Mooi gerestaureerde series 3 Land Rover 109 uit 1976

€ 27.500,-
KM stand
-
Bouwjaar
1976
Verbruik
-
Energielabel
-
Garantie
-
37216sinds 4 mei. '24, 11:10

Wil je precies weten waar je instapt?

Vanaf €149 doet Occasionkeuring Nederland een complete auto-inspectie.

Deel via
of

Samenvatting

Merk & ModelSantana SANTANA
Bouwjaar1976
Uitvoering.
CarrosserieSUV of Terreinwagen
Kenteken15-YE-86
APK tot10 juli 2024
BrandstofDiesel
TransmissieHandgeschakeld
Prijs€ 27.500,00
Motorinhoud2.3 liter
Opties
  • 4x4

Algemene kenmerken

Merk & ModelSantana SANTANA
Uitvoering.
CarrosserieSUV of Terreinwagen
Kenteken15-YE-86
TransmissieHandgeschakeld
BrandstofDiesel
KleurGroen
Aantal stoelen9

Geschiedenis

APK tot10 juli 2024
Aantal eigenaren tot en met nu1
Eigenaar sinds15 maart 2024
Type laatste eigenaarPARTICULIER
Datum registratie Nederland15 maart 2024
Import autoJa

Motor, prestaties en onderstel

Motorinhoud2.3 liter
Aantal cilinders4
TurboNee
LPG-g3Nee
Aandrijving4WD permanent

Maten en gewicht

Leeg gewicht1.856 kg
Max. toelaatbaar gewicht2.760 kg
Gewicht aanhanger geremd2.040 kg

Beschrijving

Mooi gerestaureerde series 3 Land Rover 109, diesel, 2,3 liter, Santana “especial” (luxe uitvoering).

Het bouwjaar van deze 9-persoons terreinwagen is 1976 en is onder licentie van Land Rover in Spanje gebouwd. Hij rijdt, stuurt, schakelt en remt heel goed. Met gemak wordt de 90 km/u behaald en de auto blijft daarbij zeer stabiel mede door de gereviseerde vering en ophanging en de geweldige banden. Helemaal in zijn element is hij in het terrein, met of zonder inschakeling van de 4x4 hoge of lage versnelling. Het brandstofverbruik op de weg is ongeveer 1 liter op 8 a 9 km.

Achtergrond:
De Land Rover is 3 jaar in ons bezit. We hebben de auto tot voor kort in Spanje gebruikt omdat we daar veel verblijven (mijn vrouw is Spaanse). In 2023 hebben we in fasen de auto laten restaureren. Eerst is de techniek gedaan en later het plaat- en spuitwerk en tot slot de bekleding. Na de restauratie is in januari de Land Rover goedgekeurd door de Spaanse RDW (met een voor daar gebruikelijke APK van 6 maanden). In maart is de auto geïmporteerd. De auto kan geleverd worden met een nieuwe APK voor 2 jaar.

De Land Rover heeft meestentijds rondgereden in de provincie Soria, een gortdroge streek ten noordoosten van Madrid. Vervolgens een aantal jaren in de provincie Madrid en wij hebben hem gebruikt in het binnenland van Andalusië. Vanwege het gunstige klimaat in al deze streken verkeren het chassis en de carrosserie in een uitstekende staat (keihard, geen roest, nooit laswerk).

Carrosserie:
Voordat de nieuwe lak is aangebracht, is de auto gedemonteerd en gereed gemaakt voor het spuitwerk. Alle ramen, deuren, dak, motorkap etc. zijn apart behandeld en gespoten. De auto hoefde niet los van het chassis gekoppeld te worden vanwege de uitstekende, keiharde staat van het chasis. Wel heeft het chasis met het oog op de Nederlandse omstandigheden een bitumen behandeling gekregen.

Zowel buiten als binnen is de originele Land Rover kleur light green (LRC005) gebruikt. Dak en velgen zijn gespoten in de originele kleur limestone (LRC007). Interieurdelen, bumpers en de horizontale zijstrip zijn opnieuw in origineel mat zwart gespoten. De luxe versies werden in Spanje zo opgeleverd.

Interieur:
Het interieur is in feite in zijn geheel gerestaureerd. Alleen de stoelen van de 2e rij en in de laadruimte zijn in originele en goede staat, evenals het dashboard.
De volgende zaken zijn nieuw (en in originele stijl):
  • lak van plaatwerk en interieurdelen (dakluikjes, stoelen etc.)
  • bekleding voorstoelen
  • deurpanelen
  • dak- en wandbekleding
  • alle rubbers: deurposten, deurdelen, dak, voorruit-bulkhead, opbouw laadruimte, ventilatieroosters etc.
  • alle raamgeleiders
  • aluminium raamstrippen met rubbers
  • voorruiten
  • alle vloermatten
  • lampen (en kappen)
  • spiegels
  • cubbybox
  • rvs schroeven, bouten en moeren van o.a. deurscharnieren en vloerdelen
  • 3-punts veiligheidsgordels voor
  • 6 banden zo goed als nieuw
  • spatlappen

Techniek:
De techniek is helemaal nagelopen en alles functioneert goed. Vele zaken zijn vernieuwd, zoals:
  • Remsysteem nieuw (trommels, schoenen, cilinders, leidingen).
  • Bladveren gereviseerd inclusief nieuwe bladveerbussen en ophanging.
  • Motor: pakkingen en keerringen.
  • Transmissiebak (differentieel): pakkingen en keerringen.
  • Brandstoftank en -systeem nieuw.
  • Kruiskoppeling voorste aandrijfas.
  • Electra opgeschoond en hersteld.
  • Dynamo
  • Accu
  • Alle vloeistoffen en filters.

Het remsysteem is toegerust met rembekrachtiging en een vacuümpomp, waardoor hij remt als een moderne auto!

Overig:
Geen wegenbelasting en vrije toegang in milieuzones. Regeling oldtimer / klassieker. Vanaf 2026 geen APK-plicht meer. Foto's van originele staat en het restauratieproces zijn aanwezig. Evenals facturen en alle documenten.

Prijs is onderhandelbaar.
Advertentienummer: m2111316037
Overige advertenties van Peter
Meer van Peter