Frans Langeveld 1877-1939.Boer met paard en wagen in 't Gooi

Bieden
Ophalen
3716sinds 19 mar. '24, 19:24
Deel via
of

Beschrijving

Prachtig schilderij van Frans Langeveld.

Franciscus Arnoldus Langeveld werd in Amsterdam geboren op de Kloveniersburgwal en kreeg er zijn opleiding tot kunstschilder.

Aanvankelijk studeerde hij scheikunde, maar op aanraden van de tekenleraar Horn gaf hij deze studie op om zich te gaan bekwamen in de schilderkunst.
Hij ging lessen nemen aan de Rijksnormaalschool voor tekenonderwijs omdat Huybers, die hij als kunstenaar hoog achtte, daar les gaf. Enige tijd studeerde hij daarna nog bij de vissenschilder Dysselhof waaraan hij - zoals hij zegt - veel te danken heeft.
Verder heeft hij zich zelfstandig ontwikkeld.
Hij vestigde zich in een boerenhuisje aan de toen nog niet gedempte Overtoom en begon daar te werken en ontving er zijn Amsterdamse vrienden, jonge schilders zoals Jaap Dooijewaard, Manus v.d. Ven, Derk Meeles, Elzinga en anderen.

Rond 1904 behoorde de jonge Franciscus Arnoldus Langeveld tot de regelmatige bezoekers van Laren nh.
Hij schilderde vaak in het Gooi en bleef dan bij Jan Hamdorff overnachten.

Tussen Jan Hamdorff en Frans Langeveld ontstond al spoedig een hechte vriendschap.

Vanaf 1918 woonde Langeveld in Laren op de hoek van Hein Duvel en het Rozenlaantje
Hij werkte ook in "De Vlasschuur" te Laren.
Frans Langeveld had een levenslustige en opgeruimde natuur en leidde een vrij zorgeloos bohemienleven.
Er werd echter ook hard gewerkt.
Aanvankelijk heeft hij veel model getekend en schilderde hij vooral landschappen. Hij tekende graag mensen en in het bijzonder karakteristleke straattypen; wat zijn karikaturen betreft was hij bijna berucht vanwege de satirische en genadeloze typering - wat lang niet altijd door de slachtoffers werd gewaardeerd!
Enige tijd heeft hij in Rotterdam, Munchen en in Parijs gewerkt.
Hij was toen nogal 'rood' - zoals hij het zelf uitdrukte - en geinspireerd door Meunier, werd hij eens bezield om een 'Apotheose van de arbeid' te maken. Het vervaardigen van deze sociaal gerichte kunst heeft hij echter spoedig laten varen.

Hoewel hij een echte Amsterdammer was - en dat eigenlijk altijd is gebleven ging hij toch naar Laren omdat het landschap, de huizen en de sfeer hem inspireerden.
Hij moet daar na 1880 voor het eerst zijn gekomen en bevriend zijn geraakt met Jan Hamdorff.
Voor diens logement heeft hij een fraai uithangbord geschilderd, dat tot de afbraak van hotel Hamdorff in 1981 bewaard is gebleven.

Frans Langeveld bleef ook in zijn Larense tijd bevriend met Jaap Dooijewaard.
Beide kunstenaars waardeerden elkaar, maar van wederzijdse beinvloeding is nooit enige sprake geweest.
Frans had zijn eigen mening en ging zijn eigen gang.
Zowel in zijn picturale stijl als in zijn koloriet en de benadering en keuze van zijn onderwerpen, bleef hij een zelfstandige figuur.
Hij werkte stevig, robuust, sterk bewogen en wat ruig van structuur. Zwoegende mensen, actie, beweging en het epische in de natuur trokken hem aan. Bij hem weinig lyrische beschouwingen, geen opgelegde esthetiek of geromantiseerde en geraffineerde lichteffecten in een interieur.

Men noemde hem wel de Breitner van Laren - en gezien zijn factuur en koloriet is dat wel begrijpelijk - al was Frans het daarmee volstrekt niet eens!

Olieverf op doek.

Gesigneerd.

Afmetingen inclusief originele lijst 100 x 80 cm.

Op de achterzijde afbeelding met Frans langeveld in zijn atelier.

Herkomst:Collectie Streefoord Eemnes.

Door uitsluitend op afspraak te werken, kunnen wij tegen zeer interessante prijzen kunstwerken aanbieden.

Zie ook andere advertenties.
Advertentienummer: m2094577462