Volkswagen
Wil je een Volkswagen occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Volkswagen modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:
- Marktleider in Nederland
- Breed scala aan modellen: van stadsauto en hatchback tot MPV, SUV en cabrio
- De Golf is in Nederland de best verkopende VW, gevolgd door Polo en Passat
- Degelijke bouwkwaliteit
- Er zijn goedkopere alternatieven
- Volkswagen gaat zich richten op de goedkopere, kleine auto's als de VW UP!
- De populairste modellen van VW zijn: VW Golf, VW Passat, VW Touran, VW Polo
- De belangrijkste concurrenten voor: VW zijn Seat , Skoda , Audi , BMW , Volvo
- VW verkoopt o.a. station wagons, coupé, sedan, hatchback, SUV, MPV en de convertible
Duitse alleskunner en marktleider
Het in Nederland zeer populaire automerk Volkswagen kenmerkt zich door een breed assortiment aan modellen: van hatchback (Golf, Polo, up!), sedan (Passat, Jetta) tot coupé (Scirocco) en van station wagon (Passat) tot MPV (Sharan, Touran) en hybride (Golf, Jetta, Touareg). Het aantal auto's dat Volkswagen jaarlijks in Nederland verkoopt, ligt al twee jaar op rij boven de 60.000. Daarmee is het Duitse merk in ons land de onbetwiste marktleider. Geroemd om de degelijke en bescheiden uitstraling, mag Volkswagen met recht de koning van de middenklassers worden genoemd. Maar het automerk heeft ook auto's uit het hogere segment binnen de gelederen, zoals de Phaeton en de Touareg (SUV). De meeste Nederlandse Volkswagen rijden op benzine, maar diesel-modellen zijn sterk in opkomst. Dat heeft onder meer te maken met schonere en goedkopere dieselmotoren en de steeds hogere prijs van benzine. Omdat VW zo'n breed assortiment aan modellen levert, concurreert het merk met autoproducenten uit de hele wereld. Op de Nederlandse markt komt de concurrentie vooral van Renault, Peugeot, Ford en Toyota.
Toen iedere Volkswagen nog een Kever was
Hoe groeide Volkswagen uit tot het toonbeeld van Duitse degelijkheid? De historie van Volkswagen begon met de introductie van de legendarische VW Kever, één van de bekendste auto's ter wereld. De oer-Volkswagen werd ontworpen door Ferdinand Porsche: wat meteen verklaart waarom in de eerste generatie Porsche 911 veel Kever-elementen zijn terug te vinden. Tussen 1938 en 2003 rolden ruim 21 miljoen exemplaren van de lopende band. Toch is de Kever daarmee niet de meest verkochte Volkswagen aller tijden. Die eer is voor de Golf, waarvan inmiddels alweer de zevende generatie bij de autodealer staat.
Heer en meester in het middenklasse-segment
Hoewel de Golf door de jaren heen de best verkochte VW in Nederland is (ruim 500.000 sinds 1983), is de Polo al een paar jaar populairder. Ook het relatief nieuwe model up! komt sterk op. De up! kan worden getypeerd als 'volwassen kleintje': een stadsauto die nog kleiner is dan de Polo, maar wel van alle gemakken voorzien. Op Marktplaats wint de Golf het nog wél ruim in populariteit. Van de Golf en de Polo vindt u op Marktplaats duizenden occasions en daar komen er dagelijks vele tientallen bij. De (New) Beetle, ooit het onbetwiste middelpunt van de productie in Wolfsburg, is het designkindje. Behalve in vormgeving is van het oude Kever-dna weinig meer over: de Beetle is in vele opzichten gebaseerd op de Golf.
Gezinsauto
Ook de grotere Passat is populair als occasion. Dat de Passat een echte gezinsauto is, blijkt wel uit het grote aantal aangeboden stationwagons: de Passat Variant wordt meer verkocht dan de sedan. Over gezinsauto's gesproken: in het MPV-segment is de Touran publiekslieveling. De grotere en duurdere Sharan is op Marktplaats veel minder te vinden. In die prijsklasse lijken consumenten eerder te kiezen voor bijvoorbeeld een Renault Espace.
Nederlands favoriete busje
Wie wel eens op de snelweg rijdt, zal het niet ontgaan: het favoriete busje van aannemers tot de politie en de ANWB-Wegenwacht is een VW. Met de Volkswagen Transporter levert het Duitse merk de marktleider in het segment bedrijfsauto. Op Marktplaats zijn de 1.9 en 2.5 turbodiesel even gewild. Concurrenten als de Opel Vivaro en de iets grotere Mercedes-Benz Vito zijn er nog niet in geslaagd de hegemonie van de Transporter in Nederland te doorbreken
Volkswagen is een Skoda is een Seat
Als u erover nadenkt een nieuwe of tweedehands Volkswagen te kopen, dan heeft u waarschijnlijk iets met Duitse degelijkheid. Toch zijn er binnen hetzelfde segment goedkopere alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan Skoda en Seat. Deze merken zijn voor een groot deel gebaseerd op Volkswagen-onderdelen. Nagenoeg dezelfde kwaliteit dus, maar vaak aanzienlijk goedkoper. De overige concurrentie komt hoofdzakelijk uit Frankrijk. Met name Renault en Peugeot (en in mindere mate Citroën) leveren in alle segmenten sterk concurrerende modellen. Het verschil tussen de Duitsers en de Fransen zit hoofdzakelijk in de afwerking: die is bij Volkswagen beter. Aan de andere kant zijn de Franse merken vaak weer wat vooruitstrevender en speelser ontworpen. Hoewel het niet meer zoveel scheelt als vroeger, zijn de Franse merken nog altijd goedkoper. Mocht u het afwerkingsniveau van een Volkswagen nog te mager vinden, dan is een Audi of BMW misschien iets voor u.
Opwaarderen is duur
Als u een nieuwe of gebruikte Volkswagen wilt kopen, zorg er dan voor dat u zich voorafgaand aan de koop goed laat informeren. Waar wilt u de auto voor gebruiken? Hoeveel kilometers gaat u ermee rijden? Omdat het aanbod van nieuwe VW's erg groot is, kunt u gemakkelijk het overzicht verliezen. Volkswagens worden standaard met weinig luxe opties geleverd; opwaarderen is relatief duur. Een jonge occasion met veel opties (denk aan lederen bekleding, navigatie, lichtmetalen velgen, of een schuifdak) kan een verstandige keuze zijn. Onderhoud is nooit een probleem: veel dealers en garagebedrijven hebben Volkswagens in onderhoud (of zijn zelfs Volkswagen-specialist) en onderdelen zijn makkelijk te krijgen, soms ook tweedehands.