Leuk C&A T-Shirt wit met opschrift maat 134/140Bieden
kind met dyslexie voorbereiden op cito groep 3 4 5 6 7 8
N.o.t.k.
Ophalen of Verzenden
Verzenden voor € 0,01
180sinds 28 apr. '24, 17:18
Kenmerken
Beschrijving
Mijn zoontje heeft dyslexie en ik zat altijd met de vraag ik wil hem wel helpen maar ik weet niet hoe. Nu ik het wel weet wil ik andere ouders daarmee helpen.
Zelf dacht ik altijd dat zijn begrijpend lezen laag uitviel door zijn dyslexie. Daar dacht ik dus al verkeerd. Een kind met dyslexie is langzamer met lezen maar alles wat hij leest moeten ze net zo goed kunnen begrijpen als een ander kind. In groep 3 en 4 als ze nog niet goed kunnen lezen kan de dyslexie nog de oorzaak zijn omdat ze wel in staat moeten zijn om te lezen maar in de hogere groepen als ze wel aardig kunnen lezen moet begrijpend lezen gewoon goed gaan en ook rekenen als ze er goed in zijn.
In spelling zie je vaak dat ze slecht zijn en ook in de DMT. Met het avi lezen lopen ze vaak ook achter.
Met de DMT en het avi lezen testen ze het technisch lezen. Ze moeten dan van letters en klanken woorden maken. Ze hebben vaak wat meer tijd nodig om tot het goede woord te komen waardoor de snelheid eruit gaat en je dus lager scoort op het avi lezen en DMT. met de DMT moeten ze rijen woordjes op tijd lezen en met het avi lezen moeten ze een stuk tekst op tijd lezen.
Ook hebben ze vaak moeite met het herkennen van klanken. Vaak schrijven ze woorden heel letterlijk. Met spelling moeten ze ook soms regels toepassen. In groep 4 leren ze een paar regels die mijn zoontje altijd heel lastig vond.
Bij de regel "verlenging t klank" moeten ze een woord langer maken als ze een t klank aan het einde van het woord hoort. Brood word broden. je hoort een D dus brood is met een D. tent is tenten. je hoort een T dus tent is met een T. Mijn zoontje hoorde dus de T en scheef de T vaak bij veel woorden. hij vergat dan weer de regel toe te passen.
bij 2 regels waar ze goed de klank moeten herkennen vind hij ook moeilijk. Je hebt namelijk de regel dat ze na de korte klank de volgende medeklinker dubbel schrijven. Hij vind het moeilijk om de korte klank te herkennen (b.v. bij bakker, blokken, bukken, mollen) de 2e regel is de regel dat als ze een lange klank aan het einde van een klankgroep/lettergreep horen dat er dan een letter weg gaat. bij molen spreek je het uit als moo-len. je hoort de lange klank dus 1xo gaat weg. Zo blijft er molen over.
Mijn zoontje vind woorden als molen en mollen dan ook lastig om die korte en lange klank in een woord te herkennen.
Met de dyslexiebegeleiding ga je dus ook vooral spelling oefenen en het tempo van het lezen moet omhoog gaan door veel te oefenen. Door het oefenen van de spelling herkennen ze ook beter klanken en letters waardoor het lezen weer beter gaat.
Als je een kind hebt met dyslexie of ze zitten in de risicogroep dyxlexie dan heb ik oefenmateriaal waar je mee kunt oefenen en kan ik dus uitleg geven hoe je samen kunt oefenen.
Heb je hulp nodig dan stuur maar een berichtje.
Zelf dacht ik altijd dat zijn begrijpend lezen laag uitviel door zijn dyslexie. Daar dacht ik dus al verkeerd. Een kind met dyslexie is langzamer met lezen maar alles wat hij leest moeten ze net zo goed kunnen begrijpen als een ander kind. In groep 3 en 4 als ze nog niet goed kunnen lezen kan de dyslexie nog de oorzaak zijn omdat ze wel in staat moeten zijn om te lezen maar in de hogere groepen als ze wel aardig kunnen lezen moet begrijpend lezen gewoon goed gaan en ook rekenen als ze er goed in zijn.
In spelling zie je vaak dat ze slecht zijn en ook in de DMT. Met het avi lezen lopen ze vaak ook achter.
Met de DMT en het avi lezen testen ze het technisch lezen. Ze moeten dan van letters en klanken woorden maken. Ze hebben vaak wat meer tijd nodig om tot het goede woord te komen waardoor de snelheid eruit gaat en je dus lager scoort op het avi lezen en DMT. met de DMT moeten ze rijen woordjes op tijd lezen en met het avi lezen moeten ze een stuk tekst op tijd lezen.
Ook hebben ze vaak moeite met het herkennen van klanken. Vaak schrijven ze woorden heel letterlijk. Met spelling moeten ze ook soms regels toepassen. In groep 4 leren ze een paar regels die mijn zoontje altijd heel lastig vond.
Bij de regel "verlenging t klank" moeten ze een woord langer maken als ze een t klank aan het einde van het woord hoort. Brood word broden. je hoort een D dus brood is met een D. tent is tenten. je hoort een T dus tent is met een T. Mijn zoontje hoorde dus de T en scheef de T vaak bij veel woorden. hij vergat dan weer de regel toe te passen.
bij 2 regels waar ze goed de klank moeten herkennen vind hij ook moeilijk. Je hebt namelijk de regel dat ze na de korte klank de volgende medeklinker dubbel schrijven. Hij vind het moeilijk om de korte klank te herkennen (b.v. bij bakker, blokken, bukken, mollen) de 2e regel is de regel dat als ze een lange klank aan het einde van een klankgroep/lettergreep horen dat er dan een letter weg gaat. bij molen spreek je het uit als moo-len. je hoort de lange klank dus 1xo gaat weg. Zo blijft er molen over.
Mijn zoontje vind woorden als molen en mollen dan ook lastig om die korte en lange klank in een woord te herkennen.
Met de dyslexiebegeleiding ga je dus ook vooral spelling oefenen en het tempo van het lezen moet omhoog gaan door veel te oefenen. Door het oefenen van de spelling herkennen ze ook beter klanken en letters waardoor het lezen weer beter gaat.
Als je een kind hebt met dyslexie of ze zitten in de risicogroep dyxlexie dan heb ik oefenmateriaal waar je mee kunt oefenen en kan ik dus uitleg geven hoe je samen kunt oefenen.
Heb je hulp nodig dan stuur maar een berichtje.
Advertentienummer: m2109160034
Populaire zoektermen
cito groep 8 antwoorden in Schoolboekencito toets groep 7cito toets groep 8cito groep 3cito oefenen groep 6cito toets groep 5cito toets groep 8 kopencito oefenboek groep 8cito toets groep 4cito 2021 in SchoolboekenSchoolboeken in Boekenexamenbundel vwo in Schoolboekenbinas 6e editie in Schoolboekencito 3.0 in Schoolboekenlyceo in Schoolboekentwee weken wegjongens autosilk n glidebalken 20 x 20 in Metalenniello in Goud en Zilver