Birchwood 33 Mark II (polyester, diesel, 10m)

€ 39.900,00
Ophalen
127723sinds 29 apr. '24, 10:41
Deel via
of

Kenmerken

ConditieGebruikt
MateriaalPolyester
Lengte9 tot 12 meter
BrandstofDiesel
Type motorBinnenboordmotor
Vermogen50 pk of meer

Beschrijving

Het seizoen is gestart! En met deze Birchwood kun je mooie reizen maken. Dat gaan wij ook doen, tenzij jij eerder bent. De boot moet niet meteen weg maar dit is ons laatste jaar dus bieden we haar vast aan.

Meer foto’s volgen. Vraag gerust naar detail foto’s van wat je graag wilt weten, het is altijd lastig om een goed beeld te krijgen van een schermpje. Komen kijken werkt nog beter. Daarvoor moet je naar Gennep, stukje onder Nijmegen.

Een video staat online: youtu be/ZyiCiQSpybY (vul een punt aan of mail me even voor de link)


De korte omschrijving, de uitgebreide daaronder:

Materiaal: polyester, diepe V-vorm, zeer stabiel en wendbaar

Lengte 33 voet: 10 meter, 3.35 breed en 2.55 - 3.55 hoog (zonder/met dektent), diep 95cm

Werfgebouwd, ex- en interieur

Stahoogte: 1m96 bij keuken (persoonlijk getest) elders iets minder niet veel. Cockpit met schuifdak 2m+

Besturing: hydraulisch buiten en binnen

Motorisering: 2 x Ford Lehmann, origineel af fabriek. Gemaakt voor de rivieren en kust van Engeland, met twee motoren meer zekerheid en manouvreerbaarheid. RVS uitlaatsysteem.

Voorraad: 2 x 400 liter diesel, 200 liter water, koelkast en veel bergruimte.

Achterkajuit vast 2 persoons bed, voorin 2 slaapplaatsen, dinette ombouwbaar tot 2 persoons, achterdek onder dektent (nieuw in 2018) verduisterbaar en voorzien van horren, plaats voor 4 personen.

Zwemplateau RVS + hardhout met RVS trap en RVS davits voor bijboot.

Onderhoud: na seizoen 2023 groot onderhoud aan de motoren, nieuwe accu, nieuwe drinkwaterpomp, diverse grotere en kleinere werkzaamheden. Electrisch toilet, LED verlichting, nieuwe landvasten, fenders en nieuwe raamgeleiders geplaatst.

Overname per direct mogelijk, inventaris nader te bepalen. Vaar- en onderhoudsinstructiemiddag mogelijk. Eventueel is hulp bij overvaren naar een andere haven te bespreken.





De uitgebreidere beschrijving:

Deze Birchwood 33 Series II is werfgebouwd, van buiten zoals de meeste maar deze ook van binnen en dat is zeldzaam. Deze versie heeft een iets langere kajuit - iets korter voordek voor meer interieurruimte.

Ze is gemaakt voor de Engelse kust en rivieren. Door het diepe V-vormige onderwaterschip en extra vouw in de boegvorm zeer geschikt voor grote rivieren en kustwateren. Wij zijn er mee het Mittelland en de Rijn afgevaren, 19 sluizen gepasseerd en hebben deze eigenschap zeer gewaardeerd. Stabiel in alle omstandigheden en zeer handelbaar door de twee schroeven en de middenbolder nabij de stuurstand.

De Sardinnia is in 1978 geleverd door een Duitse leverancier uit Midden-Duitsland en is uitgevoerd met Sleipner Power hydraulische besturing buiten achterop. Destijds is ook de achterzijde van de cockpit gesloten met ramen en console in het midden voor deze stuurstand. In de loop der jaren zijn toegevoegd een zwemplateau van RVS met hardhout, raampartij op het dak in aansluiting op de dektent/bimini en een RVS uitlaatsysteem voor extra demping. In 2018 is er een zeer luxe dektent op gemaakt met horren, verduistering en zeer hoogwaardige materialen. Deze maakt het achterdek erg goed bruikbaar voor slapen door het verduisteren, maar ook voor onderweg door er een Bimini van te maken.

Het cockpitdak is voorzien van een schuifbaar deel (origineel af-fabriek) waardoor het al gauw licht en ruim aanvoelt en als het warm wordt is de hitte gauw uit de boot door het dak.
De voorruiten hebben elk een ruitenwisser (Roca) welke afzonderlijk kunnen worden bediend op het originele dashboard bij de binnenste stuurstand. Alle drukknoppen op dit dashboard zijn intern vernieuwd, met behoud van de originele teksten op de knoppen.

Aan het plafond is een houder voor een beeldscherm, deze kan voorzien worden van een navigatiekaart met AIS door er een laptop op aan te sluiten in de kajuit. Dit is uitneembaar en tegenwoordig prima vervangbaar door een losse iPad waardoor het interieur opgeruimd kan blijven en alles minder diefstalgevoelig wordt.

Op het voordek staat een ankerlier welke bediend wordt op het voordek met de voetschakelaar en een hoofdschakelaar aan de binnenste stuurstand. Ketting en anker origineel en in zeer goede staat.

De 2 x 400 liter diesel brandstoftanks zijn aan beide zijden van de motorruimte tegen de romp geplaatst en voorzien van BEP TS1 ultrasone niveau meters met RVS vulopeningen in het gangboord.
Ook in het gangboord aan Stuurboord de RVS vulopening voor de ca. 200 liter drinkwater tank in de achterkajuit.

Het interieur is origineel af-fabriek gemaakt. In tegenstelling tot het merendeel van de Birchwood boten waarvan de romp als casco afgeleverd werd aan andere werven. Alle rugleuningen, de afwerkzijde van het bed in de achterkajuit en het luik voor de ankerkluis voorin zijn origineel en uitgevoerd in (kunst)leer met knopen. In dezelfde stijl zijn de kussens in donkerrood gemaakt en deze kleurstelling komt ook terug in de tapijten. Het houtwerk is origineel hardhout met in de keuken ‘vensterbank’ kleine klosjes die ook terugkomen in het aflegvak in de cockpit. De dinettetafel heeft een windroos en is verstelbaar om een bed te vormen door er vervolgens extra kussens op te leggen. Gordijnen rondom in beige kleurstelling, passend bij de knopen van de kussens. Aflegruimte onder elke bank, diverse lades, een ruime hangkast en onder de vloer kan er ook nog het een en ander gestouwd worden.

De keuken heeft een RVS werkblad met daarin de propaan gaspitten gootsteen en afdruipgedeelte. Een geiser en gasoven zijn aanwezig. Ruimte voor twee grote gasflessen zit onder het opstapje in de cockpit en is voorzien van open ventilatie onderuit naar buiten de romp. Uiteraard voorzien van nieuwe drukregelaar en slang. De schuifdeurtjes van hout en glas zijn origineel. Verder een WAECO Coolmatic compressor koelkast, automatisch schakelend tussen walstroom en boordnet.

Luidsprekers voor de radio zijn netjes ingebouwd voorin, de radio bij de marifoon dichtbij de doorgang naar de cockpit. Plafondverlichting is origineel (en voorzien van LED) en zo ook de aluminium raampartijen. Eén ruit is ooit vervangen en met folie zijn de voorste ramen zonwerend gemaakt.

De toiletruimte heeft een nieuw wasbakje met nieuwe kraan in 2023. Het electrische TECMA toilet werkt op het boordnet en spoelt met drinkwater naar buitenwater.

De achterkajuit heeft een hangkast, make-up tafel met spiegel, lades en een apart kamertje wat origineel een toilet en wastafel had. Het is in de loop der tijd een schuurtje geworden maar de aansluitingen zijn eenvoudig opnieuw te maken voor bijvoorbeeld een wastafel of een buitendouche.

De cockpit heeft een halve rondzit met uitklapbare tafel en bergruimte onder de zittingen. Het tapijt in dezelfde rode kleurstelling bedekt de luiken die ruim toegang geven tot de motoren. De stuurstand is origineel, voorzien van de meters en drukknoppen. De mechanieken van de knoppen zijn in 2023 vernieuwd. De klassieke automatische piloot is aanwezig en kan in werking gebracht worden. Gecombineerde snelheid en urenteller naast de gashendels. De dieptemeter is klassiek maar werkt en met de beperkte diepgang praktisch onnodig.

Het drinkwatersysteem wordt op druk gehouden door een Marco electrische pomp uit 2023. Deze pomp voorzie de kranen in de keuken, de toiletruimte en het toilet van water uit de tank onder het bed in de achterkajuit. Het electrische toilet schakelt een magneetventiel voor spoelwater en pompt af naar buiten. De leidingen naar een douche in de toiletruimte zijn nog aanwezig, de kraan en douchekop zijn niet aanwezig.

De Lowrance marifoon was in de doorgang naar de cockpit gemonteerd zodat deze binnen en buiten gehoord kan worden. Daarmee is deze niet direkt zichtbaar en bereikbaar als de kajuit is afgesloten.

Twee Ford Lehman 2715 motoren drijven via hydraulische koppelingen de twee schroeven aan. De motoren zijn in 2023 voorzien van nieuwe vloeistoffen, filters en impellers. Onderdelen, documentatie en materialen worden meegeleverd.

De RVS tanks kunnen elk 400 liter bergen en zijn nagenoeg vol. De bakboord motor is voorzien van een extra vóór-filter (Racor, filterpatroon verticaal vervangen zonder omslachtig ontluchten) als extra veiligheid en om filters vervangen eenvoudiger te kunnen uitvoeren. De stuurboordmotor moet dit nog krijgen, de materialen zijn aanwezig. Noodzakelijk is het niet maar het maakt het vervangen van brandstoffilters zoveel makkelijker heb ik met de vorige boot geleerd.

Tot slot een paar opmerkingen om de communicatie aangenaam te houden:
- zo lang de advertentie online staat, is de boot nog niet verkocht.
- stel vooral je vragen maar op open deur vragen, antwoord ik kort.
- bezichtingen kan, varen pas als we het serieus eens zijn.
- alle informatie onder voorbehoud, gegeven naar beste eer en geweten
- bieden doen we bij de boot, niet via marktplaats op onzinbiedingen en ‘laagste prijs’ vragen reageer ik niet.

Ondanks dat laatste: stel gerust je vragen! Per mail, ik krijg te vaak spam via de telefoon, je wordt teruggebeld.
Advertentienummer: m2109355352