Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Basisgegevens
Model

Variant

Type advertentie

Leasevorm
Prijs
Bouwjaar
Kilometerstand
Brandstof
Type hybride
Actieradius (min.)
Transmissie

Carrosserie

Cabriolet
Coupé(3)
Hatchback
MPV
Sedan
Stationwagon
SUV of Terreinwagen
Overige carrosserieën
Adverteerder
Specificaties
Kleur
Bekleding
Interieur
Aantal deuren
Aantal stoelen
Accu-capaciteit
Accu-laadtijd (max.)
Accu-snellaadtijd (max.)
Vermogen
Motorinhoud
Aantal cilinders
Trekgewicht (geremd) (min.)
Trekgewicht (ongeremd) (min.)
Aandrijving
Leeggewicht (max.)
Verbruik
Energielabel
Emissieklasse
Wegenbelasting (max.)
Opties
Opties
Staat
APK
Onderhoud
Garantie
NAP Nationale Auto Pas
Zekerheden
Advertentie details
Moet nu weg
BTW verrekenbaar

Aangeboden sinds

Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Sorteer op

Porsche 924 Gebruikt

Informatie

Porsche 924

Wil je een Porsche occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Porsche modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:

De Porsche 924 is een sportauto die het merk van 1976 tot 1988 heeft geproduceerd. Het is de opvolger van de Porsche 914, zelf werd de 924 opgevolgd door de Porsche 944. De Opel Monza, Mazda RX-7 en de Volkswagen Scirocco concurreerden met de Porsche 924.

Onderdelen van Volkswagen

Net zoals zijn voorganger, de Porsche 914, beschikt de 924 over diverse onderdelen en zelfs een motor van Audi en Volkswagen. Het model was oorspronkelijk dan ook bedoeld als Audi. De motor werd toegepast in de Audi 100 en zelfs in een bedrijfsauto, de Volkswagen LT. Om deze redenen kreeg de 924, net als de 914, kritiek te verduren; was het wel een echte Porsche?

Goed weggedrag

De 2,0-liter viercilinder in de Porsche 924 leverde 125 pk. Later werd dit via de 924 S, de 924 Turbo en de 924 GT uitgebouwd tot 210 pk. De motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vier- of vijfversnellingsbak (vanaf 1980). Alleen het basismodel was optioneel leverbaar met een drietraps automaat. Nieuw voor Porsche, en bijzonder voor die tijd, was de configurering. De versnellingsbak was niet bevestigd aan de voorin geplaatste motor, maar tezamen met het differentieel in de achteras gebouwd. Dit heet een transaxle (van het Engelse transmission – versnellingsbak – en axle – as). Deze plaatsing zorgde voor een meer gelijkmatige gewichtsverdeling over de voor- en achteras wat op zijn beurt positieve gevolgen heeft voor het weggedrag.

Het uiterlijk van de Porsche 924 wordt gekenmerkt door een lange motorkap, klapkoplampen en een grote achterruit die met de kofferklep meescharniert. Hierdoor heeft de sportauto ook nog wat praktisch nut. Het design van de 924 diende als basis voor de 944 en diens opvolger de Porsche 968. Een leuk weetje is dat het model mede is ontworpen door de Nederlander Harm Lagaay. Hij werkte de eerste helft van de jaren zeventig bij Porsche, verhuisde daarna naar Ford, maar was vanaf 1989 tot zijn pensionering in 2004 zelfs ontwerpchef bij het Duitse sportautomerk. Lagaay is verantwoordelijk voor de Porsches Boxster, de Cayman, de Cayenne, de 911 (964, 996 en 997) en de supersportauto Porsche Carrera GT. Andere modellen van zijn hand zijn de Ford Escort en Ford Sierra en de BMW Z1.

Tweedehands Porsche 924

Doordat de 924 het imago van Volkswagen-Porsche aankleeft is het model (als Porsche) nooit heel serieus genomen terwijl het wel een goede auto is. Voor Porsche was het verkooptechnisch bijvoorbeeld een succes; de 924 hielp het merk door de oliecrisis van de jaren zeventig. Porsche 924 occasions nemen sinds de jaren '10 in populariteit toe. Dit is te danken aan de kleine aantallen die (in goede staat) nog over zijn en een herwaardering van het eigen gezicht van het model.

Veelgestelde vragen

De onderstaande waarden zijn gebaseerd op je zoekopdracht en de ingestelde filters

Wat maakt de Porsche 924 zo bijzonder in vergelijking met andere modellen?
De Porsche 924 is uniek omdat hij een instapmodel is dat nog steeds de sportieve geest van het merk vertegenwoordigt. Met zijn strakke lijnen en achterin gemonteerde motor heeft hij een bijzondere uitstraling. Bovendien biedt hij een goede balans tussen prestaties en comfort, waardoor hij ideaal is voor zowel dagelijkse ritten als weekenduitstapjes.
Welke technische specificaties heeft de Porsche 924?
De Porsche 924 is uitgerust met een 2.0-liter viercilindermotor die zowel betrouwbaar als efficiënt is. Gebruikers ervaren vaak een vermogen van ongeveer 125 pk, wat zorgt voor een vlotte acceleratie. De auto heeft een handgeschakelde versnellingsbak en kan ook worden geleverd met een automatische transmissie, wat de veelzijdigheid vergroot.
Wat zijn veelvoorkomende problemen bij een gebruikte Porsche 924?
Bij de Porsche 924 komen soms problemen voor zoals slijtage aan de koppeling en lekkage bij de koelslangen. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan de rubberen afdichtingen, omdat deze na jaren gebruik kunnen verslijten. Regelmatige inspecties kunnen veel van deze problemen voorkomen, maar nieuwe eigenaren moeten zich wel bewust zijn van de ouderdom van het model.
Hoe onderhoud je een Porsche 924 het beste?
Onderhoud aan een Porsche 924 vereist aandacht voor detail. Het is verstandig om regelmatig olie en filters te vervangen, en zorg ervoor dat je de remmen en ophangingssystemen controleert. Een goede plek om het onderhoud uit te laten voeren is bij een specialist die bekend is met oudere Porsches, zodat je zeker weet dat de onderdelen en technieken correct zijn.
Wat kan ik verwachten qua rijervaring met een Porsche 924?
Rijden in een Porsche 924 is een ervaring op zich. De auto voelt sportief en responsief aan, waardoor het rijden in bochten aangenaam is. De vering is stevig maar niet oncomfortabel, wat je een goed gevoel voor de weg geeft. Veel bestuurders beschrijven het als een ideale combinatie van sportiviteit en dagelijks gebruik, wat het een populaire keuze maakt.