Themacollectie - kabouters en feeën€ 10,00
Juvenalis - Satyrographi Opus - 1539
€ 5,00
20sinds 23 mei. '25, 05:04
Beschrijving
TEGEN VROUWEN EN HOMOSEXUALEN - DE SATIRE VAN JUVENAL, HOMOFOOB EN SEKSIST!
Mooie vijfhonderd editie, geïllustreerd, van het werk van Juvenalis, vergezeld van heerlijke houtsnedes.
Prostitutie, huwelijksontrouw, kannibalisme, sodomie, extravagante banketten, hypocrisie, verspilling.
Juvenal contrasteert altijd de zachte, stedelijke en verfijnde homoseksueel met de ruwe en vrome republikeinse boer, in wie alle kwaliteiten van een krijger, een glorieuze en verloren beschaving in contrast geconcentreerd zijn.
Satire VI vertegenwoordigt een van de meest woeste documenten van vrouwenhaat aller tijden.
De duistere grandeur van Messalina valt op, gedefinieerd als Augusta Meretrix, of "keizerlijke prostituee". Messalina wordt voorgesteld als een persoon met een dubbelleven: zodra haar man Claudio in slaap valt, maakt ze van de gelegenheid gebruik om zich tot het ochtendgloren te prostitueren in een bordeel, "lassata viris necdum satiata" - door veel mannen moe, nooit tevreden. (Zie Dannunzio: "sed non satatiata").
IGI 5602; BMC V 533; Goff J666; Essling 785; Sander 3729. Brunet III, 1628: Pr 7408; BMC VII 1148; IGI 2354. Goff C35; HC(+Add) 4238*; IGI 2354; Pr 7408; BMC VII 1148; BSB-Ink C-43; GW 5886
RECENT VERKOCHT HIER EEN ONTBREKENDE EXEMPLAAR VAN EEN KAART VOOR EUR 1.635,00
CONDITIERAPPORT
Lederen band. Rug met 4 ribben en titel in goud gegraveerd. Titel op het titelblad gegraveerd in rood en zwart binnen een houtsneden lijst. Houtsneden in de tekst. Interne pagina's licht verkleurd. Goede staat van het werk. Pp. (2); 10nn. 162 bladen. (2).
VOLLEDIGE TITELS EN AUTEURS
Iu. Iuvenalis Aquinatis Satyrographi Opus. Vertaler Ioannes Britannicus, zeer geleerde man. Samen met de familiêre uitleggen van Iodoci Badii Ascensii. Met passende figuren. Bovendien een index van alle zaken die aan de rand staan, in alfabetische volgorde: zodat je gemakkelijker alles kunt vinden wat je maar wilt.
Venetië, door Bernardinus de Bindonis, 1539
Decimus Junius Juvenalis
INHOUD
Hij stelt voor om te gaan over de werkelijkheid, het verum, dat volgens Marziale ook overeenkomt met het dagelijks leven, maar in plaats daarvan de nadruk legt op de gebeurtenissen, getoond als vreemde gevallen: zoals het huwelijk van een eunuch, de vertoning van een matrona als gladiator. Zoals Persius behandelt Juvenalis de mora, maar niet om ze te corrigeren, maar om ze aan te klagen, door de zonden aan te klagen en niet de mensen, via indignatio in plaats van de traditionele ludus.
Het bevoorrechte doelwit van Juvenalis' satires zijn vrouwen, vooral de geëmancipeerde en vrije Romeinse matrones, die door hun nonchalante deelname aan het sociale leven in de ogen van de dichter de belediging van de bescheidenheid belichamen.
Wat hij beschouwde als de ondeugden en immoraliteiten van het vrouwelijke universum inspireerde hem tot satire VI, de langste, die een van de meest woeste documenten van vrouwenhaat aller tijden vertegenwoordigt, waarin de duistere grootsheid van Messalina opvalt, gedefinieerd als Augusta meretrix, of " keizerlijke prostituee". Messalina wordt voorgesteld als een persoon met een dubbelleven: zodra haar man Claudio in slaap valt, maakt ze van de gelegenheid gebruik om zich tot het ochtendgloren te prostitueren in een bordeel, "lassata viris necdum satiata" (moe van velen, maar niet tevreden). Deze satire is geschreven met de bedoeling zijn vriend Posthumus ervan te weerhouden te trouwen en als negatief voorbeeld van degeneratie is er ook de figuur van Eppia, een vrouw die wegloopt met een gladiator en haar echtgenoot Veientone (een senator), haar zus en kinderen.
Juvenalis' beschrijvingen van het gedrag van Romeinse matrones zijn in feite vaak hard en grof: vaak komen de bijna onwerkelijke karaktertrekken van verkwisters zonder de minste morele terughoudendheid voor, die geen aandacht schenken aan de armoede om hen heen en volharden in een bestaan vol de meest schandelijke wandaden. Er is sprake van vergiftiging, opzettelijke moord op erfgenamen (soms zijn het ook eigen kinderen), oppervlakkig bijgeloof, extreme mishandeling van dienaren in de vorm van zweepslagen en de wens om iedereen te kruisigen die ook maar de kleinste fout heeft gemaakt. Hieraan worden uiteraard ook verraad en morele lichtzinnigheden toegevoegd die in de ogen van Juvenalis onvergeeflijk zijn. Van belang, als samenvatting van wat hierboven is gezegd, is de volgende zin van een matrone: "O demens, ita servus homo est?" ("Oh, stom, dus een slaaf zou een mens zijn?")
Een ander veelvoorkomend doelwit van Juvenalis was homoseksualiteit, wat voor hem en de wereld waartoe hij behoorde, leidde tot een noodlottige bubbel van schande (zie in dit verband de Lex Scantinia). Juvenalis kent en onderscheidt twee verschillende typen ‘homoseksuelen’: degene die van nature zijn toestand eenvoudigweg niet kan verbergen (en daarom wordt getolereerd, omdat het zijn trieste lot is); degene die zich overdag hypocriet verschuilt en boos pontificaal uitweidt over de corruptie van de oude Romeinse gebruiken, om zijn woede 's nachts te uiten, ver weg van nieuwsgierige blikken.
Beide deze typen worden door Juvenalis veroordeeld, omdat ze homoseksueel zijn, maar de tweede in het bijzonder, omdat hij zich nog haatbaarder heeft gemaakt vanaf zijn sokkel van valse censor: en zo vinden we de anti-moralistische lading terug die een fundamenteel kenmerk van zijn poëtica is. De minachting voor de conventies wordt in evenwicht gehouden door een vrijwel integrale mythologisering van het verleden, volgens het typische topos van het verloren gouden tijdperk, dat van de Latijnse volken die herders en boeren waren, nog niet besmet door oosterse gewoonten: in feite stelt Juvenalis altijd de zachte, stedelijke en zeer verfijnde homoseksuele tegenover de robuuste en vroom republikeinse boer, waarin in contrast alle kwaliteiten van een guerrilla, glorieuze en verloren beschaving zich concentreren. Dergelijke tijden van rustieke deugd moesten in zijn ogen zo ver weg lijken, als ons die vergelijkbare vrijheden van zeden dichtbij lijken.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1514117295
Populaire zoektermen
uithuizen in Antiek | Boeken en Bijbelsarretje nof boekjes in Antiek | Boeken en Bijbelsoude boeken in Boeken en Bijbelsrembrandt bijbel in Boeken en Bijbelsbilz natuurgeneeswijze in Boeken en Bijbels1884 in Boeken en Bijbelsoude kinderboeken in Boeken en Bijbelsantieke statenbijbel in Boeken en Bijbelsantiek serviesantiek speelgoedantieke boekentestament 1884 in Boeken en Bijbelsbilz in Boeken en Bijbelsbijbel 1870 in Boeken en Bijbelsroze range roverstapelkrukzitmaaier banden in Zitmaaierskunststof erkerridgid 600canton luidsprekers in Luidsprekersneale donald walsch boekenluc kledinglammy waistcoat in Bodywarmersvlissingen in Motoren