Mercedes GLA
De Duitse autofabrikant Mercedes-Benz lanceert in 2013 zijn vijfde en kleinste SUV: de GLA. Hij deelt zijn wielbasis en wat uiterlijke kenmerken met de A-klasse. De zitpositie is hoger, maar nog steeds vrij laag voor een midi-SUV en dat is voor sommigen een reden om hem als crossover te bestempelen. Hij is echter een stuk groter en zwaarder en voelt daardoor toch wel weer als SUV aan. De GLA wordt vooral geprezen om zijn looks en soepele weggedrag. Deze auto is uitermate geschikt voor wie op zoek is naar een ruime, gebruiksvriendelijk auto waarmee je, dankzij zijn stoere voorkomen, indruk maakt. Zijn twee grootste concurrenten zijn de BMW X1 en de Audi Q3, die ruimer zijn dan de GLA maar niet aan zijn charme kunnen tippen.
Veiligheid
De GLA haalt een mooie vijfsterrenscore op de botsproeven van Euro NCAP (European New Car Assessment Programme). Met zowel de veiligheid van inzittenden als voetgangers blijkt het wel goed te zitten. Basissystemen als stabiliteitscontrole (ESP) en voldoende airbags heeft de basis-GLA altijd gehad; geavanceerdere systemen als botspreventie, een dodehoekmonitor en rijstrookassistentie kwamen bij de hogere uitvoeringsniveaus. Met de aanzienlijke update van de GLA in 2019 worden de volgende veiligheidsfuncties standaard:
- Actieve remassistent voor een autonome remreactie in kritieke situaties
- Head-up display die belangrijke informatie op de voorruit projecteert
Met veiligheidspakketten zoals het parkeerpakket met 360°- en achteruitrijcamera en een rijassistentiepakket ter ondersteuning van de bestuurder, kan de veiligheid naar voorkeur worden uitgebreid.
Kenmerken
De GLA kent drie uitvoeringen: Style, Urban en AMG Line. Die zijn aan te vullen met de optiepakketten Ambition, Prestige, Night en Exclusive. Na een minimale facelift in 2017 worden die vervangen door de Business Solution, Business Solution AMG en een Activity Edition. In 2019 worden we voorgesteld aan een gloednieuwe GLA, met meer ruimte, moderne infotainmentsystemen en allerlei nieuwe rijhulpjes. De GLA-klasse heeft de volgende kenmerken:
- Drie benzinemotoren (180, 200 en 250), drie dieselmotoren (180d, 200d en 220d) en een AMG-turbomotor
- Voorwielaandrijving; 4MATIC-vierwielaandrijving beschikbaar voor de GLA 250, 200d en 220d
- Standaard zesversnellingsbak en een zeventrapsautomaat als optie voor de 180(d) en 200(d); standaard automaat op de GLA250, 220d en de GLA 200 4MATIC
- Standaard Comfort-onderstel; optioneel Offroad-onderstel of verlaagd onderstel
De Mercedes GLA 180(d)-instapmotoren worden in 2019 vervangen door de Mercedes GLA 200(d). Opnieuw staat de extreme Mercedes GLA AMG met zijn 360 pk-turbomotor bovenaan qua snelheid.
Comfort
De GLA is vooral thuis op de weg en rijdt erg comfortabel. Ben je toch van plan er onontgonnen gebieden mee te doorkruisen? Kies dan voor het Offroad-onderstel en 4MATIC-vierwielaandrijving, die de terreinwagen in hem naar boven halen. De gebruiksvriendelijkheid van deze auto uit zich onder meer in:
- Een riante bagageruimte van ten minste 420 liter en talloze handige opbergvakjes
- Elektrisch verstelbare stoelen en verstelbare zitdiepte van de bestuurdersstoel
- Infotainmentsysteem te bedienen met druk/draaiknop
Een minpuntje dat soms wordt genoemd is het beperkte zicht achterin, door de lage daklijn en kleine ramen. Wel veel ruimte en een SUV-gevoel dus, maar niet echt een ruimtelijk gevoel. Overigens zijn de Isofix-aansluitpunten voor kinderzitjes erg makkelijk te lokaliseren en is er genoeg ruimte achterin voor twee niet al te lange volwassenen.