Jaguar XK
Wil je een Jaguar occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Jaguar modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:
De Jaguar XK is een achterwielaangedreven sportauto van het Britse Jaguar. Er is een klassieke Jaguar XK (1949-1961) en een hedendaagse variant (1996-2014). Voor die laatste is vooralsnog geen opvolger aangekondigd. Beide zijn geleverd als coupé en als roadster (sportieve cabriolet). De moderne XK is de opvolger van de Jaguar XJS. Concurrenten van de Engelse sportauto zijn onder meer de BMW 6-serie, de Audi R8 en de Mercedes SL.
De klassieke Jaguar XK
De eerste versie van de klassieke XK was in 1949 de Jaguar XK 120. Hierbij stond '120' voor de topsnelheid in mijlen per uur. Allereerst verscheen het model als zogenaamde OTS, open two seater (de cabriolet), twee jaar later kwam de coupé op de markt met de toevoeging FHC (fixed head coupe). In 1954 introduceerde Jaguar zijn opvolger, de XK 140. Het merk sloot van 1957 tot 1961 de serie af met de XK 150. Alle drie modellen werden aangedreven door een zescilinder lijnmotor. De laatste klassieke XK werdin 1961 opgevolgd door de legendarische Jaguar E-Type die tot 1974 in productie bleef en op zijn beurt werd opgevolgd door de al genoemde XJS.
Zelfde bodemplaat als de Aston Martin DB7
De eerste generatie Jaguar XK (1996-2006) is ontwikkeld op een aangepaste bodemplaat van de XJS die ook voor de Aston Martin DB7 is gebruikt. Hij is uitsluitend geleverd met V8 motoren met vermogens vanaf 284 pk. De topversie, de Jaguar XKR, was bovendien voorzien van een compressor die het vermogen opstuwde tot 363 pk (voor de 4,0-liter variant) en 396 pk (voor de 4,2-liter variant). Die laatste kwam beschikbaar vanaf de facelift in 2002. Tot de facelift waren alle versies voorzien van een zestraps automaat, daarna kreeg deze zes versnellingen.
Carrosserie van aluminium
Bijzonder aan de tweede Jaguar XK is de aluminium carrosserie. Ook hier uitsluitend V8-motoren, deze keer in inhoud variërend van 3,5- (258 pk) tot 4,2-liter. Het topmodel was opnieuw de XKR, maar deze kreeg nog een - in een gelimiteerde oplage van 200 exemplaren uitgebrachte - bovenbaas, de XKR-S. Bij die laatste liep het vermogen in de versie van na de facelift (2009) op tot maar liefst 550 pk. Jaguar koppelde alle uitvoeringen aan een zestraps automaat.
Tweedehands Jaguar XK
Zoekt u een exclusieve sportauto, overweeg de Jaguar XK dan eens. Het model is ontwikkeld onder Ford dat het Engelse merk in 1990 inlijfde. Daarom is een XK stukken betrouwbaarder dan zijn voorganger, de XJS. Een tweedehands Jaguar XK is bovendien een gedistingeerde en exclusieve verschijning. Op Marktplaats staan een kleine 100 Jaguar XK occasions te koop. Prijzen starten vanaf 5.000 euro.