Spiegelend Perspectief- De Vrije School Den Haag 70 jaar
Kenmerken
Beschrijving
Spiegelend Perspectief- De Vrije School Den Haag 70 jaar
(Michiel A. de Bruijn)
Levenservaringen en reacties van oud-leerlingen op hun vroegere school. Uitgebreide beschrijving van de geschiedenis van de Vrije School te Den Haag.
Momenteel zijn er wereldwijd meer dan 1000 vrijescholen. Ze werken allemaal vanuit dezelfde inspiratie, maar doordat ze allemaal op een andere plaats staan en er andere mensen werken, zijn ze ook allemaal verschillend. Overeenkomst is de wens jongeren te ondersteunen in een persoonlijke ontwikkeling. In Nederland zijn meer dan 100 vrijescholen en het aantal leerlingen groeit de laatste 10 jaar sterk.
Het vrijeschoolonderwijs is geworteld in de antroposofie. De inzichten die de Oostenrijkse filosoof en natuurkundige Rudolf Steiner meer dan 100 jaar gelden deelde met de vele mensen die bijdroegen aan de eerste vrijeschool in Stuttgart. Belangrijk daarbij was ook de heer Emile Molt - directeur van de Waldorf-Astoria sigarettenfabriek - die behoorlijk onderwijs wenste voor de kinderen van zijn werknemers. De eerste ‘vrijeschool’, die in 1919 in Stuttgart is gestart, droeg dan ook de naam ‘Freie Waldorfschule’.
De onderliggende mens- en wereldbeelden wortelen dus in die tijd, vlak na de Eerste Wereldoorlog. In de pedagogie lag de hoop dat de jongere mensen, op konden groeien tot mensen die in staat waren tot het vormen van een zelfstandig oordeel. En dat zij op konden groeien tot bewust en verantwoordelijk handelende volwassenen. Volwassen mensen die met respect voor zichzelf, de andere en de wereld de eigen ontwikkeling ter hand kunnen en willen nemen. In verantwoordelijkheid en in vrijheid.
Het onderwijs zou niet alleen moeten worden ingegeven door economische en politieke motieven. Het mag er niet uitsluitend om gaan om jongeren klaar te stomen om in het economisch leven te passen en de politieke ideeën van de bestaande machthebbers te reproduceren. Daarom moet het onderwijs ‘vrij’ zijn: niet gedicteerd vanuit economische en politieke belangen.
Paperback, 352 pag., geïllustreerd, register
Uitg. Vrije School, 1993
ISBN 9090066780
Alleen verzenden, niet ophalen
Op biedingen die te laag zijn wordt niet gereageerd
Op biedingen die acceptabel zijn wordt snel gereageerd
Boeken worden na ontvangst van betaling meteen verstuurd