Francesco Piranesi (1758-1810) - Lot. of 3 - Veduta del

€ 10,00
10sinds 9 mei. '25, 05:07
Deel via
of

Beschrijving



https://archive.org/details/raccoltadi50vedu00pira/page/n1/mode/thumb
https://archive.org/details/raccoltadi50vedu00pira/page/n76/mode/1up
Sorry, I can't access external links or view their content.
https://archive.org/details/raccoltadi50vedu00pira/page/n30/mode/1up
Verzameling van 50 oude en moderne gezichtspunten van de stad Rome en zijn omgeving, gegrift door Piranesi, Morelli, Pronti en andere beroemde graveurs. Bij Piale Neg. van Drukwerk en Kaarten, te S. Carlo, aan de Corso N. 428, in Rome.
Het werk werd gepubliceerd door Piale in Rome tussen 1796 en 1810.
Acquaforte op dik, gewaffeld papier zonder watermerk, uitstekende inktkwaliteit en goede staat van conservering, sporen van bloemen en bruiningen. Heel blad met originele marges en zichtbare bindingstekens links op de rand. VERZENDING VERZEKERD per koerier, bij verzekering eventuele beschadigingen bij het ophalen melden. Herkomst: privécollectie.
Toewijding aan Francesco Piranesi (Rome, 4 april 1758 – Parijs, 23 januari 1810) was een Italiaanse architect, graveur en politicus.
Zoon van de grote Italiaanse architect en graveur Giovanni Battista Piranesi en Angela Pasquini, dochter van de tuinman van prins Corsini, leert hij, net als zijn zus Laura, de graveerkunst en wanneer zijn leeftijd het toelaat, rond 1775, werkt hij, zoals de andere assistenten van de werkplaats, mee aan het graveren van takken onder zijn supervisie. Hij studeerde architectuur bij Pierre-Adrien Pâris, landschap bij de broers Jacob Philipp en Johann-Gottlieb Hackert, en graveerkunst bij Cunego en Volpato. In 1770, op elfjarige leeftijd, ging hij met zijn vader mee op een bezoek aan Pompeii, Paestum en Herculaneum. Hij gaat in de lente van 1778, op 19-jarige leeftijd, nog eens terug, dit keer met zijn vader. Deel van de groep waren de graveur en medewerker Benedetto Mori en de Romeinse architect Augusto Rosa, die wordt beschouwd als de uitvinder van de
In 1780 verschijnt het eerste deel van de Verzameling van oude tijden en begint een reeks gewijd aan Oude standbeelden, bustes, vazen en fragmenten, naar tekeningen van Tommaso Piroli en anderen.
In 1783 publiceerde hij het volume 'Het theater van Herculaneum', gewijd aan Gustaf III van Zweden, die hij in 1783 ontmoette tijdens zijn bezoek aan Rome. Van hem kreeg hij diplomatieke opdrachten om de handels- en artistieke betrekkingen tussen Zweden en de Heilige Stoel te ontwikkelen. Zijn eerste opdracht was het zoeken naar documenten met betrekking tot koningin Kristina van Zweden in de pauselijke archieven. Als gevolg van deze artistieke en commerciële betrekkingen verkocht hij een deel van de marmeren collectie van de familie aan het opgerichte museum in Stockholm in ruil voor een jaarlijkse pensioen.
In 1785 publiceert hij 'Monumenten van de Scipioni'.
In 1785 verkocht hij via de tussenkomst van de antiekhandelaar Carl Fredrik Fredenheim 96 marmeren beelden uit het vaderlijk museum, bewaard in de woning-werkplaats van Palazzo Tomati, aan koning Gustav III van Zweden. Pas in 1792 zou hij een "exacte" beschrijving van de verkochte stukken leveren, die sindsdien bewaard blijven in het Museum voor Oudheden van Gustav III in Stockholm.
In 1786 werd 'Veduta del Prato della Valle', naar een tekening van Joseph Subleyras, gemaakt op opdracht van de Venetiaanse gouverneur Andrea Memmo om fondsen te werven voor het versieren van het plein met standbeelden en de openbare collectie van de mooiste standbeelden van Rome op tekeningen van Piroli en anderen.
In 1790 publiceert hij het tweede deel van de Verzameling van oude tempels gewijd aan het Pantheon.
In 1792 wordt Gustavo III het slachtoffer van een aanslag en neemt zijn broer Karel van Zweden de regentschap over, de oom van de nog minderjarige troonopvolger. In 1793 wordt Francesco door de nieuwe regentschap betrokken bij een spionage-operatie tegen de Zweedse ambassadeur aan het hof van Napels, baron Armfelt, die ervan beschuldigd wordt samenzwering tegen de Zweedse regering te plegen, en deze eindigt in 1794 met de arrestatie en opsluiting van de agenten die hij naar Napels had gestuurd om de missie uit te voeren, en met de beschuldiging door de Napolitaanse regering dat zij samenzweerden om de Zweedse dignitair te vermoorden. Hij verdedigde zich tegen deze beschuldiging door clandestien het pamflet 'Brief van Francesco Piranesi aan generaal Acton' te verspreiden, geschreven door Vincenzo Monti. Acton antwoordde met een lasterbrief aan Francesco en zijn agenten, een van hen, Vincenzo Mori, zal zijn dagen in de gevangenis eindigen, terwijl Pietro Pasquini, zijn zwager, misschien vrijgelaten wordt met de komst van de Fransen naar Napels; de derde agent, een collega van hem in de zaak, graveur Benedetto Mori, wist de arrestatie te vermijden door onder te duiken in Rome, bij Francesco thuis.
In januari 1793 krijgt Francesco de opdracht om de verblijfplaats van prinses Sofia Albertina, de zus van Gustav III, die op bezoek kwam in Rome, te verzorgen. Francesco begeleidt haar tijdens haar bezoeken in Rome en aan de Tibert, Albano, Genzano en Castel Gandolfo. Van deze verblijfplaats is hij opgedragen een verslag te schrijven dat onder de titel "Ragguaglio ofte dagboek van de komst en het verblijf van Z.K.H. Sofia Albertina, prinses van Zweden" zal worden gepubliceerd.
In 1796 neemt Gustavo IV Adolf van Zweden, die meerderjarig is geworden, de regentschap op zich. In 1797 sluit Francesco vriendschap met Giuseppe Bonaparte, die tot ambassadeur in Rome is benoemd, en biedt Gustavo Adolf hulp aan om namens hem op te treden in het belang van de Zweedse belangen, maar in januari 1798 ontslaat de koning Francesco van alle diplomatieke functies. Francesco levert de bevoegdheden in en weigert het aanbod om de pensioenvergoeding die hem toekwam voor de overdracht van marmer naar het museum van Stockholm, te blijven ontvangen, en vraagt om een schadevergoeding voor de kosten die hij heeft gemaakt voor de Napolitaanse missie. In februari 1798 wordt de Romeinse Republiek opgericht, waaraan Francesco meedoet en waar hij verschillende openbare functies bekleedt: hij was politiechef en later commissaris voor het beheer van de financiën. Toen deze in september 1799 viel, emigreert Francesco samen met zijn broer Pietro als balling naar Parijs, waar hij de takken van de graveerkunst overbrengt.
Dankzij zijn grote prestige en de steun van Giuseppe Bonaparte verwierf hij de belangstelling van Tayllerandt, die overheidssteun aan zijn zijde vroeg. De Franse regering gaf hem handels- en artistieke opdrachten en begunstigde hem in zijn initiatieven. Hij richtte de graveerstudio Piranesi Frères op (wiens eerste locatie het Hôtel de Bullion, rue de l'université 296, was) en herdrukte de takken die uit Rome werden meegenomen. Hij begon ook met het produceren van terracotta's die naar de oude, zogenoemde "Etruskische" vazen geïmiteerd waren, en tuinpotten in Morfontaine in een samenwerkingsbedrijf dat Giuseppe Bonaparte ter beschikking stelde, en deed daarmee verschillende kunstenaars uit Italië aan het werk.
Van 1804 tot 1807 verscheen Antiquités de la Grande-Grèce in drie delen op tekeningen van de vader, eigen werk, en met de medewerking van Piroli en anderen, zijn laatste werk.
In 1807 verliet broer Pietro de maatschappij door zijn deel van de erfenis te laten afwikkelen en keerde terug naar Rome. De vele activiteiten van Francesco, waaronder de publicatie van een kunsttijdschrift en de oprichting van een kunstacademie (die echter kort duurde en in een verslag van de kunstenares Maria Cosway als teleurstellend in resultaten en onduidelijk in doelstellingen werd beschouwd), vereisten aanzienlijke financiële investeringen, maar markttegenstand bracht hem in faillissement en in de meest armoedige omstandigheden, verergerd door een grote diefstal. Elke dag werd hij bedreigd en geterroriseerd door schuldeisers en was genoodzaakt takken in pand te geven. Een rapport over de faillissementsituatie van Francesco's ondernemingen werd aan Napoleon overhandigd. De Franse staat probeerde hem te redden, vooral om de graveerkunst, die als de belangrijkste in Europa werd beschouwd, te behouden, op voorwaarde dat Francesco zich uitsluitend met graveerkunst bezighield, en op 4 december 1809 vaardigde een keizerlijk decreet de minister van Binnenlandse Zaken toestemming uit om de graveerkunst van Piranesi aan te kopen voor 300.000 frank, te verdelen onder de schuldeisers. Maar Francesco stierf plotseling op 23 januari 1810. In de begrafenisdienst werd het ontbreken van zijn broer Pietro betreurd.
In 1811 verwerd de regering, die de takken had aangeschaft, een inventaris opgemaakt en de waarde ervan geschat op slechts 106.000 frank. Omdat er geen overeenkomst werd bereikt met de schuldeisers, stelde zij hen ter beschikking. In 1819 werd de druk weer opgepakt door de nieuwe vertegenwoordigers van de calcografie: de boekhandelaar L. Lamy en de drukker V. Cussac, die op reservering een editie van "gelezene werken" drukten, bestaande uit 110 afleveringen met een maandelijkse periodiciteit van 10 vellen elk. In 1829 besluiten Lamy en Cussac de verkoop van de takken.
In 1835 werd de veiling aangekondigd van de takken krachtens een uitspraak van de handelsrechtbank van de Seine voor woensdag 8 april 1835 om twaalf uur 's middags. De te veilen takken werden geteld op 2.202. Het was toegestaan om de toestand ervan te onderzoeken bij de faillissementsrechters. Ze werden gekocht door de uitgeverij Firmin-Didot, die ze na het nummeren in één serie volledig herdrukte. In 1839 werden ze uiteindelijk gekocht door de Calcografía Camerale (tegenwoordig het Nationaal Instituut voor Grafiek), dankzij tussenkomst van paus Gregorius XVI, en keerden uiteindelijk definitief terug naar Rome.
Wikipedia


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1513554203