Voorkom betaalfraude
op Marktplaats

We doen er alles aan om je veilig te laten handelen op Marktplaats. Zo nemen we veel maatregelen om oplichters te herkennen. Helaas bedenken oplichters vaak gemene manieren waarmee ze aan je geld proberen te komen. We blijven ze actief bestrijden, maar we hebben ook tips hoe jij betaalfraude kan herkennen én voorkomen. Zo houden we Marktplaats samen een fijne en betrouwbare plek om te handelen!

Goed om te weten

  • Marktplaats zal in een chatgesprek in Berichten nooit om je e-mailadres of telefoonnummer vragen. Wees alert wanneer iemand hier toch om vraagt;
  • Laat je niet weglokken naar een e-mail of WhatsApp, blijf in Marktplaats Berichten;
  • Nagemaakte websites, e-mails of linkjes die een oplichter deelt zien er heel echt uit, dus controleer altijd of het e-mailadres of de link goed zijn geschreven.

Zo werkt betaalfraude via e-mail of WhatsApp

1 Smoes

Een oplichter wil je weglokken uit Berichten, en vraagt met een smoes om je e-mailadres of telefoonnummer. Of je krijgt meteen een berichtje op het telefoonnummer bij je advertentie.

2 Phishing via e-mail of WhatsApp

Via e-mail: Je krijgt dan een nagemaakte e-mail van Marktplaats. Hierin staat een knop of link om zogenaamd je betaling te ontvangen.

Via WhatsApp: Je krijgt een bericht met een nagemaakt betaalverzoek. Of je moet een klein bedrag overmaken ter controle.

3 Neppe betaalwebsite

Deze link gaat niet naar Marktplaats, iDEAL of Tikkie, maar naar een neppe betaalwebsite die er heel echt uit ziet. Hier vragen ze je bankgegevens in te vullen.

4 Kopiëren data

De oplichter kopieert die gegevens, zodat er ingelogd kan worden op je creditcard of internetbankieren. Daarna maken ze jouw geld over naar hun eigen rekening.

Zo voorkom je betaalfraude

Nu je weet hoe een oplichter te werk gaat, hebben we hieronder tips verzameld hoe je betaalfraude, zoals phishing, beter kan herkennen en voorkomen.

Regel je onderhandelingen, Betalen en Verzenden via Marktplaats allemaal in het chatgesprek in Berichten. Hier kunnen wij beter controleren of er fraude plaatsvindt en ben je beter beschermd. Laat je niet weglokken naar een e-mail of WhatsApp. Buiten het platform kunnen wij helaas niets meer controleren.

Krijg je toch een verdachte e-mail over een bevestiging, betaling of verzending, bekijk het e-mailadres dan zorgvuldig. Onze officiële e-mails herken je aan het laatste gedeelte achter het @-teken: dat is altijd @marktplaats.nl, @email.marktplaats.nl of @mail.marktplaats.nl.

Je herkent een phishing e-mailadres aan:
  • een andere domeinnaam (achter het @-teken), zoals @gmail.com of @icloud.com;
  • de spelfouten die er stiekem in verstopt zitten, zoals @markplaats.com;
  • wanneer deze niet eindigt op .nl, zoals @marktplaats.tw.

Bekijk voor de zekerheid altijd het profiel van de (verdachte) koper of verkoper. Je kunt dan op het volgende letten:

  • Is diegene net nieuw op Marktplaats? Dat kán verdacht zijn;
  • Lees ook de beoordelingen van andere mensen over deze persoon;
  • Bekijk of zijn of haar gegevens gecontroleerd zijn. Bij de advertentie zie je dan één of meer van deze controles staan: Bankrekening gecontroleerd, ID gecontroleerd en Betalen met iDeal.

Stuurt een gebruiker zelf een link? Dat is verdacht, dus kijk goed hoe de link geschreven is. Linkjes naar onze website beginnen altijd met www.marktplaats.nl, www.help.marktplaats.nl of www.marktplaatszakelijk.nl.

Zo herken je verdachte links:
Oplichters gebruiken gemene, kleine veranderingen waardoor deze echt lijken. Let goed op of er foutjes zitten in het woord Marktplaats: soms gebruiken ze markplaats zonder ‘t’, of marktplaats met een hoofdletter i (I) in plaats van de letter L (l). Dit zijn voorbeelden van verkeerd geschreven links:

https://marktplaats.online-now100.eu/order/qfdPAmjR

https://marktplaats.top/kopersbescherming/betaalverzoek/91438

https://t.ly/MarktpIaats-Koperbescherming/Ideal

https://markplaats.one/koperbescherming

Een oplichter kan een nagemaakte screenshot van Marktplaats in Berichten sturen, waarop het lijkt alsof diegene jouw e-mailadres of telefoonnummer moet invoeren voor de betaling of verzending. Trap hier niet in, als je binnen Marktplaats handelt heeft geen enkele gebruiker dit van je nodig.

Wees alert op nagemaakte Marktplaats-websites met neppe helpdesks en chatbots. Een oplichter stuurt je een link naar de Marktplaats-website om de betaling, bestelling of verzending te bevestigen. Dit zijn vaak nagebouwde websites, waar ook een neppe helpdesk of chatbot bij zit. Zo proberen ze je een veilig gevoel te geven.

Soms noemt een oplichter zichzelf ‘helpdesk’, of 'customer support’. Wanneer deze reageert op je advertentie, lijkt het alsof je wordt aangesproken door een medewerker van Marktplaats. Let goed op, onze klantenservice zal nooit reageren op je advertentie, of je bellen om naar je bankgegevens te vragen. Wanneer dit toch gebeurt, rapporteer deze gebruiker dan direct.

Denk je dat je een verdachte e-mail hebt gekregen, of wil je recente voorbeelden van phishing zien? Bekijk dan onze Help en Info-pagina.

Melden en aangifte doen

Zie je een verdachte advertentie of gebruiker?

Laat het ons alsjeblieft weten. Wij controleren gemelde advertenties en gebruikers en verwijderen ze als daar een geldige reden voor is.

Toch opgelicht?

Maak meteen een screenshot van jullie gesprek en doe aangifte bij de politie. Hou tijdens de aangifte het advertentienummer en de beschikbare gegevens van de oplichter bij de hand.

Wij werken namelijk nauw samen met de politie. Hoe meer informatie de politie over deze vorm van cybercrime heeft, hoe beter zij daders kan opsporen en vervolgen. Een deel van de aangifte komt bovendien bij ons terecht. Die informatie gebruiken wij weer om preventieve maatregelen te nemen en oplichting tegen te gaan.

Veiliger betalen en verzenden via Marktplaats

Met onze diensten Betalen en Verzenden via Marktplaats handel je zo veilig mogelijk. Zo werkt het:
Ga naar Berichten in de app en klik op 'Doe een voorstel'. Vul de afgesproken prijs en verzendmethode in. Klik op 'Verstuur betaalverzoek'.
De koper ontvangt het Voorstel in Berichten en betaalt in de eigen bankomgeving. Gelukt? Dan ontvangen jullie allebei een bevestiging.
De verkoper ontvangt het verzendlabel in Berichten. Deze wordt gescand en geprint op de verzendlocatie. Na verzending ontvangen jullie de track & trace status in Berichten.
Top