Nissan LEAF
De allereerste elektrische auto's die op de markt kwamen, waren geen groot succes. De vaak hoge prijs en beperkte actieradius waren de voornaamste struikelblokken. Tót Nissan eind 2010 met de Nissan LEAF kwam. De Japanse fabrikant besloot een degelijke en betaalbare elektrische auto te lanceren, als waardige concurrent voor bijvoorbeeld de Tesla Model S en de Mitsubishi i-MiEV. Hiermee was Nissan, na de alom bekende Toyota Prius, een van de echte voorlopers van de elektrische auto in ons straatbeeld. De Nissan LEAF is ontworpen als een betaalbare optie voor gezinnen die op zoek zijn naar een milieuvriendelijke auto.
Veiligheid
Dat Nissan niet enkel bezig is geweest met technische snufjes, bleek uit de veiligheidstest van Euro NCAP. De eerste LEAF-versie scoorde meteen al de volle vijf sterren. Niet alleen aan de veiligheid van de inzittenden werd gedacht, maar ook aan die van andere weggebruikers. Ook de tweede generatie scoorde net zo goed tijdens de tests. Om de veiligheid van alle weggebruikers te waarborgen, biedt Nissan dan ook heel wat handige functies:
- Airbags voorin voor bestuurder en passagier, en zij-airbags voorin en achterin
- ISOFIX-bevestiging voor kinderstoeltjes
- Gordelverklikker
- ESC (elektronische stabiliteitscontrole), die de auto stabiliseert bij plotselinge manoeuvres
- Snelheidsassistentie
In de nieuwere versies van de Nissan LEAF (2019) vind je ProPILOT. Nissan zelf noemt het een intelligent mobiliteitssysteem, waarmee je zonder stress het verkeer trotseert. Met verkeersbordherkenning, noodremassistent, 360°-camera's met dodehoekdetectie, cruise control, rijbaanassistentie en koplampen die zich autonoom aanpassen, houdt de LEAF je alert.
Kenmerken
De eerste generatie Nissan LEAF bestond uit drie modellen die steeds een verbeterde versie van de vorige waren. In 2018 ontwikkelde Nissan een tweede generatie die niet alleen een nieuw uiterlijk, maar ook een 40 kWh batterij heeft in plaats van 30 kWh. Daarnaast ontwikkelde Nissan de LEAF e+ met een 62 kWh batterij en maar liefst 218 pk. Een groot pluspunt van de Nissan LEAF is dat zijn verbruik onder het gemiddelde ligt en dat de tweede generatie zelfs elektriciteit kan terugleveren aan het net. Verdere kenmerken zijn:
- Lager verbruik dan de gemiddelde elektrische wagen
- CHAdeMO-snelladers
- Goede wegligging door een laag zwaartepunt
- Automatische transmissie
De prijs van de Nissan LEAF start bij zo'n 36.000 euro en de sportieve LEAF e+ kost een goede 6.000 euro meer. Tweedehands zijn de modellen uiteraard voor gunstigere prijzen te vinden; de oudere occasions beginnen bij ongeveer 10.000 euro.
Comfort
Nissan heeft er enorm veel aan gedaan om het zijn gebruikers zo comfortabel mogelijk te maken. Dit doet het automerk door allerhande snufjes te gebruiken die het rijden aangenamer maken. Ook heeft de LEAF e+ een vrij hoog rijbereik, waardoor je hem minder vaak hoeft op te laden. De Nissan LEAF heeft een comfortabele beenruimte en een kofferbakinhoud van 400 liter. Afremmen doe je met de e-Pedal, waarbij je gewoon de druk op het gaspedaal vermindert. Verder mag je bij de Nissan LEAF nog het volgende verwachten:
- Navigatiesysteem met 8”-kleurentouchscreen
- Audiosysteem met USB- en AUX-aansluiting
- Stuur met multifunctionele knoppen
- Handsfree bellen via bluetooth
- NissanConnect-app, compatibel met Android en iOS
Hoewel veel mensen bij een elektrische auto nog steeds aan prijzige Tesla's of trage Aixams denken, bewijst Nissan dat het wel degelijk mogelijk is om een betaalbare en betrouwbare EV op de markt te brengen. De Nissan LEAF is nog lang niet aan het einde van zijn verhaal toe.