Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Sorteer op

Volvo S40 Aanbod - Tweedehands en nieuw te koop

Informatie

Volvo S40

Wil je een Volvo occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Volvo modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:

Sportieve middenklasser voor mensen zonder kinderen

De Volvo S40 is een vierdeurs sedan van Volvo uit de middenklasse (D-segment). Hij werd geproduceerd van 1995 tot 2012. Bij de dealer staat inmiddels een opvolger: de nieuwe V40 (niet te verwarren met de stationwagen van de S40, die ook V40 heette). De S40 werd door de jaren heen geleverd met tal van (vier- en vijfcilinder) motoren, zowel in benzine als diesel. Met z'n beperkte ruimte, zowel op de achterbank als onder de achterklep, is de S40 nooit populair geworden onder (jonge) gezinnen. De rijeigenschappen zijn vooral bij de tweede generatie (vanaf 2004) goed te noemen, en ook op veiligheid scoort de S40 Mk II goed. S40's van de eerste generatie steken vooral qua afwerking schril af tegen de veel completere grote broer S70.

De concurrentie komt uit Duitsland

De tweede generatie S40, die in 2007 nog een flinke facelift kreeg, werd door Volvo veel luxer in de markt gezet dan de oorspronkelijke S40. Logisch ook, het was nog vóór de crisis en de autowereld zag er nog heel anders uit. Concurrentie kwam vanaf dat moment vooral uit Duitsland in de vorm van Audi's A4, de BMW 3-serie en de Skoda Octavia. Ook de Saab 9-3 viste in dezelfde vijver.

Vanaf 2004 werd alles anders

De Volvo S40 werd midden jaren negentig in de markt gezet om een breder publiek aan te spreken. Voorbij waren de tijden dat de Volvo nog vooral een hoekige tank was; veilig maar met slechte rijeigenschappen. Met de ronde lijnen van de S40 en een compleet nieuw motorengamma sloeg Volvo een hele andere weg in. Leuk detail: oorspronkelijk zou de S40 S4 gaan heten, maar daar stak Audi een stokje voor, het Duitse merk had S1-9 al gepatenteerd voor haar sportieve modellen. Was de eerste generatie van de S40 nog gebaseerd op het onderstel van de Mitsubishi Carisma, vanaf 2004 stond de S40 op het platform van de Ford C1. In de loop der jaren werden steeds meer motoren toegevoegd, waaronder een T5 vijfcilinder die met 220 pk in staat was tot een sprint van 1-100 km/h in 7 seconden en de D5, de populaire vijfcilinder diesel waarmee veel V70's zijn uitgerust. Bij de introductie van de tweede generatie werden ook de uitvoeringen Kinetic, Momentum en Summum geïntroduceerd.

Betaalbaar Volvo rijden

Wat betreft de reputatie van de S40 is er een groot verschil tussen de eerste en de tweede generatie van het model. De eerste S40 was een betaalbare Volvo voor iedereen; het waren degelijke auto's maar in alles duidelijk een stap minder dan de grotere 850 sedan (later V70 sedan). Betrouwbaar waren ze wel. De tweede generatie S40 staat bekend als een soepele en veilige Volvo met goede rijeigenschappen, bedoeld voor mensen die een S70 of S80 te groot en te onzuinig vinden.

Handgeschakelde 1.8i

Van de S40's die op Marktplaats te koop worden aangeboden, is het grootste deel van vóór bouwjaar 2004 - van de eerste generatie dus. Dat is logisch: de Volvo S40 deed het in de jaren negentig veel beter dan in de laatste jaren van zijn bestaan. De benzinemodellen zijn favoriet; bijna tweederde van de aangeboden auto's is uitgerust met de soepele 1.8 of de nog sterkere 2.0 viercilinder in lijn. Gebruikte S40's met automaat zijn dun gezaaid op internet, dat komt doordat de automaat heel lang alleen beschikbaar was in de duurdere en onzuinige vijfcilinder-uitvoeringen (2.4, T5 en D5). Zilvergrijs en zwart zijn de populairste kleuren.

Oppassen met een 1.6D

Op zoek naar een S40? Het aanbod is nog altijd ruim, maar de meeste occasions op Marktplaats zijn van voor het bouwjaar 2004. Goed opletten dus of u voor de voordeligere eerste generatie wilt gaan (die qua verbruik en uitstoot overigens slecht presteert), of toch liever doorspaart voor een nieuwer model. Kilometerstand is een ander aandachtspunt: sommige S40's zijn zakelijk gereden; anderen zijn juist jaren in het bezit geweest van de spreekwoordelijke oude dame. De 1.6D die in 2004 werd geïntroduceerd, blijkt kwetsbaar op hoge kilometerstanden, dit is de PSA HDI motor die ook kan worden gevonden in Peugeots, Mini's en Fords. Ook belangrijk: wat is de onderhoudshistorie van de auto? Is de distributieriem al vervangen? Hoe zit het met zaken als roest en olieverbruik?

Grote prijsverschillen

De prijs van een tweedehands of zo goed als nieuwe Volvo S40 ligt op Marktplaats doorgaans tussen de € 400 en circa € 19.000. De gemiddelde verkoopprijs van de eerste generatie S40 ligt tussen de 1.200 en 2.000 euro. Die van de 2e generatie is met een gemiddelde prijs van € 7.000 tot € 9.000 aanzienlijk duurder. De vraagprijs is uiteraard ook afhankelijk van hoe de auto is uitgerust: een R-design met veel opties doet al gauw een paar duizend euro meer dan een kale uitvoering.

A-label voor DRIVe

De S40 werd door de jaren heen in heel veel varianten geleverd. Een T5 Summum is met z'n 230 pk goed voor een sprint van 0-100 km/h in 6,8 seconden (top 240 km/h). Een 1.6 van bouwjaar 2006 doet daar dubbel zo lang over. Voor een zuinige S40 bent u aangewezen op de latere bouwjaren: de D2 en 1.6D DRIVe kregen A en B-labels mee.