Het onderhouden van een antieke schoolklok vereist aandacht en zorg. Begin met regelmatig afstoffen, zodat er geen stof ophoopt op het mechanisme of de wijzerplaat. Voor een grondiger onderhoud is het aan te raden om de klok eens in de paar jaar naar een specialist te brengen. Zij kunnen de klok schoonmaken en het mechaniek olie geven, wat essentieel is voor een goede werking. Zorg ook dat je de klok op een stabiele plek hangt, weg van direct zonlicht en vocht.
Oude schoolklokken zijn vaak gemaakt van diverse materialen zoals hout, metaal, en glas. Hout wordt meestal gebruikt voor de behuizing, en je ziet vaak mooie houtsoorten zoals eiken of mahonie. Het mechaniek zelf kan uit messing of staal bestaan, wat bijdraagt aan de duurzaamheid van de klok. Het glas van de wijzerplaat kan zowel enkel als dubbel zijn, en soms zijn ze voorzien van versieringen of gravures.
De waarde van een antieke klok bepalen is een combinatie van factoren zoals de ouderdom, merk, en staat van de klok. Een goede manier om dit te doen is door onderzoek te verrichten naar vergelijkbare klokken en te kijken naar veilingresultaten. Het is ook verstandig om een expert in te schakelen die je kan helpen bij een taxatie. Vergeet niet dat de emotionele waarde ook een belangrijke rol kan spelen, vooral als de klok een geschiedenis heeft binnen je familie.
Kenmerken van een originele oude schoolklok zijn onder andere het gebruik van traditionele materialen en een handgemaakte afwerking. Vaak hebben deze klokken een pendule mechanism dat een karakteristiek 'tikken' produceert. Verder vind je bij originele exemplaren meer details in de versiering, zoals gesneden of gegraveerde elementen. De nummers op de wijzerplaat kunnen ook vintage stijlen vertonen die uniek zijn voor de periode waarin de klok gemaakt is.
In het verleden waren oude schoolklokken vaak te vinden in klaslokalen, gemeenschappelijke ruimtes van scholen en soms zelfs in bibliotheken. Deze klokken dienden niet alleen om de tijd aan te geven, maar speelden ook een belangrijke rol in het organiseren van het schoolleven. Ze markeerden het begin en het einde van lessen en pauzes. Daarnaast werden ze ook vaak gebruikt om leerlingen aan te moedigen op tijd te zijn en verantwoordelijk om te gaan met hun tijd.