Je internetbrowser wordt niet (meer) ondersteund. Marktplaats kan daardoor minder goed werken.
Gebruik een nieuwere versie of een andere browser. Meer informatie?

Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

57 resultaten, met filters
Model:Overige modellen
in Auto's | Citroën

Sorteer op
Advertenties door Admarkt
Advertenties door Google

Informatie

Citroën

Wil je een Citroën occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats.nl vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Citroën modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:

Het Franse automerk Citroën is in 1919 opgericht door de industrieel André Citroën. Citroën was de eerste fabrikant buiten Noord-Amerika die auto's in grote series produceerde, naar het idee van Henry Ford, de man die hij in 1915 in Amerika had bezocht. Met zijn gedreven en inventieve oprichter als motor, kreeg Citroën al snel een reputatie voor innovatieve modellen. Tegenwoordig herinnert het merk daaraan met de slogan Créative Technologie.

Citroën introduceert in 1919 de eerste aan de lopende band geproduceerde auto van Europa. Vijf jaar later is het merk verantwoordelijk voor Europa's eerste auto met een volledig stalen carrosserie. In 1934 vestigde Citroën zijn reputatie voor innovatie voorgoed met de eerste in een grote serie geproduceerde voorwielaangedreven auto, de Traction Avant. Voorwielaandrijving zorgt voor meer binnenruimte (omdat de aandrijfas niet onder de auto door hoeft te lopen), levert een compactere bouwwijze op en weegt minder dan de techniek die nodig is voor achterwielaandrijving. Tegenwoordig hebben daarom bijna alle auto's voorwielaandrijving. Door de snelle en gelijktijdige ontwikkeling van zowel de Traction Avant als de productielijn waarop deze gebouwd moet worden, komt Citroën in financiële problemen. Eind 1934 wordt het bedrijf overgenomen door zijn grootste schuldeiser, Michelin. André Citroën overlijdt in 1935 aan maagkanker.

De Citroën 2CV (de Eend)

Gelukkig stopt Citroën niet met het ontwikkelen van bijzondere auto's. Na de tweede Wereldoorlog introduceert het merk de 2CV, bij ons beter bekend als de Eend. Dit model werd een groot succes omdat de budgetauto de Franse boeren de mogelijkheid bood om van paard en wagen naar auto over te stappen. De Eend bleef tot 1990 in productie. Vanwege zijn aaibare ontwerp is de Eend tegenwoordig een echte cultauto, net als de Volkswagen Kever.

De Citroën DS (de Snoek)

Een ander belangrijk moment in de historie van Citroën was de introductie van de DS (of Snoek)in 1955. In deze auto introduceerde Citroën het hydropneumatische veersysteem dat zo heeft bijgedragen aan de reputatie van comfort waar het merk om bekend staat. Daarnaast was de DS de eerste Europese auto met schijfremmen. Andere kenmerken van de DS waren stuurbekrachtiging en rembekrachtiging. Het hydraulische systeem zou de basis worden van veel Citroëns, waaronder de SM, de GS, de CX, de BX, de XM, de Xantia, de C5 en de C6. Dit type onderstel biedt ongekend comfort, maar is helaas kostbaar.

Overname Maserati

Na een aantal onsuccesvolle samenwerkingen nam Citroën in 1968 het Italiaanse Maserati over, ook al een fabrikant die niet bepaald bekend stond om zijn betrouwbare technologie. De samenwerking resulteerde in 1970 in een prachtige Citroën met een Maserati V6-motor, de Citroën SM. De auto verwierf in ons land bekendheid bij het grote publiek als de auto van Johan Cruijf. De SM was echter kostbaar en werd niet verkocht in de aantallen die Citroën hoopte. De oliecrisis van 1973 deed Citroën de das om en de fabrikant ging een jaar later failliet.

Citroën plus Peugeot: PSA

De Franse regering was bang voor massa-ontslagen en probeerde Peugeot en Citroën bij elkaar te brengen. Dat lukte. Peugeot nam een belang van bijna 40% in de fabrikant en verkocht Maserati aan de Italiaanse sportautobouwer DeTomaso. In 1976 vervolmaakte Peugeot de overname door zijn aandeel te vergroten tot 90%. Vanaf dat moment werd PSA het moederbedrijf van Peugeot SA en Citroën SA.

Kosten besparen

PSA gaf minder aandacht aan Citroëns hang naar innovatieve producten in een poging het merk bij een groter publiek te laten aanspreken. In de jaren tachtig resulteerde dat in het gebruik van Peugeot-motoren in Citroëns en uitwisseling van onderstellen. Dit laatste werd uit het oogpunt van kostenbesparingen in die jaren overigens door steeds meer fabrikanten gedaan. In de decennia die volgden gingen beide merken steeds meer technologie uitwisselen. Het design van Citroëns werd meer eenheidsworst, maar tussendoor wist het merk ook eigenzinnige ontwerpen te blijven ontwikkelen. Voorbeelden daarvan zijn de BX, de XM en recentelijk het nieuwe topmodel, de C6.

De Citroën DS-serie

Met de start van de nieuwe DS-modellen in 2010 probeert Citroën op een andere manier succes te boeken. Inmiddels heeft het de DS3, de DS4, de DS5 en de DS3 Racing geïntroduceerd. Het merk zet deze auto's wat hoger in de markt dan de bestaande modellen. Kopers kunnen eindeloos variëren met onder meer de kleuren van zowel de lak, het dak, de zijspiegels en de wielen waardoor geen enkele moderne Citroën DS hetzelfde is. Dat betekent dat het aanbod Citroën occasions zeer gevarieerd is en dat kopers van een tweedehands Citroën DS meer dan ooit in de smaak van de eerste eigenaar rondrijden.

Tweedehands Citroën

Wil je een nieuwe auto kopen en overweeg je een Citroën, dan ben je bij Marktplaats aan het juiste adres. Op de site staan ruim 5.500 Citroën occasions. Daarnaast is er keuze uit ruim 500 Citroën bestelauto's en bijna 100 Citroën oldtimers. Je oude auto is bovendien geld waard. Voor het succesvol verkopen van je auto kun je op Marktplaats de gemiddelde prijs van jouw auto zien en veel handige tips en trucs bekijken

De herkomst van het Citroën-logo: de double chevron

André Citroën vraagt in 1900 het patent aan voor tandwielen met een gehoekte vertanding. Tandwielen met deze vorm die krachten op elkaar overbrengen zijn steviger en produceren minder geluid. Twee van deze vertandingen boven elkaar vormen sinds jaar en dag het logo van Citroën.

Nederlandse oorsprong

Mensen die op de computer te lui zijn om de ë van Citroën te typen, zitten dichter bij de waarheid dan ze denken, want de oorsprong van de naam van de Franse autofabrikant ligt in ons land. De Nederlandse overgrootvader van André Citroën was een groente- en fruithandelaar met de naam Roelof. Bij de invoering van de burgerlijke stand in 1811 moest hij een naam kiezen. Dat werd Limoenman. Roelofs zoon Barend was een eenvoudige juweliersknecht. Zijn schoonvader vond de naam Limoenman maar niets. Barend was kennelijk de moeilijkste niet en om zijn schoonvader te plezieren heeft hij zijn naam veranderd in het door hem gesuggereerde Citroen. Vijf jaar voordat André in 1878 wordt geboren, verhuist de familie naar Parijs. Daar overlijdt in 1884 André's vader, waarna zijn schoolmeester uiteindelijk de transformatie compleet maakt door puntjes op de e te zetten.

DS Zelfstandig merk

In 2014 kondigt CEO Carlos Tavares aan dat DS Automobiles een zelfstandig merk wordt en daarmee binnen PSA het premium merk zal zijn. De DS 3, DS 4 en DS 5 dragen sinds voorjaar 2016 niet meer het Citroën-logo.