Kopersbescherming voor verkopers Extra zekerheid bij verzenden
Zorgeloos handelen en veiliger verzenden
Om iedereen die handelt op Marktplaats meer zekerheid te bieden, kunnen kopers gebruikmaken van Kopersbescherming. Deze service kost jou als verkoper niets, de koper besluit of ze hier tegen een klein percentage van de aankoopprijs gebruik van willen maken. Na aankoop gaat het geld naar de rekening van de onafhankelijke tussenpartij Online Payment Platform (OPP). Zodra de koper bevestigt dat alles in orde is wordt jebetaald. Geeft de koper niks aan dan gebeurt dat automatisch 7 dagen na betaling van de koper.
Zo werkt Kopersbescherming voor verkopers
Koper sluit Kopersbescherming af Kopers hebben de mogelijkheid deze af te sluiten als ze het product laten verzenden. Ze kunnen hiervoor kiezen tijdens de betaling. De kosten hiervan zijn altijd voor rekening van de koper.
Betaling gaat naar tussenrekening Na aankoop gaat het geld naar de rekening van een onafhankelijke tussenpartij: Online Payment Platform (OPP). Is er iets niet in orde met de aankoop? De koper moet dit binnen 7 dagen na de betaling melden. Dan bemiddelt OPP tussen jou en de koper.
OPP bemiddelt als het nodig is OPP neemt een bindende beslissing over het geschil. Als het nodig is ontvangt OPP gegevens over de transactie, zoals een kopie van jullie chat. Krijg jij gelijk? Dan ontvang je het geld op je rekening. Zo niet, dan stort OPP het geld terug. Afhankelijk van de situatie stuurt de koper het product naar je terug.
Ontvang je geld Je ontvangt je geld op de opgegeven bankrekening wanneer de koper bevestigt dat alles in orde is met de aankoop. Geeft de koper niks aan, dan wordt het geld uiterlijk 7 dagen na de betaling vrijgegeven.
Wanneer kan een verkoper zich beroepen op Kopersbescherming?
Wanneer kan een koper zich beroepen op Kopersbescherming?
Enkele voorbeelden zijn:
Je hebt niks verzonden.
Je hebt een leeg pakket opgestuurd.
Je hebt een smartphone verkocht en iets anders opgestuurd.
Het horloge dat je hebt verkocht mist een sluiting.
Je hebt twee oorbellen verkocht en hebt er maar één verstuurd.
De koper denkt dat de schoenen die hij heeft gekocht nep zijn of vervalst.
Wat dekt Kopersbescherming niet?
Enkele voorbeelden zijn:
De koper heeft de lamp zelf opgehaald.
De laptop heeft een beschadiging die in de advertentie duidelijk te zien is.
De koper vindt de trui toch niet zo mooi in het echt.
Tickets en kaartjes, dieren, diensten en digitale producten (zoals software).