Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Variant

Type advertentie

Leasevorm
Prijs
Bouwjaar
Kilometerstand
Type hybride
Actieradius (min.)
Aantal deuren
Aantal stoelen
Accu-capaciteit
Accu-laadtijd (max.)
Accu-snellaadtijd (max.)
Vermogen
Motorinhoud
Aantal cilinders
Trekgewicht (geremd) (min.)
Trekgewicht (ongeremd) (min.)
Leeggewicht (max.)
Wegenbelasting (max.)
Sorteer op

Volkswagen Polo en Polo Cross

Informatie

Volkswagen Polo

Wil je een Volkswagen occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Volkswagen modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:

Koning compact

Net als grote broer de Golf, is de Polo mateloos populair in Nederland. Qua verkoopaantallen in Nederland moet deze stadsauto+ alleen de über-VW voor zich dulden. De Polo is een hatchback uit het B-segment (de compacte klasse), die verschijnt in vele uitvoeringen: van een 70 pk sterke 1.2 TDI tot de GTI met 180 pk. De 3- of 5-deurs voorwielaangedreven kleine Duitser was de eerste Volkswagen met het BlueMotion Technology-label. De keuze voor een Polo wordt dan ook vaak gedreven door de wens om zuinig te rijden. Bij de autodealer staat de 5e generatie in de showroom.

Steeds meer alternatieven

De toenemende vraag naar lichte en zuinige auto's maakt dat het steeds drukker wordt in de B-klasse. Ook zorgt de nadruk op zuinigheid ervoor dat kopers zich in dit segment minder laten leiden door merkbeleving. Uitrusting, ruimte en prestaties zijn dus bepalend voor het succes. De Polo concurreert op dit gebied vooral met de Citroën C3, de Ford Fiesta, de Nissan Micra, de Opel Corsa, de Peugeot 207, de Renault Clio en de Toyota Yaris.

Groot geworden door klein te zijn

Voor de introductie naar de Polo moeten we terug naar 1975. De eerste generatie Polo werd door Volkswagen gebaseerd op de Audi 50. De tweede generatie werd in 1981 geïntroduceerd, maar de basis voor de huidige Polo werd gelegd met de Polo III (1994). Deze compleet nieuw ontworpen Polo werd voor het eerst ook als 5-deurs hatchback aangeboden. De geheel vernieuwde vierde generatie (2002-2009) vormde ook de basis voor de Audi A2, de Skoda Fabia en de Seat Ibiza (allen onderdeel van de Volkswagen Groep). Hoewel de omvang van de Polo door de jaren heen wel toenam, weegt de huidige 5de generatie toch 7,5% minder dan z'n voorganger. De focus op zuinige prestaties, onderstreept door de introductie van BlueMotion Technology, is daarmee een feit.

Langzaam steeds minder saai

De VW Polo is een compacte auto met een eenvoudige uitstraling. Vooral exemplaren van de oudere generatie doen in het huidige straatbeeld bescheiden, maar ook wat saai aan. De Polo heeft ook de reputatie een zuinige auto te zijn. Nu de concurrentie in het B-segment al een aantal jaar toeneemt, probeert Volkswagen de Polo spannender te maken - en met succes. De huidige generatie Polo (vanaf 2009) wordt gekenmerkt door een meer gedurfde vormgeving met strakke lijnen. De in 1999 geïntroduceerde Polo GTI krijgt bovendien iedere generatie een sportievere opvolger.

Tweedehands Polo's drinken benzine

Bijna alle op Marktplaats aangeboden (nieuwe en gebruikte) VW's Polo zijn handgeschakeld, slechts een fractie is automaat. Het overgrote deel wordt aangedreven door een benzinemotor. De jonge en oudere occasions zijn ook in bijna alle gevallen een hatchback met 3 of 5 deuren. Dat de 5-deurs nog wat populairder is dan de 3-deurs wekt de suggestie dat veel eigenaren hun Polo als eerste en enige auto zien. Gewilde kleuren zijn zwart, grijs en blauw. De Polo TDI is veel populairder dan de minder krachtige SDI. Acht tot tien procent van alle aangeboden Polo's is voorzien van de zuinige BlueMotion Technologie. De populairste dieselmodellen zijn de 1.4 en 1.6 TDI. En ook als het op benzinemodellen aankomt zijn de 1.4 en 1.6 duidelijk favoriet.

Weinig kinderziektes

Technisch en bouwtechnisch is de Polo een uitstekende keuze; de Polo wordt al tientallen jaren verbeterd, waardoor van kinderziektes bijna geen sprake meer is. Onderhoud is nooit een probleem, want de meeste garagebedrijven en dealers hebben ervaring met Volkswagen. Ook is er veel handel in gebruikte onderdelen. Nadelen zijn er ook: wie gaat voor zuinigheid uit het B-segment, levert vaak in op ruimte en uitrusting. En over uitrusting gesproken: de Polo heeft standaard weinig opties. Het is dus even zoeken naar een occasion met alle toeters en bellen.

Grote prijsverschillen

De prijs van een tweedehands of nieuwe Polo varieert sterk op Marktplaats. Wilt u een auto kopen of verkopen? Voor een jonge Polo GTI vraagt een dealer al snel een bedrag boven de € 25.000. Maar bent u bijvoorbeeld op zoek naar een goedkope eerste auto, dan bent u voor honderd euro al een Polo rijker. De gemiddelde verkoopprijs van een VW Polo op Marktplaats ligt tussen de € 2.500 en € 4.500.

Afschrijving en waardering

Er is altijd relatief veel vraag naar de Polo, dat is ook logisch bij zo'n populaire auto. De auto is degelijk en opgebouwd uit kwalitatief hoogwaardige onderdelen met een lange levensduur. Met name de dieselmotoren kunnen heel lang mee gaan. 400.000 is voor de SDI-dieselmotor heel gewoon. De turbodiesel (TDI) is iets kwetsbaarder door de aanwezigheid van de turbo. Maar er is ook veel aanbod, in zowel benzine- als dieselvarianten en dat drukt de prijs enigszins.

Polo GTI: 0 tot 100 in 7 seconden

Zoveel verschillende Polo's, zoveel verschillende prestaties. Van de 1.2 TSI Easyline, die met zijn 60 pk goed is voor 0 tot 100 in 16,1 seconden, tot de 180 pk sterke 1.4 TSI GTI (0 tot 100 in 6,9 seconden). Gek genoeg ligt het brandstofverbruik voor deze twee uitersten dan weer niet zo ver uiteen: 1 op 18,2 voor de Polo 1.2 TSI en 1 op 16,9 voor de Polo TSI GTI (volgens de fabrieksopgaven). Veel zuiniger is de Polo 1.2 TSI 90pk BMT Trendline (BlueMotion), met een gemiddeld verbruik van 1 op 20,4. De 75 pk sterke Polo 1.2 TDI BlueMotion Trendline doet daar nog een schepje bovenop: 1 op 30,4 bij gemiddeld verbruik.

Veelgestelde vragen

De onderstaande waarden zijn gebaseerd op je zoekopdracht en de ingestelde filters

De Volkswagen Polo staat bekend om zijn compacte formaat en praktische opbergruimte. Hij heeft een strak en modern design, ruime interieurs en is vaak uitgerust met moderne technologie, zoals een touchscreen en smartphone-integratie.
De Volkswagen Polo is ontworpen met efficiëntie in gedachten. Hij biedt verschillende motoropties die bijdragen aan een laag brandstofverbruik, waardoor je minder vaak hoeft te tanken, wat handig is voor dagelijks gebruik.
Ja, de Volkswagen Polo is heel geschikt voor stadsverkeer. Door zijn compacte afmetingen kun je gemakkelijk door smalle straten navigeren, en het parkeren in kleine ruimtes wordt een stuk eenvoudiger.
De Volkswagen Polo is uitgerust met meerdere veiligheidsvoorzieningen, zoals airbags, een stabiliteitscontrole en geavanceerde remtechnologie. Dit maakt de auto veilig voor zowel de bestuurder als de passagiers.
Je kunt de Volkswagen Polo personaliseren met verschillende accessoires en opties, zoals speciale velgen, sportstoelen of een uniek interieur. Dit geeft je de kans om de auto aan te passen aan jouw persoonlijke smaak.