Raphael (1483-1520) after, by Nicolas Dorigny (1658-1746) -

€ 3,00
00sinds 9 mei. '25, 05:07
Deel via
of

Beschrijving



Handeling in Handelingen 13 reizen Paulus de Apostel en Barnabas naar de stad Pafos op Cyprus, waar de Romeinse proconsul, Sergius Paulus, wil horen over Jezus. Elymas, beschreven als een valse profeet en een tovenaar, verzet zich tegen hen, waarna Paulus (hier voor het eerst genoemd onder zijn Romeinse naam) aankondigt dat God van plan is Elymas tijdelijk blind te maken. Een wolk van duisternis begint onmiddellijk zijn zicht te blokkeren;[3] daarna bekeert Sergius Paulus zich tot het christendom.[4]
Volgens de Gouden Legende bracht Elymas later een oproer op gang onder Joden en heidenen in Salamina (Salamis) tegen Barnabas, wat leidde tot zijn dood.
Deze afbeelding stelt het eerste wonder van Sint Paulus voor, uitgevoerd in de aanwezigheid van de proconsul Sergius Paulus. Elymas, die adviseur was van de proconsul en eerder had bevolen dat Paulus werd geslagen vanwege zijn christelijk geloof, werd door woorden die tegen hem werden gesproken door Sint Paulus blind. Deze gebeurtenis leidde tot de bekering van de proconsul tot het christendom.
Deze druk is in omgekeerde richting van de cartoon waaruit deze is afgeleid. De zogeheten Raphael-cartoons zijn zeven ontwerpen op volledige schaal voor wandtapijten door de grote Italiaanse renaissancekunstenaar Raphael (1483-1520). Ze illustreren passages uit de Bijbel met betrekking tot het leven van Sint-Petrus en Sint-Paulus. Geen van hen is kleiner dan tien voet hoog en dertien voet breed. Ze behoren toe aan Hare Majesteit de Koningin en zijn sinds 1865 in bruikleen aan dit museum. De oudst bekende druk met betrekking tot de Raphael-cartoons dateert uit 1516, het jaar waarin Raphael de definitieve betaling voor de opdracht ontving. Ze markeert een buitengewone casestudy in de geschiedenis van de grafiek, die zich uitstrekt over meer dan vierhonderdvijftig jaar en een breed scala aan grafiektechnieken omvat.
De prenten van Nicholas Dorigny waren het onderwerp van een editorial in de 'Spectator' op 19 november 1711. "Deze kostbare stukken bevinden zich zeer terecht in de handen van de grootste en meest vrome vorst ter wereld; en kunnen niet de frequente objecten van ieders aandacht zijn op hun eigen vrije moment; maar een graveur is voor een schilder wat een drukker is voor een auteur, het is waard dat Haar Maatschappij's naam, dat zij die nobele kunstenaar Monsieur Dorigny heeft aangemoedigd om deze werken van Rafael te publiceren." In een schrijven uit 1722 over de werken van Rafael in Rome, zei Jonathan Richardson: "Dat ik zou schrijven over wat ik nooit heb gezien, kan voor sommigen vreemd lijken; Zulke mogen slechts wensen dat mijn opmerkingen vooral over de manier van denken zelf gaan."
De graveur en antiquair George Vertue had Dorigny ontmoet en gesproken. Vertue vermeldt dat 'verscheidene gentlemen van betekenis die naar Rome reisden, daar meneer Dorigny ontmoetten, die toen de hoogste reputatie had voor verschillende graveerwerken naar Rafaël. Hierdoor verdiende hij terecht de reputatie van de eerste graveur in Europa, waardoor verschillende nieuwsgierige personen hem overtuigden en overeenkwamen om naar Engeland te komen om die beroemde kartons in Hampton Court, geschilderd door Rafaël, te maken...Vanaf zijn komst naar Engeland [in 1711] kan ik terecht de opkomst van de reputatie van het graveervak dateren.'
Het eerste voorstel was dat Dorigny de Cartoonen graveerde voor het exclusieve gebruik van Queen Anne als geschenken voor de adel en bezochte diplomaten. Dorigny's prijs voor het werk van £4000-£5000 betekende dat dit idee werd afgeschoten en de afdrukken werden verkocht via abonnementen voor vier guineas per set. Dorigny kreeg beperkte koninklijke steun in de vorm van onderdak in Hampton Court, kolen en een fles wijn per dag.
Koningin Anne was overleden terwijl Dorigny nog aan het werk was. Op 1 april 1719 presenteerde Dorigny aan koning George I twee series van zijn nieuw voltooide prenten van de Cartoons. Op 13 juni 1720 ontving Dorigny een ridderslag. Hij was de eerste van slechts twee personen in de geschiedenis van de Britse kunst die werd geridderd vanwege het vervaardigen van bijzondere prenten. De ander was Sir Robert Strange, geridderd in 1787 voor een ets van Benjamin West's 'Apotheose van de Prinsen Octavius en Alfred'.
Na de Tekeningen van Raphael nu te zien in het Victoria and Albert Museum, in bruikleen van de Koninklijke Collectie.
De conditie is redelijk. Vlekken. Enige roestvlekken. Enkele manipulatievouwen en plooien. Scheuren en krassen. Gemaakt op linnen.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1513554202