De Prooi Blinde Trots Breekt Abn Amro 9789044613124

Bieden
Ophalen of Verzenden
Afhaalpunt voor € 3,99 of thuis voor € 3,95
Thuisbezorgd voor € 4,25
200sinds 11 apr. '24, 12:31
Deel via
of

Kenmerken

ConditieGelezen
OnderwerpManagement

Beschrijving

De Prooi Blinde Trots Breekt Abn Amro 9789044613124
Uitgever: Prometheus
Auteur: Jeroen Smit
  • Nederlands
  • Paperback
  • 12 december 2008
  • 447 pagina's

Jeroen Smit (1963), bedrijfskundige en voormalig hoogleraar journalistiek, doet al dertig jaar onderzoek naar leiderschap in het bedrijfsleven.
Van zijn boeken over Ahold (Het drama Ahold, 2004) en ABN Amro (De prooi, 2008) werden meer dan 350.000 exemplaren verkocht. Ze werden bekroond als ‘Managementboek van het Jaar’, ‘Journalistieke boek van het jaar’, ‘Beste onderzoeksjournalistiek’. Van De prooi werden een toneelstuk en een tv-serie gemaakt. Smit ontving de Machiavelliprijs, omdat hij de oorzaken van de economische crisis voor een breed publiek toegankelijk wist te maken.
Samenvatting
Waarom verloor het management de greep op de toekomst van abn Amro?
Waarom is de logische fusie met ing niet gelukt?
Op basis van meer dan 120 gesprekken met de belangrijkste direct betrokkenenreconstrueert Jeroen Smit (schrijver van het meermaals bekroonde Het drama Ahold de ondergang van een instituut.
Een bank die elk jaar opnieuw miljardenwinsten boekte maar in de kern ernstig ziek was.
Vanaf de fusie tussen abn en Amro in 1990 worstelde abn Amro met een overmaat aan ambitie, arrogantie en besluiteloosheid. Een sfeer van verdeel en heers verlamde jarenlang de top van de bank.
Veel hoofdrolspelers trokken zich gefrustreerd terug op hun eigen belang.
Een zwakke, afwezige Raad van Commissarissen verzuimde in te grijpen.
Op alle fronten geteisterd door gefrustreerde en muitende managers werd de bank vervolgens belaagd door agressieve aandeelhouders die een snelle koerswinst roken.
De bank werd een prooi zonder toekomst en kon zich hier niet tegen verweren.
Advertentienummer: m2102970049