Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Sorteer op

Spelcomputers en Games uit de Jaren 80

Wat je moet weten over Jaren 80

De onderstaande waarden zijn gebaseerd op je zoekopdracht en de ingestelde filters

61,7%

Van alle Jaren 80 advertenties is 61,7% beschikbaar voor verzending.

10,8%

10,8% van alle Jaren 80 advertenties in de categorie Spelcomputers en Games zijn in de afgelopen week aangeboden.

€ 71

De huidige gemiddelde prijs van een Jaren 80 is € 71.

Prijscheck

De duurste Jaren 80 advertentie in de Spelcomputers en Games categorie werd aangeboden voor € 519, terwijl de goedkoopste voor € 4 stond.

Veelgestelde vragen

De onderstaande waarden zijn gebaseerd op je zoekopdracht en de ingestelde filters

Enkele populaire spelcomputers uit de jaren 80 zijn de NES, de Atari 2600 en de Commodore 64. Deze systemen waren revolutionair voor hun tijd en maakten gaming toegankelijk voor een breed publiek. De NES, bijvoorbeeld, bracht een scala aan iconische spellen die de basis legden voor de industrie zoals we die nu kennen. De Atari 2600 was een van de eerste spelcomputers die thuis gaming populair maakte, terwijl de Commodore 64 als computer meer mogelijkheden bood voor programmeren en creativiteit in games.
Klassieke games uit de jaren 80, zoals Pac-Man, Super Mario Bros en Tetris, hebben een enorme invloed gehad op de gamecultuur vandaag. Ze hebben niet alleen de basis gelegd voor toekomstige game-ontwikkelingen, maar ook de manier waarop we spellen consumeren en ervaren veranderd. Veel hedendaagse ontwikkelaars verwijzen naar deze spellen als inspiratie, en elementen zoals retro graphics en gameplay mechanieken zijn weer populair geworden onder gamers van alle leeftijden.
In de jaren 80 waren er verschillende genres die populair waren, waaronder platformers, shooters en puzzelspellen. Platformers, zoals Super Mario Bros, introduceerden spelers aan uitdagende niveaus en heldhaftige avonturen, terwijl shooters zoals Galaga en Space Invaders de basis legden voor het genre voor de komende decennia. Puzzelspellen zoals Tetris hebben bewezen dat gameplay niet alleen op actie hoeft te focussen, maar ook op strategie en probleemoplossing.
De grafische mogelijkheden in de jaren 80 waren in vergelijking met vandaag vrij beperkt, maar dit leidde tot creatieve oplossingen van ontwikkelaars. Beperkingen in kleurenschema's en resolutie maakten dat spellen vaak minimalistisch moesten zijn, maar dat droeg bij aan hun charme. Ontwikkelaars moesten slim zijn met sprite-ontwerpen en pixelart om aantrekkelijke werelden en karakters te creëren, iets wat nog steeds wordt gewaardeerd en nagevolgd in indie-games vandaag de dag.
Enkele beroemde coöperatieve spellen uit de jaren 80 zijn Bubble Bobble en Gauntlet. Bubble Bobble stelde spelers in staat om samen te werken om uitdagende niveaus te voltooien, en het gebruik van power-ups voegde een extra laag strategie toe. Gauntlet stond bekend om zijn dungeon-crawling gameplay en het teamwerk dat nodig was om vijanden te verslaan en schatten te verzamelen, wat het tot een favoriet maakte voor spelers die samen met vrienden wilden genieten van een game-ervaring.