Piipster skûtsje 17.06

€ 80.000,00
Ophalen
132431sinds 11 apr. '24, 14:45
Deel via
of

Kenmerken

ConditieGebruikt
Lengte12 meter of meer
MateriaalStaal
BrandstofDiesel

Beschrijving

Te koop wegens oceaan-plannen. Na haar halve bestaan in onze familie te zijn geweest zoeken wij het ruime sop en de Vertrouwen een nieuwe liefhebber.

Even een stukje geschiedenis. Begin vorige eeuw waren de hoogtijdagen voor skûtsjebouwend Fryslân. Twee werven wisten zich te onderscheiden door snellere schepen te bouwen dan welke concurrent ook. Die twee waren van der Werff in Buitenstvallaat en Roorda (de Piip) even verderop in Drachten. Hun geheim school met name in het geveegde onderwaterschip dat het water goed los liet. Kijk vandaag de dag naar de snelste SKS en IFKS skûtsjes en ze zullen voor het overgrote deel van deze werven komen.

Ooit vond mijn vader het schip in onttakelde toestand. Hij keek door de verwaarlozing heen en viel voor de mooie lijnen. Aanvankelijk dacht hij dat het een Buitenstverlaatster skûtsje was, maar later werd ze “ontdekt” als Piipster.
Het is een prachtig schip met sierlijke kop en zeer geveegde kont. In potentie een snelle zeiler, maar pa koos bewust voor een klein tuig zodat hij alleen kon zeilen. Later, toen ik het schip had overgenomen, frustreerde het kleine tuig en in 2021 werd daarom een langere mast en nieuw tuig besteld. De giek bleef. Deze is wat korter dan origineel zodat de kuip veilig blijft. Dankzij de langere mast kwam het totale zeiloppervlak op 100 m2. Dit is ongeveer het oorspronkelijke oppervlak zodat we nu net zo zeilen als in 1914. Ook de tuiglier werd vervangen.
Omdat we vaak op het wad zitten is ze voorzien van hoogwaardig ankergerei. Lier en ketting (35 m 13mm) zijn nieuw en de ketting loopt door een kluisgat. Geen nostalgisch stokanker, maar een beproefde ploegschaar. Het kan stormen wat het wil; het anker geeft geen krimp.
De motor is uit 2004. Onlangs zijn de homokineet en de motorsteunen vervangen. De mast is een stalen kunstwerk, de giek is goed en de gaffel nieuw. Zwaarden en roer zijn van bilinga. Vorig jaar zijn de zwaarden overhaald.
Om ook ’s winters te kunnen varen is er kimkoeling voor de motor. De roef wordt verwarmd door een Pelgrim gaskachel. Deze werkt op een draagbare (goedgekeurde) lpg-tank.
De inrichting is eenvoudig maar sfeervol. Er zijn 8 slaapplaatsen.

De ligplaatst in Sloten is eventueel over te nemen (750/jaar).

Vertrouwen 1914
Register:          L1372N
Werf:                Roorda, Drachten
Lengte             17.06 (kleine A?)
Breedte            3.44
Diepgang         0.65
Brandstoftank   480 l
Drinkwater        480 l
Mast                 Staal,16 m met contragewicht
Motor                Mitsubishi s4s 1640 draaiuren
Keerkoppeling  Hurth
Accu’s               2021 met zonnepaneel
Keuring             2023 vlak is deels gedubbeld
Advertentienummer: m2103025050