Je internetbrowser wordt niet (meer) ondersteund. Marktplaats kan daardoor minder goed werken.
Gebruik een nieuwere versie of een andere browser. Meer informatie?
Home Auto'sRenault

1.167 resultaten

Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Jouw filters: Auto'sRenaultModel:ScénicVerwijder filters
Sorteer op
Advertenties door Google

Informatie

Renault Scénic, compacte multifunctionele MPV voor het gezin

Wil je een Renault occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats.nl vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Renault modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:

Toen Renault in 1996 een kleine MPV op de markt zette, gebaseerd op de Mégane (hij kwam ook uit als Mégane Scénic), kon het bedrijf niet vermoeden hoe succesvol deze nieuwe klasse zou worden. De Scénic, waarvan inmiddels de derde generatie bij de dealer staat, combineert de wendbaarheid en zuinigheid van een (compacte) middenklasser met de ruimte en toepasbaarheid van een MPV. Dat maakt de Scénic de ideale gezinsauto. Het MPV-effect wordt bereikt door een verhoogd dak en een keur aan multifunctionele toepassingen, zoals makkelijk te verwijderen achterstoelen, in de deur geïntegreerde zonneschermen en heel veel opbergruimte. Voor wie nog meer ruimte wil en een Espace te groot (of te duur) vindt, is er de Grand Scénic. De Grand Scénic onderscheidt zich van de gewone versie door een ruimere (langere) bagageruimte achter de achterstoelen. Sinds '96 groeide de Scénic voor Renault uit tot één van de belangrijkste modellen. Alleen de Mégane en de Clio verkochten in Nederland beter. Het motorengamma is breed en loopt van een 1.6 16V benzinemotor en 1.5 dCi dieselmotor, tot een 2.0 16V, een (nu niet meer leverbare) 1.9 dCi en een 130 pk sterke 1.6 common rail diesel.

Ford C-MAX en Opel Zafira

De laatste jaren neemt het marktaandeel van de Scénic steeds verder af. Dat is met name te danken aan het succes van concurrenten als de Opel Zafira en de Ford C-MAX. Ford maakte bovendien dankbaar gebruik van Renaults voorbeeld met de introductie van een Grand C-MAX. Ook de Peugeot 308 SW, de Volkswagen Touran en de Seat Altea hopen het de Scénic moeilijk te maken.

Succesverhaal van een ruimtepionier

Met de introductie van de Espace eind jaren '80 opent Renault de weg naar een nieuw autotijdperk: voortaan is er voor mensen met kinderen naast de mogelijkheid van een stationwagon ook een MPV-klasse. In 1996 is Renault opnieuw pionier door het Espace-concept te kruisen met het succesvolle Mégane-platform uit 1995. Het model werd zó goed ontvangen dat hij in 1997 tot Auto van het Jaar werd uitgeroepen. Vanaf 1999 gaat de Scénic - na een update - als zelfstandig model verder; in 2003 volgt de tweede generatie, die net als de Mégane sterk geïnspireerd is op de Vel Satis en ook diens rechtopstaande achteruit en uitstekende kont leent. Een jaar later introduceerde Renault de Grand Scénic - de langere broer die meer bagageruimte biedt. Naast een aantal nieuwe motortypes zette Renault ook de uitvoeringstypen Authentique, Dynamique, Expression en Privilège door. De handgeschakelde bak is vanaf dit moment uitgerust met 6 versnellingen. Ondertussen scoort de Scénic generatie op generatie het totaal van 5 sterren op de Euro NCAP crashtest: dit hoge veiligheidsniveau is voor veel consumenten een reden om voor een Scénic te kiezen. Deze laatste luxe uitvoering was onder meer uitgerust met sportstoelen, lichtmetalen velgen, en een lederen stuurwiel. De derde generatie doet zijn intrede in 2009. Naast een volledige makeover van het uiterlijk, waarbij de hoekige vormgeving helemaal wordt losgelaten, is dit ook het begin van de kleine maar sterke 1.4 TCe benzinemotor.

Weinig sportieve gezinsauto

De Renault Scénic is geen auto waarmee u zich onderscheidt: hij is immers heel veel verkocht, met name tussen 2000 en 2006. Toch staat de compacte MPV wel bekend als een auto met een vooruitstrevende vormgeving, die ongeacht de generatie lang mee kan in het straatbeeld. Sportief is het karakter van de Scénic geenszins, maar dat is voor Renault ook nooit het streven geweest. Wie voor een Scénic kiest, gaat voor een gezinsauto die veel gebruiksgemak oplevert, ruimte biedt en - zeker in latere types - relatief zuinig presteert.

Veel keuze: veel huiswerk

Op zoek naar een Scénic? Het aanbod is altijd ruim, maar de verschillen zijn groot. Verreweg de meeste occasions op Marktplaats zijn van voor de laatste grote update in 2009, maar van ná 2003 (het jaar waarin de tweede generatie werd geïntroduceerd). Kritische geluiden zijn er ook en betreffen de bouwkwaliteit, maar dat geldt vooral voor oudere types. Zo is de 1.5 dCi in de eerste jaren een kwetsbare motor gebleken. Daarnaast is het belangrijk de onderhoudshistorie te kennen. Verbruikt de motor olie? Is er sprake van roest? Bij welke kilometerstand moet de distributieriem worden vervangen? Allemaal belangrijke vragen.

Populaire varianten en prijs

De prijs van een tweedehands of nieuwe Scénic varieert sterk op Marktplaats. Voor een nieuwe Renault scenic 1.6 dci 130pk Bose legt u al snel een bedrag van rond de € 38.000 neer. Maar de goedkoopste (en oudste) Scénics neemt u al mee voor nog geen 500 euro. De gemiddelde verkoopprijs van een Renault Scénic occasion op Marktplaats ligt tussen de € 6.000 en € 7.000. Scénics op benzine zijn tweedehands veel populairder dan diesel-varianten. Consumenten verkiezen de 1.6 16V dan boven de 2.0. Automaten zijn dun gezaaid vergeleken met de handgeschakelde variant.

Geen snelheidsduivel

Zoveel verschillende Méganes, zoveel verschillende prestaties, hoewel die vooral betrekking hebben op het verbruik: van snelheid heeft de Scénic het nooit moeten hebben. Een Renault Scénic 1.4 16V Authentique van 2003 haalt met moeite 1 op 14 (Co2-uitstoot 171 g/km); een 1.5dCi van hetzelfde jaar doet volgens de fabriek 1 op 20 (Co2-uitstoot 135 g/km). Anno 2013 haalt een Renault Scénic TCe 115 Energy Authentique op benzine als 135 g/km en een gemiddeld verbruik van 1 op 17 (fabrieksopgave); de voordeligste diesel van dit moment zou 1 op 24,5 moeten halen (Co2-uitstoot 105 g/km).

Hallo!
Welkom bij Marktplaats.

Log hier in, of maak een nieuw account, zodat je:

  • makkelijk berichten kunt versturen én ontvangen
  • eigen advertenties kunt plaatsen
  • advertenties ziet die interessant zijn voor jou!