Peter Bischof (1934-2021) - Sans titre

€ 1,00
20sinds 14 mei. '25, 17:29
Deel via
of

Beschrijving



Peter BISCHOF (1934-2021)
Abstracte compositie, 1959
Lithografie op papier gemonteerd op karton
Handgesigneerd en genummerd
Afmetingen
29 x 21 cm

Editor
Editie Panderma, Bazel
Biografie:
Geboren op 20 december 1934 in Wenen, teruggekeerd op 5 augustus 2021.
2019 Persoonlijke Galerie Welz; Salzburg
Quintessenz II, Galerie am Tanglberg, Vorchdorf; OÖ
Collectie Peter Baum, Museum Liaunig; Karinthië
Personeel met G. Kutschera, Galerie Hametner, Stoob; Burgenland
2018 Persoonlijke filmstudio BRIC Á BRAC; Wenen
2017 Deze recente beelden werden in april/mei tentoongesteld in de Galerie Wolfgang Exner, Wenen.
Persoonlijke Galerie Wolfrum; Wenen
2016 Werk in grootformaat foto's. De titel: "WERKEN", "WAT IS ER IN DE WERELD", "WAT IS ER IN DE WERELD", maar op de test zie je een transcendent menselijk beeld.
Persoonlijke Stichting Schlierbach; OÖ
In 2015 werden in de Galerie in der Schmiede, Linz / Pasching, foto's van de laatste jaren samen met het werk van Gabriele Kutschera in een uitgebreide tentoonstelling tentoongesteld.
In 2014 werden de nieuwe, opvallende schilderijen samen met het werk van Gabriele Kutschera tentoongesteld in de Galerie Welz in Salzburg. Het grote olieverfschilderij "Pietà" uit 1977 hing in de kapel van de wijk Bad Ischl.
In 2013 werkten Peter Assmann en Peter Bischof in hun atelier Elle Fee meerdere dagen samen aan de titel “humanly decoded”. Na 13 jaar “werken met mensen met speciale behoeften” ontdekte Peter Bischof zijn talent op de Zomeracademie in Bad Ischl.
2012 nieuwe vormverandering, ruimte-innemende regeneratie, dynamische bewegende menselijke beelden.
Toekenning van de Cultuurmedaille van de deelstaat Opper-Oostenrijk in 2011. In de zalen van "mijn kunst", Wenen, presenteert Peter Bischof zijn werk met de titel "Van diagonalen naar verticalen" bij de Hand van het Werk.
2010 Werk met “Mensen met een beperking” in St. Pius, Peuerbach, Opper-Oostenrijk.
2009 intensief, verdere uitbreiding met gereduceerde verticale mensbeelden.
2008 Personale in de Staatsgalerie Linz, boekuitgave "Säulen, vertikalen und leichtere Verhältnisse" (in opleiding in de Ionische Säulenform, die ook als "lichtvorm" wordt afgebeeld) met teksten en tekeningen van Peter Assmann, evenals aquarellen en tekeningen door Peter Bischof. Medewerkers van de Schlierbach Stichting.
2007 Medewerkers van de Trierenberg Holding, Traun, Verificatie van de “menselijke maat”, Linz.
2006 Gehost op de tentoonstelling “Het eiland van de liefde”, Nicosia (Zypern), de “Essaouria-schilderijen”, aquarellen die werden tentoongesteld tijdens de Bischofs-tentoonstelling in Marokko, tentoongesteld in de Galerie Wolfrum in Wenen, glasraam in de St. Anna-kapel van de Altenheimes in Stadl Paura.
2005 “Vertikal” werd gepresenteerd in de Rytmogram Gallery, Bad Ischl. Tentoonstelling in het Stadsmuseum Deggendorf samen met Gabriele Kutschera.
2004 Spiegelglaswerk – Schilderij van het bedrijf MAM, Wenen.
In 2003 werd de serie "Transport - Management" gepresenteerd onder leiding van Bad Ischl en Wenen, gericht op mensen met speciale behoeften, Zomeracademie Bad Ischl (tot 2007).
2002 Presentatie van "Menselijke afbeeldingen" in het Stadtmuseum Leonding, werk over "Hoe slaapt een kind", presentatie van de Opper-Oostenrijkse Kunstvereniging in het Linzer Landestheater.
2001 Nieuwe formele verandering leidt tot de meest abstracte verticale lijnen en de daaropvolgende aanpassing van het dialogische communicatiebeeld - weergave, invoer.
Medewerkers in het Kubinhaus Zwickledt, in de Galerie Halle in Linz, in de Galerie Pehbock in Perg, Medewerkers met Gabriele Kutschera in de Galerie VKK, Eichgraben.
In 2000 werden de "Schöpfungszeiten" tentoongesteld in de Staatsgalerie van Linz, met de glas-in-loodramen van Bischofs in de Margret Bilgergalerie in Schlierbach.
1999 Persoonlijk bij Galerie Hofstätter en bij Galerie Wolfrum, Wenen, en bij de Opper-Oostenrijkse Kunstverein, Linz. Ontwerp voor een glasraam voor de kerk Gmunden-Ort.
1998 Bijdrage aan de publicatie “Bookmarks – 12 Artists” (uitgegeven door Robert Mittringer) en aan de rondreizende tentoonstelling “The Search Within”, eveneens in het St. Virgil Museum in Salzburg, in de National Gallery of Modern Art in New Delhi en in de National Gallery Mumbai (Bombay) wordt tentoongesteld.
1997 Hoofd van de Masterclass “Innovatie” aan Stift Geras, Neder-Oostenrijk (tot 2005).
In 1996 ontdekte Bishop zijn talent als tandarts.
In 1995 verscheen "Overzichten" met teksten van Peter Assmann en weglatingen van Peter Bischof, Personale "In Movement". Schilderijen en grafiek 1955 – 1995” in het Neder-Oostenrijkse Staatsmuseum (samen met Peter Zawrel), werken aan de Carmina Burana, foyer van het Staatstheater Linz.
In 1991 publiceerde Bischof samen met Ingeborg Bachmann “Briefe to the Felician”.
1990 – 1994 “Het leven van de Heilige Benedictus”. Fresco's in de benedictijnenkapel van de Stichting Melk.
1988 Presentatie van het ontwerp voor de fresco's in de Pralatenhof van de Stichting Melk, presentatie van de vier hoofdbeginselen (voorzichtigheid / slankheid, matigheid / kracht, rechtvaardigheid / rechtschapenheid en standvastigheid / sterkte).
In 1985 werd het glasraam uit de kerk in Mautern verwijderd.
1984 Persoonlijk in de galerie van het Oostenrijks Instituut in New York (Austrian Cultural Forum).
1982 "De Totentanz" wordt getoond in de Oostenrijkse galerie in Belvedere, afwijkende Duitse verwijzing naar figuratieve presentatie, de scène heeft een baanbrekend effect, het is een werkbeschrijving van de straling, gecreëerd door Erich Gabriel, onder de titel "De vergroting van Menselijke Figuren", publiceerde Bischof samen met Georg Lance de grafische kaart "Gegenson".
1981 Tentoonstellingspresentatie “Het Christusbeeld van de 20e eeuw” in de Nieuwe Galerij van de stad Linz / Wolfgang Gurlitt Museum, ontwerp van twee glasramen voor de Taufkapelle in de Göttweig Stichting met de titel “De transformatie van het licht”.
1979 Presentatie van de "Wanderer Fries", gebaseerd op twee kleinschalige werken over reizen, transformatie en de geschiedenis van mannen en vrouwen, in de Galerie Gabriel, Wenen.
In 1978 eindigde de serie "Apollo brengt Dionysus door de wereld".
1977 naar de "Pietá Zyklus", die werd gepresenteerd door Albertina. In deze context wordt aangetoond dat het motief van de moeder ook in andere culturen terug te vinden is, zoals in India (Mahakala en Shiva), Egypte (Isis en Osiris) en de Bijbel. Persoonlijk in de nieuwe galerie van de stad Linz, boek uitgegeven met originelen “Homage to Kubin”.
In 1976 eindigde de serie "The Great Stranger".
In 1975 zwierf Bischof door de bergen van West-Tibet en trad toe tot het klooster van Gomyha (kerk). De nieuwkomers in het Engels begonnen te werken bij Galerie Marianne Willard in New York. De jongste Bischof werkte niet bij galerieën en kon dus geen opdrachten aannemen. De "Studies", een grafische verzameling met teksten van Helmuth A. Niederle, werden tentoongesteld in de Galerie Spectrum in Wenen.
1974 Tentoonstelling in het kunstcentrum Parz bij Grießkirchen.
1973 Presentatie van de Zyklus “Flying Dreams” in de Gloriette van het Schönbrunn Paleis.
1972 Persoonlijke aantekeningen en catalogus van "Handafdrukken 1956-1972" in de Galerie des Künstlerhauses Wenen, gepresenteerd op de Tercera Internationale Grafische Biënnale (Buenos Aires) en de Internationale Grafische Biënnale in Krakau.
1971 "Mercurius Zyklus" (Tentoonstelling met de tweedimensionaliteit van Mercurius, het symbool van alchemie, beweging (alle richtingen) en wandtapijt), die ook werd gepresenteerd in de Richmond Gallery in Londen, de Kunstprijs van de Zwitserse Bondsrepubliek, de serie "Ik ben een Ander" wordt gepresenteerd in de Galerie Kaiser in Wenen, het is een serie kaartwerken met teksten van Paul Celan.
1970 Medewerkers van de galerie Azienda Sistiana in Triëst, Galerie Schiessl in Keulen en van het Oostenrijks Cultureel Instituut in Warschau. Ontwerp voor een glasraam voor het kruispunt St. Bernhard bij de stichting Klosterneuburg.
1968 was het jaar waarin de Zyklus "Van het ene lichaam naar het andere lichaam" werd uitgeroepen.
In 1967 ontving hij de Kunstprijs van het Forum Stadtpark Graz voor de tentoonstellingshal van de Stift Heiligenkreuz. Het glazen raam is gesloten met een “midden”.
In 1966 was hij bisschop op de tentoonstelling "Austrian Abstractionists" in de East Side Gallery in New York.
Het kapittelhuis van de Zwettl Stichting werd opgericht met als thema “Durchdringung”.
In 1965 won hij de kunstprijs van het Forum Stadtpark in Graz. De ontwikkeling en integratie van beweging, archetypen, archaïsche, die gesloten, gebroken, innerlijke leefruimtes en decoraties zijn als thema's voor zijn schilderkunst, na een fase van onderzoek en oriëntatie (1961 – 1965).
Tentoonstelling in 1964 in de Galerie Pater in Milaan.
Glazen raam in de tentoonstellingsruimte van de Heiligenkreuz-Stiftung, Graz.
1963 Personale in de galerij naast St. Stephan, bisschop ontwierp een glasraam in de romaanse Carnegie Hall in St. Margarethen am Moos op het thema "Auferstehung", Auftrag naar het ontwerp van de door oorlog verwoeste kapel op de zuidelijke toren van de Neustädter Doms van Wenen. Het bijzondere aan het ontwerp was dat er geen licht nodig was. Het gele glaswerk werd gesneden en aan elkaar gelijmd met geel polyvinylkant. Het licht schijnt zo fel op de verschillende kanten.
1962 Personeel bij de Sothmann Gallery, Amsterdam.
In 1961 werd hij onderscheiden met de Prijs van San Marino op de Biennale della peinture. Het is de eerste abstracte en actuele afbeelding van een 'figuratieve barok'. Bishop vertegenwoordigt Oostenrijk bij een internationale tentoonstelling van de P.S. Collectie in het Stedelijk Museum in Amsterdam.
1960 Bisschop van het tweede plein werd aangewezen als windwijzer voor de glasramen van de kerk in Hiroshima. Een originele afbeelding van Bischofs verscheen in de publicatie "La lune en rodage" van Carl Laszlo.
Op oudejaarsavond 1959/60 keerde Bischof terug naar Rome, waar hij een tentoonstelling bezocht van de Peggy Guggenheim-collectie met abstracte schilderijen van Jackson Pollock, Sam Francis, Clyfford Still, Willem de Kooning en Mark Rothko. Op dit punt is de duidelijke conclusie van uw artistieke schilderij bereikt en is de aanpak van de ruimteproblemen bereikt. Het verhaal gaat over de menselijke figuur die zich vanaf het begin zeer bewust was van zijn oorlog. Het is een boek van Erich Neumann en Carl Gustav Jung, samengesteld uit psychoanalyse en literatuur (Samuel Beckett, James Joyce).
1959 leidde Josef Miki Peter Bischof in de Galerie St. Stephan, onder leiding van Monseigneur Otto Mauer. Het afgelopen jaar werd de eerste persoon tentoongesteld in de Galerie St. Stephan. De Franse kunstcriticus Pierre Restany schrijft een catalogustekst. Bischof is vertegenwoordigd met tentoonstellingen in Slot Seggau (onderdeel van het internationale kunstfestival van Galerie St. Stephan), in het Kunsthaus Wenen, in Turijn en Wiesbaden.
In 1958 werd het werk van Bischofs voor het eerst tentoongesteld in twee groepstentoonstellingen (op de Biënnale voor Christelijke Kunst in Salzburg en bij "Vorm en Kleur" in de Nieuwe Galerie van de stad Linz).
In 1957 begon de intensieve training van de menselijke figuur, die door niemand geïllustreerd kon worden, maar die wel zijn gaven en associaties met zich meebracht. Hij kwam bij het historische schilderij.
1954 – 1957 bezocht de bisschop van Gütersloh en zijn belangrijkste avond met Herbert Böckl. Tegelijkertijd is het een opleiding voor tandartsen. Deze werkzaamheden worden parallel aan de werkzaamheden van de artistieke partners uitgevoerd.
1948 gab Szyszkowitz Bischof privémoutextract. Vervolgens werd het overgebracht naar een boerderij, die grensde aan de landbouwschool van Wieselburg. Tijdens een bezoek aan Wenen bracht Albert Paris Gütersloh een bezoek. Bishop publiceerde deze romans in de stijl van Luigi Pirandello, maar was ook gefascineerd door de schilderkunst. Gütersloh bracht mij voordat ik aan de Academie begon.
OVER HET WERK
Een zeldzame gelimiteerde editie van de draagbare collectie naoorlogse en hedendaagse kunst La Lune en Rodage.
La Lune en Rodage verscheen in drie delen in 1960, 1965 en 1977, met in totaal ongeveer 180 kunstwerken die een verslag geven van de artistieke avant-gardescène tussen de jaren vijftig en zeventig. De kunstwerken werden verzameld door Carl Laslzo en omvatten de grootste kunstenaars uit die tijd die met belangrijke stukken hebben bijgedragen, wat vaak een keerpunt in hun productie en carrière markeerde: het werk van Enrico Castellani is bijvoorbeeld zijn eerste gedocumenteerde grafische werk en Piero Manzoni's meervoudige Achrome is de enige die door de kunstenaar is geproduceerd.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1513840726