Jaguar XF
Toen het Britse automerk Jaguar in 2008 het XF-model op de markt bracht, moesten de Duitsers toch even slikken. Dit model was namelijk een extra concurrent binnen het luxueuze sedansegment dat moeiteloos aansloot in het rijtje van de gevestigde waarden, zoals de Audi A6 en de Mercedes-Benz E-Klasse. De Jaguar XF was de opvolger voor het S-type. Met dit model gooide Jaguar zijn retrostijl overboord en gingen ze vol voor een moderne, sportieve vierdeurscoupé. In 2009 bracht Jaguar nog een sportief broertje op de markt, de Jaguar XF-R, en twee jaar later kreeg de XF een heuse facelift. De Britten zaten niet stil. Naast het sedanmodel ontwikkelden ze ook een stationwagon: de XF Sportbrake. Daarnaast werd de nog sportievere XFR-S op de markt gebracht. In 2015 stelde Jaguar de tweede generatie van de XF voor, die tot op heden wordt verkocht. Met dit model mikt Jaguar vooral op een jonger publiek met behoefte aan een ruime, maar stijlvolle wagen.
Veiligheid
Bij Euro NCAP onderwierpen ze de XF intussen al driemaal aan een veiligheidstest. Met vier sterren in 2010 en 2011 en de volle vijf sterren met de nieuwe generatie van 2015, scoort Jaguar zeer goed. Hiermee kunnen we wel stellen dat de Jaguar XF een veilige luxewagen is. Hij bevat standaard dan ook de volgende veiligheidsuitrusting:
- Airbags voorin en achterin
- Zij-airbags voorin en achterin
- ESP: elektronische stabiliteitscontrole voor een veilige wegligging
- AEB: automatisch noodremsysteem
- Snelheidsregelaar met fileassistentie
- Rijstrookassistent
- Aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangersherkenning
Optioneel kun je kiezen voor dodehoekwaarschuwing, parkeerassistentie, een 360°-camera en een verkeersbordherkenningssysteem met adaptieve snelheidsbegrenzer.
Kenmerken
Grofweg kun je bij de Jaguar XF twee versies onderscheiden: de sedan en de Sportbrake. De eerste generatie is er uitsluitend met een dieselmotor. Bij de tweede generatie vind je zowel een diesel- als een benzinemotor. Je hebt bovendien de keuze tussen vierwielaandrijving of achterwielaandrijving. De Jaguar XF heeft een hele dynamische wegligging en een opvallend lichte maar stevige carrosserie. Ook aan het milieu is gedacht, want dit model heeft een erg lage CO2-uitstoot. Keuzes hierin zijn:
- Bij de benzineversie: 2,0-liter met 200-300 pk of een 3,0-liter V6 met 340-380 pk
- Bij de diesel: 2,0-liter met 163-240 pk of een 3,0-liter V6 met 300 pk
- De transmissie is voornamelijk automatisch, al bestaat er bij de 2,0-liter motoren ook een handgeschakelde transmissie
Comfort
Van een auto uit de hogere prijsklasse mag je wel wat comfort verwachten. Jaguar stelt hierbij niet teleur. Zowel de sedan als de stationwagon zijn luxueuze auto’s die in al het mogelijke rijcomfort voorzien. Met zijn leren interieur heb je een uitstekend zitcomfort. Bovendien is de Jaguar XF opvallend ruim vanbinnen. Dit uit zich in voldoende beenruimte en een royale kofferbak. Het infotainmentsysteem kun je zowel via het 8-inch touchscreen als met stemherkenning bedienen. Het is compatibel met iOS en beschikt over een USB-aansluiting. Daarnaast kunnen we nog het volgende vermelden:
- Neerklapbare rugleuningen
- Automatische kofferklep
- Klimaatregeling
- Adaptieve schokdemping
- Optioneel: Wifi-hotspot
Een Jaguar heb je nieuw niet onder de 40.000 euro en die prijs kan oplopen tot meer dan 65.000 euro. Gelukkig zijn er tweedehands voldoende betaalbare Jaguar XF occasions te vinden. Een ouder model met een kilometerstand boven de 200.000 vind je al rond de 10.000 euro.