Beschrijving





Maestoso dinerservies met klassieke en elegante lijnen, geproduceerd door Bernardaud Limoges in Frankrijk, een van de belangrijkste porseleinfabrieken ter wereld, actief sinds 1863.

De service is uiterst elegant, met klassieke vormen, versierd met een terugkerend motief dat zeer ingetogen maar weelderig is, met een verwijzing naar de neoclassicistische elegantie en de Franse traditie van formeel tafelservies: een blauwe cobaltkleurige lijn met daarin een geometrisch fries in een gouden tint.
De naam van het decor is 'Cythere', een poëtische verwijzing naar Citera, het mythologische eiland van Venus, symbool van schoonheid en harmonie.

De service is compleet voor 12 personen en bestaat uit:
12 platte borden
12 diepe borden
12 gerechten als voorgerecht of dessert
een serveerschaal
1 ovaal dienblad
1 ronde schaal
een slaaibak
een ravijn
12 theekopjes
12 schalen
1 theepot
suikerpot
lattiera

Alle onderdelen van de service verkeren in uitstekende staat, zonder defecten. Alleen wordt een plat bord met een kleine chip en een theelichtje dat gebroken was en is gerestaureerd, vermeld. Beide defecten worden getoond op de foto's.

De grote industriële en artistieke avonturen van Bernardaud begonnen in 1863 in Limoges, een regio rijk aan kaolien, zoet water en bossen, allemaal essentiële elementen voor de productie van porselein. In dat jaar openden twee industriëlen uit Limoges een fabriek om te voldoen aan de groeiende vraag naar porseleinen serviezen, waarbij ze steunden op kolen als brandstof en hun producten via de pas aangelegde spoorlijn naar de markt vervoerden. In het atelier onderscheidde een leerling genaamd Léonard Bernardaud zich van de anderen. Twintig jaar later werd hij bevorderd tot verkoopmanager en benoemd tot vennoot door de oprichters. Léonard Bernardaud vergrootte de productiecapaciteit en opende nieuwe markten, vooral in de Verenigde Staten. Hij werd opgevolgd door zijn zonen Jacques en Michel, die de Grote Depressie en de Tweede Wereldoorlog overleefden en de collecties van het bedrijf uitbreidden, terwijl ze samenwerkten met diverse kunstenaars. In 1949 introduceerden ze moedig de eerste tunneloven in Frankrijk, die 24 uur per dag operationeel was. Aanvankelijk verbrandde de tunneloven stadsgas in plaats van hout. Na 1954 schakelden ze over op het natuurlijke gas uit Le Lacq in het zuidwesten van Frankrijk, een 'schone' energiebron die een constante warmte garandeerde en het bakproces verbeterde. De geproduceerde stukken werden robuuster en vrij van defecten, wat feitelijk de productiecapaciteit verhoogde. Het bedrijf begon op industriële schaal te produceren, maar bleef werken volgens hoge ambachtelijke normen gebaseerd op traditionele technieken. In 1962 nam Pierre Bernardaud de leiding over. In 1979 reorganiseerde hij de activiteiten, met de opening van een nieuwe fabriek voor wit porselein in Oradour-sur-Glane en de overname van verschillende porseleinfabrieken, waaronder de Ancienne Manufacture Royale in 1986. In de jaren '80 moderniseerde hij het bedrijf door een isostatische pers te installeren. Eerst wordt de porseleangiet in poedervorm in een resin mal geïnjecteerd, waarna druk wordt uitgeoefend (5.076 psi) om het poeder in de malvorm te comprimeren, waardoor het gewenste object ontstaat. Deze techniek verhoogde de productie en de kwaliteit van de platen. Onder Pierre Bernardaud bleef creativiteit de drijvende kracht achter het bedrijf. Hij liet Raymond Loewy het eerste servies in hedendaags porselein ontwerpen. Ook lanceerde hij de eerste televisiecampagne met een jingle die nog steeds resoneert in het collectieve geheugen van de Fransen. In 1979 vroeg Pierre Bernardaud zijn zoon Michel zich bij het bedrijf aan te sluiten en bij te dragen aan de wereldwijde ontwikkeling van het merk. Michel Bernardaud, erfgenaam van vijf generaties porseleinfabrikanten, nam de leiding in 1994. Sindsdien bleef hij het bedrijf moderniseren, terwijl hij zeldzame technieken zoals incrustatie bleef gebruiken voor speciale bestellingen. Zijn doel was om het porseleinen bedrijf te laten groeien, een van de laatste dat nog in handen was van de oprichtende familie, en tegelijkertijd de doelen van zijn voorgangers te behouden: het bewaren van waardevolle technische vaardigheden, het stimuleren van een passie voor innovatie en het blijven waarderen van creativiteit.

Service niet meer in productie, uiterst verfijnd en zeldzaam.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    21x bekeken
    1x bewaard
    Sinds 29 sep '25
    Advertentienummer: a1518554979