Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Model

Variant

Type advertentie

Leasevorm
Prijs
Bouwjaar
Kilometerstand
Brandstof
Type hybride
Actieradius (min.)

Carrosserie

Cabriolet
Coupé(10)
Hatchback
MPV
Sedan
Stationwagon
SUV of Terreinwagen
Overige carrosserieën
Bekleding
Interieur
Aantal deuren
Aantal stoelen
Accu-capaciteit
Accu-laadtijd (max.)
Accu-snellaadtijd (max.)
Vermogen
Motorinhoud
Aantal cilinders
Trekgewicht (geremd) (min.)
Trekgewicht (ongeremd) (min.)
Leeggewicht (max.)
Verbruik
Energielabel
Emissieklasse
Wegenbelasting (max.)
Garantie
NAP Nationale Auto Pas
Zekerheden
Moet nu weg
BTW verrekenbaar

Aangeboden sinds

Sorteer op

Porsche Model 928 Te Koop

Informatie

Porsche 928

Wil je een Porsche occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Porsche modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:

De Porsche 928 is een sportauto die het Duitse Porsche van 1977 tot 1995 heeft geproduceerd. Het model is uitsluitend leverbaar geweest met V8 benzinemotoren en achterwielaandrijving. De 928 concurreerde met auto's als de BMW 6-serie (en diens opvolger de BMW 8-serie) en de Mercedes SL.

Auto van het Jaar 1978

Porsche had de 928 voorbestemd als nieuw topmodel van het merk. De auto moest in de 80-er jaren de Porsche 911 aflossen. Daarvan wilden 911-kopers echter niets weten, daarom bleven beide modellen naast elkaar bestaan en is de 911 nog steeds onder ons. In tegenstelling tot die oer-Porsche, die meer een sportauto is, is de 928 een GT. Dat staat voor het Italiaanse Gran Turismo en betekent letterlijk grote reiswagen. Een GT is meer een auto om weliswaar sportief, maar ook comfortabel snel lange afstanden mee te overbruggen. Een sportauto leent zich beter voor een bochtig parcours en is dan ook, meer dan een GT, geschikt voor op het circuit. Dat de klanten geen afscheid van de 911 wilden nemen, betekende echter allerminst dat de 928 geen goede auto was. Integendeel; het model won in 1978 de prestigieuze verkiezing Auto van het Jaar. Tot op de dag van vandaag is het de enige sportauto/GT die deze eer ten deel is gevallen.

Transaxle

De ontwikkeling van de Porsche 928 betekende een radicale breuk met de Porsche 911. Die laatste had de motor achterin, maar bij de Porsche 928 kwam de V8 voorin te hangen. Ten behoeve van de gewichtsverdeling en dus het weggedrag werd de versnellingsbak samen met het differentieel in de achteras geplaatst. Deze configuratie heet een transaxle (van het Engelse transmission – versnellingsbak – en axle – as). Ook de Porsches 924, 944 en 968 hadden een transaxle. Andere transaxle-modellen uit die tijd zijn de Alfa Alfetta en de Alfa 75.

Klapkoplampen

Net zoals de vormgeving van de andere transaxle-modellen, kenmerkt het ontwerp van de Porsche 928 zich door een lange neus met klapkoplampen en een grote, schuin aflopende achterruit die met de kofferklep omhoog scharniert. Hierdoor biedt de 928 makkelijk plaats aan boodschappen of bijvoorbeeld een set golftassen. Andere kenmerken zijn de in het ontwerp geïntegreerde bumpers en de ronde kont.

Facelift: 928 S4

Vanwege het formaat en de uitrusting van de 928 heeft Porsche voor de carrosserie aluminium toegepast om gewicht te besparen. Zowel de portieren en de wielkasten als de motorkap zijn van het lichte metaal gemaakt. Gedurende de looptijd van de 928 heeft de inhoud van de V8 gevarieerd tussen 4,5-liter (240 pk) en 5,4-liter (350 pk). Kopers konden kiezen uit een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een drietraps automaat van Mercedes. In 1987 verscheen de Porsche 928 facelift, de 928 S4. Dit was vooral aan de achterkant zichtbaar door grotere achterlichten en een forsere spoiler. De serie werd vanaf 1992 afgesloten met de Porsche 928 GTS die was voorzien van de eerder genoemde krachtigste versie van de V8.

Tweedehands Porsche 928

Wie een tweedehands Porsche 928 zoekt, doet er verstandig aan zich van tevoren goed te laten informeren. Het model steekt uitstekend in elkaar en is degelijk, maar vergt kostbaar onderhoud. Vooral delen van de techniek lopen vanwege hun zeldzaamheid in de papieren. Goede Porsche 928 occasions zijn nooit goedkoop geweest, maar de laatste jaren wint het model steeds meer aan populariteit, wat zich uit in stijgende prijzen.

Veelgestelde vragen

De onderstaande waarden zijn gebaseerd op je zoekopdracht en de ingestelde filters

De Porsche 928 is uniek omdat het een van de weinige sportwagens is die is ontworpen als een GT (Grand Tourer). Dit maakt het een ideale combinatie van sportieve prestaties en comfort voor lange ritten. De styling van de 928 is ook anders dan andere modellen, met een slanker en soms futuristisch ontwerp dat de tand des tijds doorstaat.
De Porsche 928 staat bekend om zijn krachtige V8-motor en het vermogen om in minder dan 6 seconden van 0 naar 100 km/h te accelereren. Met een topsnelheid van rond de 250 km/h biedt deze auto indrukwekkende prestaties die leuk zijn om te rijden, vooral op bochtige wegen.
Het interieur van de Porsche 928 is ontworpen met luxe en comfort in gedachten. Je vindt er hoogwaardige materialen, zoals leer en echt hout afwerkingen. De lay-out is eenvoudig en gericht op de bestuurder, met duidelijke instrumenten en voldoende ruimte voor zowel de bestuurder als passagiers, wat het ideaal maakt voor lange ritten.
Bekende kenmerken van de Porsche 928 zijn de iconische lijnen en het lage profiel, gecombineerd met de krachtige motor en achterwielaandrijving. De auto heeft een unieke mix van sportiviteit en elegantie, en de exclusieve uiterlijk maakt het makkelijk om te herkennen. Ook zijn er verschillende uitvoeringen, zoals de S en GTS, met verschillende motoren en specificaties.
Ja, de Porsche 928 is geschikt voor dagelijks gebruik, mits je de auto goed onderhoudt. Dankzij het ruime interieur en de comfortabele rit kunnen lange ritten aangenaam zijn. Het is echter belangrijk te beseffen dat het een sportwagen is, dus als je vaak in de stad rijdt, kan het minder praktisch zijn dan een gewone auto.