Range Rover
De bewogen geschiedenis van de Range Rover begon toen hij in 1970 voor het eerst aan het publiek werd getoond. Als driedeurs luxe SUV met permanente vierwielaandrijving viel hij direct in de smaak. 11 jaar later werd de Range Rover Classic ook als vijfdeurs op de markt gebracht. Na een tweede en derde generatie, waarin het wereldberoemde model constant evolueerde, werd in 2012 de vierde generatie geboren. Als je op zoek bent naar terreinwaardige capaciteiten, extreme luxe en een klassieke uitstraling is de Range Rover-occasion een goede optie. Er hangt een prijskaartje aan, maar daar krijg je wel een wagen zonder houdbaarheidsdatum voor terug. Bovendien bespaar je flink op wegenbelasting als je hem op grijs kenteken koopt, wat hem ook best aantrekkelijk maakt voor ondernemers. Inmiddels zijn talloze concurrenten het door Range Rover ontgonnen segment van luxe SUV’s binnengereden. Vaak vergeleken alternatieven zijn de BMW X5 en de Audi Q7.
Veiligheid
In 2012 kwam de Range Rover met vijf sterren uit de crashtest van Euro NCAP (European New Car Assessment Programme); in 2002 waren dat er nog vier. De inzittendenbescherming is uitstekend en elke generatie heeft nieuwe, verbeterde veiligheidssystemen zoals rijstrookassistentie, parkeerhulpen en camera’s. Zelfs voetgangersairbags behoren bij sommige modellen al tot de standaarduitrusting. De volgende veiligheidsfuncties behoren standaard tot de uitrusting van de nieuwe generaties:
- Snelheidsassistentie en gordelverklikker
- Voorairbags en zijairbags die hoofd en borstgebied beschermen
- Elektronische stabiliteitscontrole (ESC), voor een betere controle bij plotselinge manoeuvres
Verder kunnen daar aanvullende pakketten met onder andere dodehoekdetectie en adaptieve cruise control aan toegevoegd worden.
Kenmerken
De Range Rover-familie is flink uitgebreid met onder andere de Evoque cross-coupé en cabriolet (ja, echt!), de ultraluxe SVAutobiography en de Velar. In 2004 introduceerde Land Rover ook een sportieve SUV: de Range Rover Sport. Enkele kenmerken van een Range Rover-occasion zijn:
- Een variëteit aan diesel- en benzinemotoren; sinds 2013 zijn de Range Rover en de Range Rover Sport ook als hybride verkrijgbaar
- Permanent 4x4-systeem voor optimale prestaties op en naast de weg; alleen bij het basismodel van de Evoque kan voor voorwielaandrijving worden gekozen
- Voornamelijk automatische transmissies, af en toe handgeschakeld
De Range Rover is nu ook verkrijgbaar met een verlengde wielbasis, waardoor zelfs lange volwassenen ongekend veel beenruimte hebben achterin. Daarmee kun je hem ook als alternatief voor een Mercedes S-klasse of Bentley overwegen.
Comfort
De luxe terreinwagen heeft een comfortabele rijdynamiek op verharde wegen, en ook in het terrein staat hij zijn mannetje. Zelfs voor een 60 cm diepe rivier draait-ie zijn wiel niet om. Voor een auto met zo veel mogelijkheden is de bediening bijzonder eenvoudig. Afhankelijk van het bouwjaar en de uitvoering is een Range Rover voorzien van:
- Een dynamisch onderstel die afhankelijk van de rij-omstandigheden zorgt voor meer comfort of juist meer dynamiek
- Afdalingsremregeling (Hill Descent Control)
- One Touch Demist, waarmee de voor- en achterruitverwarming en voorruitontwaseming van de airconditioning met één schakelaar worden geactiveerd
De Range Rover heeft het comfort van een limo en de offroad-skills van een doorgewinterde soldaat. Hij heeft zich door de jaren heen flink ontwikkeld, maar één ding heeft hij altijd behouden: zijn onmiskenbare, iconische silhouet.