze bij mij is gekocht).

De zetgroep wordt na revisie uitvoerig getest op werking. Daarna wordt deze afgespoeld. De zetgroep is dus niet brandschoon!

Inruilen oude zetgroep
Jouw oude zetgroep kun je vervolgens bij mij inruilen en krijg je 5 euro korting (alleen bij inruil hier ter plekke) óf een setje rubbers / 0-ringen t.w.v. 5 euro óf 10 reinigingstabletten.

Woon je heel ver weg, dan krijg je als tegenprestatie 10 reinigingstabletten. Bij het opsturen van de zetgroep, stuur ik meteen een retourlabel mee voor je oude zetgroep (wel zo makkelijk!). 

Nieuwe zetgroep (Let op, tijdelijk uitverkocht)
Ook bied ik een nieuwe (niet een gereviseerde) zetgroep aan. Deze kost 69 euro en bij inruil (hier ter plekke) 5 euro korting óf rubbers / 0-ringen t.w.v. 5 euro óf 10 reinigingstabletten.

Doe-het-zelfvers
Voor de doe-het-zelfvers onder ons heb ik dus ook de rubbers / 0-ringen beschikbaar. Setje kost 5 euro incl speciale vet.

Siemens EQ9
Ook bied ik een nieuwe (niet een gereviseerde) zetgroep aan voor de Siemens EQ9 serie. Deze kost 79 euro en bij inruil hier ter plekke 5 euro korting.

Andere onderdelen
Verder heb ik alle onderdelen van de zetgroep. óók de onderdelen die niet los in de winkel verkrijgbaar zijn. Is er iets afgebroken én je denkt dat je het zelf wel kan repareren, dan kan ik dat onderdeel vast wel leveren.

Let op!
Tot slot nog het volgende. Soms is een koper in de veronderstelling dat de zetgroep defect is, terwijl het defect zich ergens anders bevindt in de machine. Teneinde teleurstellingen te voorkomen, is het raadzaam om je machine mee te nemen en de zetgroep hier ter plekke te testen. Mocht je machine met de gereviseerde zetgroep nog steeds niet werken, dan is het kopen van een gereviseerd model dus overbodig (en bespaar je weer centen).

Afstand te groot?
Woon je héééél ver weg, dan kun je overwegen om de machine naar mij op te sturen. Ik zal dan de zetgroep in jouw machine testen. Mocht de zetgroep defect zijn, dan ruil ik de zetgroep meteen om voor een gereviseerde. Mocht de zetgroep niet defect zijn, dan zal ik een gratis diagnose stellen wat dan eventueel wel defect zou kunnen zijn. Dan weet je meteen waar je aan toe bent. Wel zo makkelijk! Voor het stellen van een diagnose zijn uiteraard geen kosten verbonden Gratis is dus echt gratis. Ik doe het met plezier!

Filmpje op youtube
Ook heb ik een filmpje gemaakt hoe je erachter kunt komen of je zetgroep lekt. Interesse? Kijk even op mijn youtube kanaal 'Koffielaw' voor het filmpje of stuur mij even een berichtje.

FAQ

- Mijn koffiekoekjes zijn nat. Komt dat door de zetgroep? Dat zou heel goed kunnen, maar hoeft niet. Het kan ook te maken hebben met de pomp, maler of zelfs het keramisch ventiel. In veel gevallen, is de zetgroep de boosdoener.

- In het droesbakje staat een laag met water In veel gevallen is de zetgroep de boosdoener. Het kan zijn dat de gaatjes in het zeefje dicht zitten, of het cremaventiel is verstopt, of de u-ring in de zetgroep is opgezwollen.

- De machine geeft aan: "zetgroep reinigen". Komt dat door de zetgroep? In veel gevallen wel. De zetgroep kan stroef gaan draaien door vervuiling of opgezwollen o-ringen. Hierdoor loopt de aandrijving van de zetgroep stroef waardoor de melding verschijnt. Ook kan het de aandrijving zelf zijn (komt voor, maar vaak is de zetgroep de boosdoener).

- Melding: "Water zonder koolzuur bijvullen". In veel gevallen is de flowmeter verstopt of de pomp is defect. De flowmeter schoonmaken en/of pompje vervangen om de storing eruit te halen.

- Melding: "Apparaat laten afkoelen". De kans is groot dat de koolborstels van de maler op zijn. Doorgaans gaat de foutmelding weg door de koolborstels te vervangen. Ook kan het zijn dat er iets zit in de molen (stukje plastic ofzo) waardoor de schijven zijn vastgelopen. Bij de EQ9 serie kan het ook het keramisch ventiel zijn!

- De Maler blijft draaien zodra ik de machine aanzet. De printplaat is stuk. Om precies te zijn is een power mosfet doorgebrand. Printplaat kan gerepareerd worden.

- De machine slaat het maalproces over en zet koffie zonder te malen. In dat geval is de printplaat en de maler stuk. De maler zal waarschijnlijk kortsluiting hebben waardoor de printplaat is doorgebrand. Dus nooit een tweedehands maler kopen van iemand die er geen kaas van heeft gegeten (je blaast je printplaat dan op!).

- De machine ziet het water niet in het waterreservoir. controleer of het magneetje in het waterreservoir heen en weer beweegt. Is dat wel het geval, dan is de kans groot dat de sensor (binnen in de machine) voor het waterreservoir defect is.

- Melding: "Bel hotline". Deze foutmelding verschijnt in veel gevallen als het keramisch ventiel of de aandrijving defect is. Ook in het geval de boiler niet goed werk. Is te verhelpen. Als de aandrijving defect is, dan dient de machine volledig te worden gedemonteerd (niet het leukste klusje zal ik maar zeggen).

- Melding: "Spanning (v) te hoog of te laag". De printplaat is stuk. Om precies te zijn geven twee weerstandjes een lagere waarde waardoor de melding ontstaat. Printplaat kan gerepareerd worden.

- Ik krijg geen melkschuim, maar alleen maar lauwe melk: De luchttoevoer van het keramisch ventiel is verstopt. Het 'paddenstoeltje' even doorprikken en je hebt weer melkschuim.

- Melkschuim spettert echt alle kanten op. In dat geval krijgt het systeem valse lucht. Even de slangen controleren op lekkages en/of breuken.

- De machine valt uit na het vullen van het waterreservoir. In dat geval is de kans groot dat de boiler defect is. Na controle waterreservoir gaat de boiler namelijk opwarmen.

- De machine valt uit nadat de maler de bonen heeft gemalen of valt in storing. In dat geval is de kans groot dat de aandrijving defect is.

- Melding: "Bonen bijvullen", terwijl er bonen inzitten. Je hebt dan een probleem met je maler. In veel gevallen is de gegolfde ring in de maler minder 'gegolfd'. Dus de maler uit elkaar halen, schoonmaken, koolborstels controleren (en indien nodig vervangen), invetten, gegolfde ring iets buigen, en weer in elkaar zetten. 

- Melding: "Lekschaal plaatsen"
Het kan zijn dat de sensor aan de voorkant van de machine defect is of dat de sensor niet meer op zijn plek zit. Is te repareren.

- De machine stoomt bij aan- en uitzetten 
Als de machine alleen bij aan- en uitzetten stoomt, dan is de kans groot dat de onderste sensor op de boiler defect is of los is geraakt van de boiler. 

Vragen?
Mocht je naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen en/of opmerkingen hebben, kun je mij altijd benaderen.

Kijk ook even bij mijn andere advertenties voor meer gereviseerde zetgroepen!




Aankoop tips voor het kopen van een tweedehands koffiemachine of het zoeken van een goede reparateur
Het valt op dat steeds meer en meer kleine hobbyisten / reparateurs als paddenstoelen uit de grond schieten. Dagelijks worden 500 tot 700 nieuwe koffiemachine advertenties geplaatst op Marktplaats. Er is dus zoveel aanbod dat je mogelijk niet weet waar je exact op moet letten en/of wat je moet vragen aan de verkoper of reparateur. Hieronder heb ik een guide line opgesteld om je keuze (mogelijk) iets makkelijker te maken.

Particuliere verkoper
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen en een wat ongenuanceerde uitspraak doen. Ik durf mijn hand voor in het vuur te steken dat merendeel van de machines die worden aangeboden iets mis mee is. In vrijwel alle gevallen gaat het om ‘verborgen gebreken’ zoals: lekkages, smaak van de koffie is belabberd (waterig), geen melkschuim (dus cappuccino is lauwe melk met koffie), koffie niet heet genoeg etc. Dus de machine kan er van buiten goed uitzien, maar dat zegt (helaas) niets over de kwaliteit van de koffie die eruit komt.

Voor de goede orde: ik zeg niet dat de verkoper liegt of bedriegt. Een particuliere verkoper weet waarschijnlijk zelf niet eens dat er iets mis is met de machine; ook als de koffie waterig is. De verkoper is de koffie gewend en denkt (waarschijnlijk) dat het normaal is.

Dus ja, koop je bij een particuliere verkoper, dan ben je feitelijk aan het gokken (ook in het geval dat je de ‘hoofdprijs’ betaalt).

Hobbyist/klein reparateur
Zoals gezegd schieten de hobbyisten en klein reparateurs als paddenstoelen uit de lucht. Vraag in ieder geval aan de verkoper (1) wat er mis was met de machine (2) welke werkzaamheden hij heeft verricht (3) en of de verkoper garantie verleent.

Veel hobbyisten bieden gereviseerde machines te koop. Maar wat is nu een ‘gereviseerde koffiemachine’? Voor de één betekent gereviseerd dat letterlijk alles van binnen nieuw is. Voor de ander betekent gereviseerd dat alleen de machine is gerepareerd of dat de rubbers van de zetgroep zijn vervangen. Dus ja, ben je voornemens om een ‘gereviseerde’ machine te kopen, vraag dan heel specifiek aan de verkoper wat hij verstaat onder gereviseerd.

Het voorgaande geldt eigenlijk ook voor garantie. Als de verkoper de machine verkoopt met garantie, vraag dan wat hij hiermee bedoelt. Als de verkoper bijvoorbeeld een garantie verstrekt van 3 maanden en de machine gaat stuk binnen 3 maanden, wordt deze dan kosteloos hersteld? Ook bijvoorbeeld als de printplaat stuk gaat (best wel prijzig en niet iedereen kan printplaten repareren)? Dus ik raad je aan om door te vragen.

Wat ook helpt is om de Marktplaats ervaringen eens te bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe lang iemand koffiemachine gerelateerde diensten (verkoop/reparatie) aanbiedt. Iemand die zegt jaren ervaring te hebben, maar nauwelijks (goede) beoordelingen heeft, kun je je afvragen of je bij de juiste persoon bent.

Servicebeurt
Voor een servicebeurt kun je ook bij heel veel hobbyisten en (klein) reparateurs terecht op Marktplaats. Wil je de machine laten servicen, vraag dan welke werkzaamheden exact worden verricht voor de prijs die genoemd wordt. Bij de één is een servicebeurt de zetgroep reviseren en bij de andere een hele lijst met werkzaamheden die worden verricht. Vanaf prijzen zijn in mijn beleving misleidend (en dus een red flag). Een servicebeurt voor een Jura vanaf 75 euro, weet je bij voorbaat al dat dat bedrag naar alle waarschijnlijkheid zal worden verdubbeld. Op het moment dat de machine al bij de reparateur staat, zul je waarschijnlijk de reparateur toch niet terugfluiten als het bedrag 150 euro wordt. Dus vraag goed door wat in de prijs is begrepen.

Als bijvoorbeeld in een advertentie staat dat alle o-ringen worden vervangen, dan is dat voor mij een red flag. Ik zou dan sowieso de machine niet daarnaartoe brengen. Wist je dat er hééél veel en verschillende maten o-ringen en keerringen zich bevinden in de koffiemachine? Je denkt toch niet dat echt alles wordt vervangen toch? Ook niet logisch natuurlijk en vooral ook niet nodig. Als een reparateur alle o-ringen en keerringen wil vervangen, dan is hij een goede dag ermee bezig.

Verder heb je nog de premium servicebeurten of pakkingen. Vraag aan de reparateur wat zo’n premium servicebeurt exact inhoudt. Is dat niet gewoon een ‘grote’ servicebeurt verpakt in een wat duurder woord? Laat je overigens niet wijs maken met premium pakkingen / o-ringen of de kleur van de o-ringen. Grootste onzin dat er bestaat. In de meeste gevallen volstaat siliconen o-ringen of keerringen.

Tot slot: ik ken echt hele goede koffiemachine reparateurs, maar helaas weet ik ook dat er hééél veel beunhazen actief zijn op Marktplaats. Een goede indicatie is de tekst van de advertentie. Als de teksten letter worden gekopieerd van een advertentie en in eigen advertenties worden geplakt, dan zijn dat voor mij red flags. Ik zou niet mijn machine bij die persoon kopen, laten servicen of laten repareren. Dus zie je bijvoorbeeld mijn teksten bij een andere advertentie, dan zijn dat red flags.
Advertentienummer: m1793382185